וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

304 הרוגים ברעידת אדמה בהאיטי, מאות עדיין נעדרים

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 12:13

הרעש, בעוצמה 7.2, גרם לקריסת כנסיות ובתי מלון במדינה הענייה, הסובלת ממשבר פוליטי חריף אחרי ההתנקשות בנשיא. מאות עדיין מוגדרים נעדרים. "שמעתי זעקות כאב בכל מקום שבו עברתי", סיפר אחד התושבים. רעידת האדמה הורגשה במדינות האזור, ביידן הורה על סיוע מידי

הרס אחרי רעידת אדמה בג'רמי, האיטי, 14 באוגוסט 2021. רויטרס
"ראיתי גופות מחולצות מההריסות". הרס אחרי רעידת אדמה בג'רמי, האיטי/רויטרס

לפחות 304 בני אדם נהרגו אמש (שבת) בהאיטי, כתוצאה מרעידת אדמה בעוצמה 7.2 שפקדה את המדינה. מאות נוספים נפצעו או מוגדרים נעדרים. לפי המכון הגיאולוגי בארצות הברית, מוקד הרעש היה במרחק של שמונה ק"מ מהעיירה פטי טרו דה ניפס, כ-150 ק"מ ממערב לבירה פורט-או-פרינס, ובעומק עשרה קילומטרים. הרעש שלח גלי הדף ברחבי האזור, והוביל להתראת צונאמי.

כנסיות, בתי מלון ובתים נחרבו מעוצמת רעידת האדמה, שהכתה בשעה 8:30 בבוקר, ואחריה הורגשו רעשי משנה. עם זאת, בבירה פורט-או-פרינס, שחוותה הרס אדיר ברעידת האדמה של 2010, לא ניכר נזק משמעותי אף שהרעש הורגש בה היטב. בעקבות הנזק הרב שנגרם, ראש הממשלה הכריז על מצב חירום למשך חודש. במהלך הלילה, רעידת אדמה נוספת, בעוצמה של 5.9, הורגשה באזור האיטי.

אחד ממוקדי האסון הוא בעיירה לה קאייה. הרשויות אמרו כי הן מחפשות אחר ניצולים בהריסות המבנים הרבים שקרסו. "ראיתי גופות מחולצות מההריסות", אמר ז'אן מרי סימון, שהיה בשוק בעת רעידת האדמה הוא רץ לביתו כדי לראות אם משפחתו בטוחה. "שמעתי זעקות של כאב בכל מקום שבו עברתי".

הרס אחרי רעידת אדמה בלאס קייס, האיטי, 14 באוגוסט 2021. רויטרס
רעשי המשנה המשיכו שעות לאחר רעידת האדמה. נזקים בלאס קייס, אחד ממוקדי האסון/רויטרס

סימון סיפר כי אשתו ובנם בן השנתיים היו באותו הזמן באמבטיה, והם רצו ערומים לרחוב רגע לפני שחזית הבית קרסה. הוא נתן לאשתו את חולצתו והם מצאו מקלט בחצר של כנסייה, יחד עם תושבים מקומיים. גם בית אמו התמוטט.

"יש הרבה רעשי משנה ובכל פעם אנשים רצים וצועקים", הוא אמר. "הרגליים שלי עדיין רועדות".
התושבים בעיירת החוף, שבה חיים 126 אלף איש, סיפרו כי הרחובות נשטפו במים לזמן קצר אחרי רעידת האדמה, אך הם נסוגו לאחר מכן. לפי דיווחים מקומיים, חלק מהתושבים לאורך החוף כבר נמלטו להרים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה על תגובה מידית לרעידת האדמה בהאיטי ומינה את סמנת'ה פאוור, מנהלת הסוכנות לפיתוח בינלאומי, למתאמת פעולות הסיוע. האיטי, המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי, נמצאת בעיצומו של משבר פוליטי חריף לאחר חיסולו של נשיא המדינה ג'ובנל מויס בתחילת יולי.

עוצמת רעידת האדמה היום חזקה יותר מזו שהחריבה את האי לפני יותר מעשור. ב-12 בינואר 2010, מאות אלפי בני אדם נהרגו ונפצעו כשרעש בעוצמה 7 זעזע את האי הקריבי.

"למדינה הזאת אף פעם אין מנוח"

בנוסף למשבר הפוליטי שהעמיק אחרי ההתנקשות בנשיא, חלקים מהאי סובלים ממחסור חמור במזון ושירותי הבריאות לא מצליחים להתמודד עם מגיפת הקורונה. הגישה לכבישים בדרום האי, מוקד הרעש, מוגבלת בשל השליטה של כנופיות מקומיות, כך שלא ברור כיצד יועבר הסיוע.

רק לאחרונה התאושש האזור מהוריקן מת'יו, שהותיר אחריו מאות הרוגים ונזקים אדירים כשהכה בהאיטי ב-2016. בימים הקרובים תעבור באזור הסופה הטרופית "גרייס", והיא צפויה להביא עמה גשמים עזים.

"למדינה הזאת אף פעם אין מנוח! כל שנה שלא ניהול כושל לא פוגעת, אבל ההשפעה הכוללת הופכת אותנו לפגיעים לכל דבר", צייץ היזם המקומי מארק אלאן בוסיקול. "ייקח שנים לתקן את הדברים, ואפילו לא התחלנו".

רעידת האדמה הורגשה גם בקובה הסמוכה, שם הרשויות אמרו כי עדיין אין דיווחים על נזקים ברכוש, מקרי מוות או פצועים, וכך גם בג'מייקה שגם בה הורגשה רעידת האדמה.

"כולם באמת מפחדים. עברו שנים מאז שהייתה רעידת אדמה כל כך עוצמתית", אמר דניאל רוס, תושב העיר גואנטנמו שבמזרח קובה. הוא הוסיף כי ביתו נותר על תלו, אך הרהיטים רעדו בעת הרעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully