וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמצי כיבוי שריפת הענק בהרי ירושלים יימשכו גם בלילה: "חוסר אונים, הלב נשבר"

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 21:39

האש ממשיכה להשתולל ביישובים באזור, גם שעות רבות אחרי שפרצה. תושבים מתחו ביקורת על כוחות הכיבוי: "שערורייה, האש הייתה ליד הבתים במשך שעה ולא הייתה כבאית אחת". בנט בתום הערכת מצב: בכל ספק שעולה לגבי הצורך בפינוי - לנקוט גישה מחמירה. שני בני אדם נעדרים

שריפת הענק בהרי ירושלים ממשיכה להשתולל גם בשעה זו (ראשון) ומאמצי הכיבוי, שכוללים 12 מטוסים וסיוע מצה"ל, יימשכו לתוך הלילה, כשכוחות הכיבוי עדיין רחוקים מהשגת שליטה על האש. עד כה פונו כ-3,100 תושבים מחמישה יישובים, בית מאיר, שואבה, כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים, וכן פונה בית החולים לבריאות הנפש "איתנים". שני בני אדם נעדרים. לפי הערכה ראשונית, הלהבות נגרמו כתוצאה ממעשה ידי אדם.

בשל השריפה, ראש הממשלה נפתלי בנט קטע את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים אחר הצהריים, והחל מקיים התייעצות בעניין. מאוחר יותר כינס הערכת מצב בהשתתפות שרי הממשלה, כוחות כיבוי הצלה וגורמים נוספים, שבסופה יצאו הוא והמפכ"ל במסוק לחפ"ק המשטרתי בשורש. בתום הערכת המצב, אמר ראש הממשלה בנט כי "אם יש ספק, אין ספק. בכל ספק שעולה לגבי הצורך בפינוי - יש לנקוט בגישה מחמירה ולפנות את כולם".

השר לביטחון הפנים עמר בר לב התייחס במסיבת עיתונאים לדליקה ואמר כי "מדובר בשריפה קשה מאוד. האש התפתחה בקצב של 4 קילומטר בשעה. חזרתי מטיסה כדי לראות את פעילות הכוחות. הכוחות בולמים בגופם את האש מהיישובים. הצלחנו למזלנו לפנות את כל היישובים. אין נפגעים, למעט שני נעדרים. עכשיו, כשהרוח שככה, יש מצב להתגבר על האש - אבל אפשרי שבבוקר היא תתחדש".

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל

"הכול שחור, אין ירוק. הלב נשבר לראות את זה, לבכות", סיפר לוואלה! דורון ממושב שואבה." רק לפני שבועיים נשרף היער פה ממול, אם זו הצתה, אלו חלאות המין האנושי. איך אפשר לעשות דבר כזה?".

תושבים אחרים מתחו ביקורת על כוחות הכיבוי ומחו על מהירות התגובה שלהם. "במשך שעה שלמה, בשעה שהאש הייתה ליד הבתים, לא הייתה כבאית אחת בגבעת יערים - עד שהיקב החל לבעור", אמר לוואלה! טל חזן אבנים, תושב גבעת יערים. "זו פשוט שערורייה, יש עכשיו צוותים ליד הבית שלי, של תושבים, מתנדבים שמנסים לכבות את האש. לקחנו מזוודה והכנסנו בתוכה כמה אלבומים, לקחנו את הכלב והחתול ועזבנו את הבית".

עוד בוואלה!

שריפת ענק סמוך לירושלים: כ-2,000 תושבים פונו מחמישה יישובים סמוכים

לכתבה המלאה
השריפה מירושלים
ממבנה הר הבית 15 באוגוסט 2021. אל קסטל, מערכת וואלה!
העשן היתמר מעל ירושלים. הר הבית אפוף עשן, היום/מערכת וואלה!, אל קסטל
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר ועד היישוב גבעת יערים, ניסים בן יהודה, אמר לוואלה!: "נשארתי לשמור על המושב פה, ביחד עם חבר. בצד הדרומי של היישוב השריפה הגיעה עד לפאתי הלולים והבתים, שם היא נבלמה, אבל ממש ברגע זה יקב המצודה והאכסנייה במקום עולים באש, ולא מצליחים להשתלט עליה".

"ההר מולנו, איתנים, נשרף כולו, עצוב לראות את זה", הוסיף בן יהודה ומתח גם הוא ביקורת על כוחות הכיבוי: "יש פה אווירת נכאים, אווירה קשה, של חוסר אונים. אנשים פה בדיכאון. אני נמצא פה במרכז המושב ועד לחוסר האונים בטיפול של הרשויות. רק עכשיו הגיעה כבאית, השריפה החלה לפני כמה שעות".

שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

בועז נחמיה, בעל אתר מזג האוויר "ירושמיים", הסביר לוואלה! את תנאי מזג האוויר שהובילו לענן העשן שכיסה את העיר באופן חריג: "יש היום רוחות חזקות יחסית, ספציפית קצת מעל הגובה של ירושלים. זה מורח את ענן העשן מעל העיר מבלי לתת ריח. התצורה של העשן קשורה באיך הוא נוצר על הקרקע, ריכוז ועוד גורמים".

ממרפסת הגג של השירות המטאורולוגי לישראל, החזאים צופים בעשן מעל הרי ירושלים והם בטוחים שעתה על רקע השקיעה יכולים לצפות בו גם עמיתיהם החזאים בעמאן, בירת ירדן. הם אומרים כי העשן התפזר ונצפה כעת גם מעל רמאללה. הם גם צופים בתמונות הזורמות אליהם מהשטח ויודעים לומר כי כמות אנרגיה גדולה משתחררת והעשן החם עלה גבוה, כמה מאות מטרים באוויר. "כנראה הכמות הגדולה היא שיוצרת את הרושם שהעשן תקוע במקום אחד, אבל הוא מכסה שטח די גדול", הם מסבירים.

שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. מיה בנאי, אתר רשמי
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/אתר רשמי, מיה בנאי
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יחל"צ עציון-יהודה, אתר רשמי
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/אתר רשמי, יחל"צ עציון-יהודה

"היערות באזור ירושלים שניטעו בעמל רב יוצרים לצערנו תנאים טובים לשריפות, בייחוד בקיץ, עם עצים שלא ראו מים כמה חודשים טובים והם מהווים חומר בעירה מצוין", אומר לוואלה! יואב לוי, מנהל מחלקת המחקר בשירות המטאורולוגי. "הם בוערים היטב בתנאים האידאליים לשריפה, דהיינו רוח ערה ולחות נמוכה, אותם תנאים בדיוק שאנחנו נהנים מהם בירושלים כבני אדם. צריך לזכור כי יש גם עצים מתים המתייבשים על הקרקע ולכך אפשר להוסיף את כל הצמחייה החד שנתית שגדלה בגלל הגשמים בעונות האחרונות ועכשיו התייבשה ומוסיפה לחומר בעירה לשריפות האלה. באופן ציני היו לנו שנים ברוכות בגשם ועכשיו אנחנו משלמים על זה מחיר".

"השריפות האלה ברוב המקרים אינן ספונטניות ובדרך כלל מעורבת בהן יד אנוש, אם בשוגג או בזדון", מוסיף יפתח זיו ממחלקת המחקר, "חלק מזה הוא מעין אשליה אופטית מול קצב ההתקדמות בפועל כי דווקא יש רוח צפון מערבית כעת ואנחנו רואים שהעשן בכל זאת זז, גם אם לא מהר מספיק, אבל בגלל שבשריפות כעת נוצר כל כך הרבה עשן, אז הוא כל הזמן ממלא את השמיים ואכן זה מה שנצפה. כאשר רוחות הרום חלשות זה כמובן לא עוזר ממש לפוגג את העשן, והיום באופן מעניין הרוח ברום אינה חזקה הרבה יותר מהרוח סמוך לפני הקרקע. אבל, כל עוד האש העזה תמשיך גם ענן העשן הזה ימשיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully