וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן כבש מחוז סמוך לבירה, ארה"ב מפנה את השגרירות

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 3:58

בתוך שלושה שבועות הצליח לכבוש הארגון 19 מתוך 34 המחוזות במדינה, וכעת אנשיו נמצאים רק 11 קילומטרים מקאבול. בזמן שארה"ב מסיגה את כוחותיה האחרונים באזור, במדינה חוששים מהשלמת ההשתלטות הצבאית של ארגון הטרור, או התפתחותה של מלחמת אזרחים מתמשכת

ארגון טליבאן הרחיב את שטח השליטה שלו באפגניסטן ומתקרב לפאתי הבירה קאבול - כך אמרו היום (שבת) גורמים רשמיים באפגניסטן. לדברי הגורמים, ארגון הטרור הגביר את צעדיו לעבר הבירה וכבש את מזר-א-שריף, העיר הרביעית בגודלה במדינה, והאחרונה בצפון אפגניסטן שעדיין הייתה בשליטת הממשלה. במקביל, ארצות הברית החלה לפנות את אנשיה מהשגרירות האמריקנית בקאבול.

עד כה, לוחמי טליבאן כבשו חלק ניכר מצפון, מערב ודרום אפגניסטן בהתקפה נמרצת שארכה פחות משלושה שבועות, בזמן שארצות הברית מסיגה את כוחותיה האחרונים באזור, מה שמעורר חשש מהשתלטות צבאית מלאה של הארגון על המדינה או פתחה של מלחמת אזרחים מתמשכת.

טליבאן כבש את כל מחוז לוגר, שמדרום לבירה קאבול, ועצר גורמים מקומיים, כך לדברי הודה אחמדי, מחוקקת מהמחוז. לדבריה, הטליבאן הגיעו למחוז צ'אר אסיאב, רק 11 קילומטרים בלבד מדרום לקאבול.

לוחמי טליבאן עומדים על המשמר בתוך העיר גזני, דרומית-מערבית לקאבול, אפגניסטן, 13 באוגוסט, 2021. AP
לוחמי טליבאן בעיר גזני דרומית לקאבול, אתמול/AP

הלוחמים כבשו גם את בירת מחוז פאטיקה, הגובלת בפקיסטן, כך אמר גורם רשמי במחוז. לדבריו, הלחימה פרצה בשראנה היום בבוקר לפי שעון מקומי, אך הסתיימה לאחר שתושבים מוותיקי המקום התערבו כדי לנהל משא ומתן על נסיגה. לדבריו, המושל ופקידים אחרים נכנעו והיו בדרכם לקאבול.

כמו כן, אנשי ארגון הטרור השתלטו גם על גארדז בירת מחוז פאקטיה, וכן על הראט וקנדהאר, הערים השנייה והשלישית בגודלן במדינה. למעשה כעת, טליבאן שולט ב-19 מתוך 34 המחוזות באפגניסטן, והשאיר את הממשלה הנתמכת על ידי המערב בשליטה על מחוזות במרכז ובמזרח, כמו גם על קאבול.

נשיא אפגניסטן, אשרף גאני, נשא היום נאום, בהופעה פומבית ראשונה מאז הישגיו המשמעותיים של טליבאן. גאני נשבע שלא לוותר על "ההישגים" של 20 השנים שחלפו מאז ארצות הברית הפילה את טליבאן בעקבות הפיגועים ב-11 בספטמבר.

נוסעים בנמל התעופה הבינלאומי בקאבול, אפגניסטן. אנשים רבים נמלטים מהמדינה ברקע להתקרבות טליבאן לקאבול. 14 באוגוסט 2021. AP
המוני נמלטים. נוסעים בנמל התעופה בקאבול/AP

במקביל, ארצות הברית המשיכה השבוע בשיחות השלום בין הצדדים בקטאר, והקהילה הבינלאומית הזהירה כי ניסיון עלייה לשלטון של הנהגת טליבאן בכוח - לא יתקבל. עם זאת, לפי ההישגים שצובר הארגון בלוחמה מול צבא טליבאן, נראה כי לאנשיו אין אינטרס לעשות ויתורים.

נסיגת כוחות הצבאות הזרים והנסיגה המהירה של כוחות אפגניסטן עצמה - על אף מאות מיליארדי הדולרים שניתנו לאורך השנים למדינה במסגרת הסיוע האמריקני - מעוררים חשש כי הארגון יחזור לשלטון כפי שהיה לאחר נסיגת ברית המועצות בשנת 1989.

ראשוני החיילים האמריקנים שהגיעו לסייע בפינוי השגרירות הגיעו אתמול. יתר הכוחות, המונים בסל הכל כ-3,000 איש, צפויים להגיע עד מחר.

במהלך הלחימה הקשה עשרות אלפי אפגנים נמלטו מבתיהם, ורבים חוששים מחזרה של שלטון הדיכוי של טליבאן, שבינתיים הספיק להשתלט על כמה תחנות רדיו מקומיות ולשדר תוכן אסלאמיסטי. הארגון שלט בעבר באפגניסטן שהייתה תחת חוקים נוקשים של החוק האסלאמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully