וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריפת ענק סמוך לירושלים: כ-2,000 תושבים פונו מחמישה יישובים סמוכים

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 19:20

כוחות כיבוי, בהם 12 מטוסים, עומלים על כיבוי האש המשתוללת, שפרצה בין שואבה לשורש, סמוך לכביש 1. תושבי היישובים בית מאיר, שואבה, כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים פונו מבתיהם, וכן המאושפזים בביה"ח איתנים. ארבעה בני אדם נפגעו קל משאיפת עשן. בנט קטע דיון בקבינט

בווידאו: שריפה סמוך לירושלים/צילום: רוני כנפו, החדשות החמות וכבאות והצלה, עריכה: ליר שפיגלר

שריפה בהרי ירושלים: עדכונים אחרונים

  • כ-2,000 תושבים מהיישובים בית מאיר, שואבה, כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים פונו מבתיהם
  • בית החולים לבריאות הנפש "איתנים" פונה
  • 12 מטוסים פועלים לכיבוי האש, המשתוללת בעזרת הרוח
  • פיקוד העורף הקצה מכליות מים ורכבי כיבוי כסיוע לכוחות הכיבוי, לוחמי 669 הוקפצו
  • בנט קטע את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני לצורך התייעצות בעניין התגברות השריפה

שריפת ענק פרצה היום (ראשון) בין היישוב שואבה ליישוב שורש, הסמוכים לירושלים, ליד כביש 1. כוחות כיבוי רבים, בהם 12 מטוסים, פועלים לכיבוי האש המשתוללת בעזרת הרוח, וטרם הושגה עליה שליטה, כאשר בין היתר היא מתפשטת בתוך היישוב רמת רזיאל, בו מספר חצרות ומבנים עלו באש. כמו כן, בגבעת יערים נראה יקב ואכסניה העולים באש. צוותים נוספים פועלים למניעת התפשטות השריפה בקיבוץ צובה.

מכליות מים ורכבי כיבוי מפיקוד העורף הוזעקו לסייע. כמו כן, הוזנקו לוחמים מחטיבת החילוץ ויחידות כבאים של פיקוד העורף, וכן מסוקי חיל האוויר עם לוחמי יחידת 669. נוסף על כך, הוקצו מספר כלי טיס למשימות חוזי באיזור.

כ-2,000 תושבים מהיישובים בית מאיר, שואבה, כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים פונו מבתיהם. במקביל, בית החולים לבריאות הנפש "איתנים" פונה לחלוטין, ואין אזרחים במתחם.

האש המשתוללת בהרי ירושלים: תמונות משריפת הענק

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל

ארבעה בני אדם נפגעו קל משאיפת עשן. הכניסה למושב שורש נחסמה לתנועה מכביש 3955, וכביש 395 נחסם גם הוא בין צומת אשתאול לרמת רזיאל, בשני הכיוונים. בשכונות רבות בבירה חשים בעשן ורואים את האש, בין היתר בכותל המערבי. גם בההרודיון, הסמוך ליישוב תקוע, היתמר העשן הכבד.

בשל השריפה, ראש הממשלה נפתלי בנט קטע את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים אחר הצהריים, והחל מקיים התייעצות בעניין. מאוחר יותר כינס הערכת מצב בהשתתפות שרי הממשלה, כוחות כיבוי הצלה וגורמים נוספים, שבסופה יצאו הוא והמפכ"ל במסוק לחפ"ק המשטרתי בשורש. השר לביטחון פנים עמר בר-לב, שהגיע גם הוא לחפ"ק, מקבל בשעה זו עדכון מצב מנציב כבאות והצלה דדי שמחי ומפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן.

במקביל, שר הביטחון בני גנץ, בתיאום עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, הורה להעמיד מיידית כוחות חילוץ מוסקים, כבאיות וכוחות הצלה המתמחים בפינוי של פיקוד העורף.

שריפה באזור ירושלים. דוברות מטה יהודה, אתר רשמי
תושבים פונו מבתיהם, השריפה סמוך לירושלים, היום/אתר רשמי, דוברות מטה יהודה

יו"ר ועד היישוב גבעת יערים, ניסים בן יהודה, סיפר לוואלה! כי "נשארתי לשמור על המושב פה, ביחד עם חבר. בצד הדרומי של היישוב השריפה הגיעה עד לפאתי הלולים והבתים, שם היא נבלמה, אבל ממש ברגע זה יקב המצודה והאכסניה במקום עולים באש, ולא מצליחים להשתלט עליה".

"ההר מולנו, איתנים נשרף כולו, עצוב לראות את זה. רוב התושבים התפנו, אבל יש כמה שמסרבים להתפנות למרות מאמצי השכנוע", הוסיף בן יהודה. "יש פה אווירת נכאים, אווירה קשה, של חוסר אונים, אנשים פה בדיכאון. אני נמצא פה במרכז המושב ורואה בחוסר אונים את הטיפול של הרשויות. רק עכשיו הגיעה כבאית, השריפה החלה לפני כמה שעות".

דורון ממושב שואבה אמר לוואלה! כי "הכול שחור, אין ירוקץ הלב נשבר לראות את זה, לבכות. רק לפני שבועיים נשרף היער פה ממול, אם זו הצתה אלו חלאות המין האנושי, איך אפשר לעשות דבר כזה?".

שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יחל"צ עציון-יהודה, אתר רשמי
האש נראית למרחוק, שמי ההירודיון מכוסים בעשן סמיך, היום/אתר רשמי, יחל"צ עציון-יהודה

"אנו פועלים במרץ בשילוב כוחות הביטחון וההצלה בכדי להשיג שליטה באש", מסר ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה. "חפ"ק הביטחון המועצתי נמצא כעת בשטח ואנו בקשר שוטף מול ועדי היישובים. נכון לעכשיו, מופעלים שמונה מטוסי כיבוי ועתידים להצטרף עוד ארבעה. אנו פותחים מוקדי קליטה בישובים הסמוכים עבור התושבים".

בהמשך נמסר מכוחות הכיבוי והצלה כי הם פועלים בשתי גזרות עיקריות, האחת במושב בית מאיר, והשנייה ביישובים רמת רזיאל, שואבה ואיתנים. עוד נמסר שהשריפה ממשיכה לנוע בשל הרוחות, ולפי דיווח שהתקבל, ברחוב החורש בשואבה האש הגיעה עד לקו הבתים. ברמת רזיאל כיכר עלתה באש.

שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

ממרפסת הגג של השירות המטאורולוגי לישראל, החזאים צופים בעשן מעל הרי ירושלים והם בטוחים שעתה על רקע השקיעה יכולים לצפות בו גם עמיתיהם החזאים בעמאן, בירת ירדן. הם אומרים כי העשן התפזר ונצפה כעת גם מעל רמאללה. הם גם צופים בתמונות הזורמות אליהם מהשטח ויודעים לומר כי כמות אנרגיה גדולה משתחררת והעשן החם עלה גבוה, כמה מאות מטרים באוויר. "כנראה הכמות הגדולה היא שיוצרת את הרושם שהעשן תקוע במקום אחד, אבל הוא מכסה שטח די גדול", הם מסבירים.

"היערות באזור ירושלים שניטעו בעמל רב יוצרים לצערנו תנאים טובים לשריפות, בייחוד בקיץ, עם עצים שלא ראו מים כמה חודשים טובים והם מהווים חומר בעירה מצוין", אומר לוואלה! יואב לוי, מנהל מחלקת המחקר בשירות המטאורולוגי. "הם בוערים היטב בתנאים האידאליים לשריפה, דהיינו רוח ערה ולחות נמוכה, אותם תנאים בדיוק שאנחנו נהנים מהם בירושלים כבני אדם. צריך לזכור כי יש גם עצים מתים המתייבשים על הקרקע ולכך אפשר להוסיף את כל הצמחייה החד שנתית שגדלה בגלל הגשמים בעונות האחרונות ועכשיו התייבשה ומוסיפה לחומר בעירה לשריפות האלה. באופן ציני היו לנו שנים ברוכות בגשם ועכשיו אנחנו משלמים על זה מחיר".

"השריפות האלה ברוב המקרים אינן ספונטניות ובדרך כלל מעורבת בהן יד אנוש, אם בשוגג או בזדון", מוסיף יפתח זיו ממחלקת המחקר, "חלק מזה הוא מעין אשליה אופטית מול קצב ההתקדמות בפועל כי דווקא יש רוח צפון מערבית כעת ואנחנו רואים שהעשן בכל זאת זז, גם אם לא מהר מספיק, אבל בגלל שבשריפות כעת נוצר כל כך הרבה עשן, אז הוא כל הזמן ממלא את השמיים ואכן זה מה שנצפה. כאשר רוחות הרום חלשות זה כמובן לא עוזר ממש לפוגג את העשן, והיום באופן מעניין הרוח ברום אינה חזקה הרבה יותר מהרוח סמוך לפני הקרקע. אבל, כל עוד האש העזה תמשיך גם ענן העשן הזה ימשיך".

השריפה מירושלים
ממבנה הר הבית 15 באוגוסט 2021. אל קסטל, מערכת וואלה!
השריפה מירושלים ממבנה הר הבית 15 באוגוסט 2021/מערכת וואלה!, אל קסטל
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. רוני כנפו
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/רוני כנפו

לפני פחות משבועיים, כזכור, פרצה שריפת ענק באותו האזור. תושבים באזור התבקשו לעזוב את בתיהם, ונער בן 16 פונה לקבלת טיפול רפואי בעקבות שאיפת עשן.

בעקבות השריפה, קו הבתים הראשון של שורש, ברחוב הרימון, פונה - כמו גם הבריכה, מתחם תחנת הדלק והמרכז המסחרי הסמוך. בחניון הסמוך ליישוב חולצו כמה אוטובוסים של תלמידים שהיו בטיול במקום. במקביל, גם תושבי קו הבתים הראשון ביישוב שואבה, ברחוב החורש, פונו למרכז קליטה בקריית ענבים. בנוסף, בשני היישובים נותק החשמל, כדי למנוע סכנת התחשמלות.

שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. מיה בנאי, אתר רשמי
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/אתר רשמי, מיה בנאי
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. דוברות משטרת ישראל
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/דוברות משטרת ישראל
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021. איחוד הצלה
שריפה בבית מאיר באזור ירושלים 15 באוגוסט 2021/איחוד הצלה

בשעות הערב פרצה שרפה נוספת באזור ירושלים, ליד שכונת הר נוף ובסביבת מפעל גדול שנמצא שם. 13 צוותי כיבוי ביחד עם סיוע של שני מטוסי כיבוי, הוזנקו למקום לכיבוי האש. תושבי קו הבתים הראשון בשכונה פונו מבתיהם. בשל קרבת השריפה למפעל, עלה החשש כי הוא מכיל חומרים מסוכנים, ולכן הגיע למקום גם קצין מומחה לחומרים מסוכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully