וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריפה בהרי ירושלים ממשיכה להשתולל; ישראל פנתה ליוון וקפריסין כדי לבחון קבלת סיוע אווירי

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 20:27

כוחות הכיבוי נאבקים כבר שעות ארוכות באש, שמסרבת לדעוך ומתגברת בשל הרוח. המשטרה פינתה בתים בין היתר ביישוב שואבה, קיבוץ צובה וגבעת יערים. נציב הכבאות הכריז על גיוס כללי, ובנט הורה להתחיל במגעים עם מדינות לגבי שליחת סיוע. כבישים באזור נחסמו | עדכונים שוטפים

שריפת הענק בהרי ירושלים מסרבת לדעוך גם היום (שני), יותר מיממה לאחר שפרצה. בחסות הרוח שהתגברה בצהריים והתחזקות האש, תושבים פונו מהיישובים שואבה, קיבוץ צובה, גבעת יערים, עין נקובא ועין רפא. נציב כבאות והצלה דדי שמחי הכריז על גיוס כללי במערך, ועשרות צוותי כיבוי ועשרה מטוסים נלחמים באש כל העת. בתוך כך, ישראל פנתה וקפריסין, בבקשה לבדוק את האפשרות לקבלת סיוע אווירי בכיבוי השריפה. בכיר במשרד החוץ עדכן כי בקפריסין מוכנים לשלוח מטוסים וכוח אדם.

מכיבוי והצלה נמסר כי תושבי היישובים הבאים מתבקשים לפנות את בתיהם: תושבי קיבוץ צובה מפונים לבית העם בטל שחר, תושבי גבעת יערים מפונים לבית העם בתעוז, תושבי עין נקובא ועין רפא מפונים לאולם הספורט בצרעה.

המשטרה חסמה את כביש 395 לשני הכיוונים בין אשתאול לסטף. כביש 3955 חסום לשני הכיוונים בין שורש לבית מאיר, כביש 386 חסום לתנועה לכיוון נס הרים, כביש שורש-שואבה נסגר לתנועה בשני הכיוונים וכיכר הסטף נחסמה לכיוון עין כרם ולכיוון מבשרת. חברת החשמל הפסיקה את אספקת החשמל לגבעת יערים, בהנחיית כיבוי והצלה.

בווידאו: הצהרת חפק כבאים/שלומי גבאי
הערכת מצב חפ"ק שורש כיבוי שירות בהרי ירושלים  16 באוגוסט 2021. שלומי גבאי
הערכת מצב, הערב/שלומי גבאי

ראש הממשלה, נפתלי בנט, הנחה להתניע תהליך קבלת סיוע בינלאומי בכיבוי השריפה בהרי ירושלים, כך לפי בכירים ישראלים שמעורים בנושא. לאור התחדשות השריפות והגיוס הכללי שהוכרז בשירותי הכבאות, עדכן נציב הכבאות את המשרד לביטחון הפנים כי יש צורך בסיוע בינלאומי בכיבוי השריפות. המשרד לביטחון פנים פנה בנושא למטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה ולרשות החירום הלאומית עם בקשה לפעול לגיוס מטוסי כיבוי מהעולם.

בכירים ישראלים אמרו כי בנט עודכן בדברים והורה להתחיל במגעים עם מדינות באזור לגבי האפשרות של שליחת סיוע לכיבוי השריפות. בעקבות הנחיית בנט התקיים במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה אחר הצהריים דיון בנושא בהשתתפות נציגים של כמה משרדי ממשלה.

בדיון הוחלט כי בשלב זה הממשלה תגייס מטוסים של חברת כימניר כדי לסייע בכיבוי השריפות לפני הזעקת מטוסי כיבוי מחו"ל. במקביל הוחלט כי משרד החוץ ורשות החירום הלאומית יפנו לכמה מדינות שכנות כדי לעדכן כי ייתכן שישראל תזדקק לסיוע בהתמודדות עם השריפה ולבדוק האם לאותן מדינות יש מטוסי כיבוי זמינים.

בווידאו: התחדשה שריפה בהרי ירושלים/צילום: כבאות והצלה
השריפה באיזור ירושלים מעל סטף
16 באוגוסט 2021. דודו בן אור, אתר רשמי
מאמצים לכבות את השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, דודו בן אור

שר החוץ יאיר לפיד פנה למקבילו היווני, ניקוס דנדיאס, בבקשה להיערך לסיוע אווירי בכיבוי השריפה בהרי ירושלים וקיבל ממנו תשובה שיוון תסייע ככל שתוכל. במקביל, ערך שר החוץ התייעצויות עם צוות המשרד העוסק בסיוע הבינלאומי הפועל מתוך חדר המצב של המשרד, שם מרכזים כעת פניות ליוון, קפריסין, איטליה, צרפת ומדינות נוספות כולל מאזורנו, בשיתוף פעולה עם המשרד לביטחון הפנים.

בנוסף, שוחח השר עם רב טפסר דדי שמחי, נציב הכבאות וההצלה, קיבל ממנו תמונת מצב ודגשים על הצרכים בשטח. בעיקר על הצורך במטוסי כיבוי למחר בבוקר.

השר לבטחון הפנים, עמר בר-לב, בחפ״ק כוחות ההצלה בשורש- הערכת מצב ממפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג׳מן
השריפה באיזור ירושלים מעל מושב גבעת יערים 
16 באוגוסט 2021. ללא, מערכת וואלה!
השר לביטחון הפנים בר-לב בהערכת מצב בשורש, היום/מערכת וואלה!, ללא

"מאז אתמול מתמודד מחוז ירושלים עם שריפה שהתפשטה לכמה מוקדים, אירוע חמור מאוד", אמר מפקד מחוז ירושלים, טפסר ניסים טויטו. "לפני זמן קצר נציב הכבאות הכריז על גיוס כללי. לוחמי האש יותר מ-24 שעות מנהלים קרב עיקש במוקדי השריפות. בשעות הקרובות אנחנו מרכזים מאמץ קרקעי ואווירי כדי למנוע התפשטות. במרחב פועלים מאות מפקדים מיומנים ולוחמים נחושים כדי להגן על הנכסים החיוניים. הייתי רוצה לבקש מהציבור להישמע להוראות".

ביישוב שואבה האש מתקרבת לבתים, והמשטרה פינתה את קו הבתים הראשון. "השריפה מתקרבת לחלק החדש של היישוב, ממש בגדר. אין שם כוחות כיבוי, יש שם תושבים שמנסים לכבות את האש, הרוח מלבה את האש והיא בכיוון שלא לטובתנו", סיפר דני אורגל.

מאמצי כיבוי השריפה באיזור ירושלים מעל מושב גבעת יערים 
16 באוגוסט 2021. פלאש 90, אתר רשמי
מאמצים לכבות את השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, פלאש 90
השריפה באיזור הרי ירושלים
16 באוגוסט 2021. פלאש 90, אתר רשמי
מאמצים לכבות את השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, פלאש 90

ניסים בן יהודה, יו"ר ועד היישוב גבעת יערים: "התחלנו פינוי של תושבים. היישוב כולו אפוף עשן, אני ממש מקווה שהמטוסים יגיעו, כי אם האש תגיע לחלק הצפוני של היישוב זה יהיה אסון, יש שם משקים חקלאיים, עופות, סוסים, והעצים שם ממש קרובים לבתים. זה יותר גרוע מאתמול, אנחנו בחרדה מטורפת".

לדברי איתן לבנה, יו"ר ועד יישוב צובה, הקיבוץ פונה על פי הוראות של נציב הכבאות. "אפשר לומר שהפינוי הושלם לחלוטין", הוא אומר. "נשארו צוותי גיבוי וכוננות לאבטח את פעולות הכיבוי. יש לנו צינור כיבוי שמתיז סביב הקיבוץ באזור שהתפתחה השריפה. בינתיים האש לא אוחזת בקיבוץ, האש הגיעה מכיוון מערב וחלפה ממש בצמוד אלינו, אבל אנחנו בסדר".

נג'און, תושבת עין ראפה, אמרה כי "מתחילים לפנות באזור מסוים. לא כל האזור מתפנה, יש איזה אזור שהוא גבולי עם צובה ששם החל הפינוי. הכניסה לכפר חסומה מאזור מחלף חמד, ויש גם הרבה תנועה של ניידות משטרה בכפר. יש פה אווירה של אי-ודאות, תושבים לא יודעים אם להתפנות באופן עצמאי או לחכות לפינוי יזום".

בווידאו: תיעוד מרחפן של נזקי השריפה בהרי ירושלים/צילום: Droneimagebank

מכבאות והצלה נמסר כי עד כה עלו באש כ-17 אלף דונם בשריפה, שהחלה להשתולל אתמול בשעות הצהריים. לשם השוואה, באסון הכרמל ב-2010 נשרפו כ-25 אלף דונם.

לאחר הערכת מצב של כוחות הביטחון, הורשו תושבי רמת רזיאל וגבעת יערים לשוב לבתיהם. קודם לכן ניתן האישור גם ליישוב כיסלון וכן לצוות העובדים של בית החולים איתנים.

השריפה באיזור ירושלים מעל מושב גבעת יערים 
16 באוגוסט 2021. פלאש 90, אתר רשמי
מאמצים לכבות את השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, פלאש 90
השריפה באיזור ירושלים מעל מושב גבעת יערים 
16 באוגוסט 2021. פלאש 90, אתר רשמי
מאמצים לכבות את השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, פלאש 90
נזקי השריפה בירושלים הטלה ממטוסי הכיבוי 16 באוגוסט 2021. עובדי ויערני קק״ל, אתר רשמי
נזקי השריפה בהרי ירושלים, היום/אתר רשמי, עובדי ויערני קק״ל

הנעדר מהשריפה בהרי ירושלים, שבתאי שמעון סיגל, אותר היום בריא ושלם. סיגל, בן 25 ממעלה אדומים, נעדר אמש מאז החלה שריפה הענק, בזמן ששהה בבית החולים לבריאות הנפש "איתנים", שם אושפז. חוסה נוסף אותר אתמול בסמוך לשעה חצות, לאחר שעות של חיפושים, והוא הועבר לבית החולים "כפר שאול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully