וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה: אזרח איראני עומד לדין על הוצאות המוניות להורג

המיד נורי בן ה-60 היה בעבר יועץ בבית כלא באזור טהראן, בתקופה שבה הוצאו להורג אלפי אסירים פוליטיים במדינה. הוא אדם הראשון העומד לדין על האירועים האלו, שבהם נקשר שמו גם של הנשיא ראיסי

הפגנת תמיכה של אגוני המוג'אהדין מחוץ לבית המשפט המחוזי שטוקהולם ברקע משפטו של חמיד נורי שהואשם במעורבות בטבח אסירים פוליטיים  10 באוגוסט 2021. רויטרס
איראן מעולם לא הכירה בהוצאות להורג. תומכי המוג'האדין חלק מחוץ לבית המשפט בשבדיה, היום/רויטרס

גורם לשעבר בשירות בתי הכלא באיראן עומד לדין בשבדיה על מעורבות בהוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988. המיד נורי, בן 60, הגיע היום (שלישי) לאולם הדיונים בשטוקהולם, עם פתיחת המשפט התקדימי שצפוי לגרום למתיחות עם טהראן.

נורי, שלווה בשני עורכי דין, מואשם ב"המתה מכוונת של מספר גדול של אסירים התומכים או חברים במוג'האדין חאלק", ארגון אופוזיציה איראני. באותה תקופה, בין 30 ביולי ל-16 באוגוסט 1988, היה נורי יועץ לסגן התובע בבית הכלא גוהרדשת שבכרג', סמוך לטהראן.

כמה מאות מפגינים התאספו מחוץ לבית המשפט, כשהם נושאים בתמונות של ההרוגים וקוראים לעשיית צדק עם כ-5,000 אסירים שהוצאו להורג באיראן באותה תקופה בהוראתו של המנהיג העליון רוחאללה חומייני, כנקמה על מתקפות הארגון בסוף המלחמה עם עיראק.

המפגינים קראו לשבדיה ולקהילה הבינלאומית לגנות את הנשיא החדש של איראן, איברהים ראיסי, המואשם אף הוא על ידי ארגוני זכויות אדם במעורבות בהוצאות להורג ההמוניות. גזר הדין, הראשון אי-פעם נגד אדם כלשהו שהיה מעורב באירועים ההם, צפוי להתקבל באפריל.

נשיא איראן החדש, איברהים ראיסי במהלך השבעתו 5 באוגוסט 2021. רויטרס
הגן על הטיהורים שבוצעו באישור חומייני. ראיסי בהשבעתו בפרלמנט, בשבוע שעבר/רויטרס

ההאשמות נגד נורי הובאו לידיעת הרשויות בשבדיה על ידי קבוצה של כ-30 מתלוננים, בהם אסיר פוליטי לשעבר, איראג' מסדגי שמו. אחרי שאסף "אלפי עמודים" של ראיות נגד נורי, הוא הצליח לפתות אותו לשבדיה - שבה מתגוררים כמה מבני משפחתו - תוך הבטחה לשיט תענוגות. הוא נעצר עם כניסתו לשטחה של המדינה.

עקרון החקיקה האוניברסלי של שבדיה קובע כי בתי המשפט שלה יכולים להעמיד לדין אדם על פשעים חמורים, כמו רצח או פשעי מלחמה, ללא קשר היכן בוצעה אותה עבירה. "זאת הפעם הראשונה שבה אחד התובעים עומד לדין במדינה אחרת", אמר מסדגי לסוכנות הידיעות הצרפתית. עורך דינו של נורי, תומאס סודרקביסט, אמר כי הוא "מכחיש כל מעורבות באותן הוצאות להורג לכאורה ב-1988".

הסוגייה רגישה במיוחד עבור איראן, שבה פעילי זכויות אדם מאשימים את ראיסי במעורבות בהוצאות להורג. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם ב-2018 כי הנשיא החדש, שקודם לכן עמד בראש הרשות השופטת באיראן, היה אחד מחברי "ועדת המוות" שעמדה מאחורי ההוצאות להורג ההמוניות.

ראיסי הכחיש כי נטל חלק, אך הביע תמיכה בהוראה של חומייני, שמת ב-1989, לבצע את הטיהור. הנשיא החדש, שנכנס לתפקיד בחודש שעבר, נחשב כיורש אפשרי של המנהיג העליון הנוכחי עלי חמינאי. בתחילת מאי, יותר מ-150 אנשים, בהם חתני פרס נובל, מנהיגים לשעבר ובכירים לשעבר באו"ם, קראו לחקירה בינלאומית על אודות ההוצאות להורג.

נורי מואשם גם במעורבות בהוצאה להורג של אסירים אחרים במהלך אותה תקופה, על בסיס האידיאולוגיה או האמונה שלהם שהוגדרו בתור התנגדות לשלטון הדת באיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully