וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולי שואה זועמים על חוק הרכוש הפולני: "לא רק שהשתתפו ברצח - עכשיו החוק הזה?"

15.8.2021 / 23:37

לאחר החלטת נשיא פולין לאשר את החוק המגביל תביעות על רכוש שנגזל בשואה, קשישים ששרדו את התופת כילדים סיפרו לוואלה! על תחושותיהם. "אנו היינו במסתור והם לקחו רכוש, זה כואב", אמרה הלינה, ונחום הוסיף: הפולנים מעולם לא היו ידידים טובים של היהודים, לא אז ולא היום

ניצולי שואה תוקפים היום (שני) את החלטת נשיא פולין אנדז'יי דודה לאשר את חוק הרכוש, שיקשה על תביעות להשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה. "לא מספיק שרוב העם הפולני לא עזר, והרוב אף השתתף ברצח ובהסגרה, כעת מחוקקים את החוק הזה? זה כואב", אמרה לחדשות 13 הלינה בירנבאום בת ה-91, ילידת פולין שעברה את זוועות השואה בגטו ורשה ובמחנות ההשמדה ואיבדה את משפחתה.

"בעוד אנחנו היינו חסרי אונים במסתור, וחלמנו רק על חופש, ראינו מסביב פולנים שנכנסו לגטו, לקחו דירות, בניינים ורכוש", תקפה בירנבאום, משוררת, סופרת ומתורגמנית, שציינה כי היא עצמה לא התכוונה אף פעם לפעול להשבת רכוש, וכי כעסה נובע מהפן המוסרי. "אחרי כל כך הרבה סבל, שעברנו כל דקה וכל שעה בחיינו, כשראינו איך מוציאים אנשים אל המוות ולוקחים מהם הכול. הרי היו אזרחים פולנים שרצחו במו ידיהם, ושרפו ושדדו ביערות יהודים שתפסו, והפשיטו מהם את הלבוש והנעליים".

"במהלך השנים הגענו כבר להבנות בין המדינות, ועכשיו ממשלת פולין מחזירה הכול לאחור. כנראה שמה שנבנה במהלך השנים לא היה מספיק עמוק. אני חשה פגועה מהממשלה הפולנית", מסכמת בכאב הקשישה, שלפני חודש הופיעה מול הפרלמנט הפולני בזום והביעה בפני חבריו את התנגדותה לאישור החוק.

נשיא פולין אנדז'יי דודה, 14 באוגוסט 2021. רויטרס
יחתום על החוק למרות התנגדות ישראל. נשיא פולין, אתמול/רויטרס

בירנבאום הייתה בכיתה ב' כשהגרמנים פלשו לפולין. "גדלתי בתוך השואה, מהיום הראשון ועד היום האחרון", אמרה. בשיחה עם וואלה! תיארה את הגיהינום שבו חיה באותן שנים - החיים בגטו ורשה, תוך הימלטות ממסתור למסתור, ברעב כבד ובפחד תמידי, ובשינה חטופה עם בגדים ונעליים לגופה. "מסביב הגטו הלך והתרוקן וראינו את הפולנים נכנסים ולוקחים לעצמם דברים. לנו כבר לא היה אכפת כלום, רצינו רק להישאר בחיים", סיפרה.

ניצולת השואה הבהירה כי היא אינה מאשימה את כל העם הפולני בחוק. "יש לי בפולין חברים רבים שמתנגדים לו, ובכלל הם חיים היום תחת ממשלה שהורגת את הדמוקרטיה", היא מסבירה. "החוק הוא חלק ממגמה רחבה יותר של ממשלת פולין, גם ביחס למגמת ההתנערות מחלקו של העם הפולני ברצח העם היהודי וגם כממשלה שפוגעת בערכים ליברליים כמו תקשורת חופשית. בירנבאום ציינה כי בשבוע שעבר נסגרו בפולין שני ערוצי טלוויזיה בהנחיית הממשלה.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת פולין נגד לפיד: ההחלטה נגדנו פוליטית - יהיו לה השלכות

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי ושר החוץ, יאיר לפיד. רויטרס
החוק גרם למשבר חריף, ראש ממשלת פולין ושר החוץ יאיר לפיד/רויטרס

נחום רוטנברג היה ילד בן 11 כשהגרמנים נכנסו לעיר לודז' שבפולין. הוא איבד את הוריו ואחיו במחנה ההשמדה בירקנאו. למשפחתו הייתה מאפיית מצות, בשותפות עם משפחה נוספת, שפעלה לאורך כל השנה. הוא מעולם לא תבע את הרכוש שנגזל ממשפחתו, אבל החוק הפולני מכעיס אותו בהיבט המוסרי והערכי. עם זאת הוא לא מופתע מאישורו של החוק.

"אני לא מתפלא על החוק החדש. הפולנים מעולם לא היו ידידים טובים של היהודים, לא אז ולא היום", אמר לוואלה!. לדבריו, רכוש עצום נגזל מהיהודים, אבל הוא מעריך שרוב רובם של בעלי הרכוש היהודים נרצחו ולא נשאר כל שריד ממשפחותיהם, שידרוש היום את השבתו.

לדבריו, הוא עצמו לא היה חוזר היום לפולין, אפילו אם היו מציעים לו לקבל דירה ורכוש. "עד היום אני לא מאמין בהם", הסביר. "פעם נסעתי עם בני לבירקנאו. על הקירות בעיר היו כתובות נגד יהודים. כשהגענו בערב למלון שאלתי את פקיד הקבלה כמה יהודים חיים בפולין והוא ענה שבודדים. 'אז למה עדיין שונאים פה את היהודים?', שאלתי אותו. 'יש עדיין פולנים שזה בדם שלהם', הוא ענה לי.

הפרלמנט בפולין במהלך הדיונים בחוק התקשורת וחוק השבת הרכוש במהלך השואה. 11 באוגוסט 2021. רויטרס
חוק שנוי במחלוקת, הפרלמנט הפולני דן בחוק הרכוש בשבוע שעבר/רויטרס

כזכור, שר החוץ יאיר לפיד החליט לשנמך זמנית את היחסים עם פולין בעקבות החוק, והשיב את הממונה על השגרירות בוורשה להתייעצויות בירושלים. אתמול, ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, יצא נגד לפיד ואיים בתגובה של מדינתו.

"מעשיה של ישראל מגבירים את השנאה כלפי פולין ברחבי העולם", אמר ראש הממשלה הפולני. "אם ממשלת ישראל תמשיך בהתקפות על פולין יהיו לכך השלכות על היחסים הבילטרליים ועל ההתנהלות של פולין כלפי ישראל בפורומים בינלאומיים".

בתגובה לדברי ראש ממשלת פולין, מסר לפיד: "ההשפעה השלילית על יחסינו החלה ברגע שפולין בחרה ב-2018 להתחיל להעביר חוקים שמטרתם לפגוע בזיכרון השואה ובעם היהודי. הזמנים שבהם פולנים פגעו ביהודים בלי תגובה חלפו ולא יחזרו. ליהודים יש היום מדינה גאה וחזקה משלהם. אנחנו לא פוחדים מאיומים אנטישמים, ואין לנו שום כוונה למצמץ למול התנהגותה המבישה של ממשלת פולין האנטי דמוקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully