וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שוויתר על חסינותו: כתב אישום בגין שוחד נגד ח"כ ביטן

עודכן לאחרונה: 9.8.2021 / 18:23

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד חבר הכנסת מהליכוד, בגין קבלת טובות הנאה משורת יזמים בסכום של מאות אלפי שקלים במצטבר, בתמורה לקידום האינטרסים שלהם. זאת, בין היתר גם בזמן שכיהן כיו"ר הקואליציה. "ניצל את מעמדו, קשריו והשפעתו"

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כתב אישום נגד חבר הכנסת דוד ביטן, לאחר שזה ויתר על חסינותו. ביטן מואשם בקבלת שוחד במאות אלפי שקלים, בשבע פרשיות שונות, בתמורה לטובות הנאה שסיפק לכאורה. כמו כן, מואשם ביטן בהפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

"ביטן פעל לקידום אינטרסים של יזמים, תחילה בתפקידו בעיריית ראשון לציון ובהמשך כחבר כנסת ויו"ר קואליציה, תוך ניצול מעמדו, קשריו והשפעתו", נכתב בכתב האישום. עוד הוחלט להעמיד לדין את ארנון גלעדי, ששימש בתקופה אליה מתייחס כתב האישום בתפקידים בכירים בעיריית תל אביב ובהם המשנה לראש העירייה, בעבירות לקיחת שוחד והפרת אמונים.

כתב האישום מגולל עשרה אישומים שונים, על אירועים שהתפרסו בין השנים 2011-2017, בהם ביטן לקח טובות הנאה משורה של יזמים ובעלי אינטרסים, בסכום כולל של מאות אלפי שקלים. בתמורה לטובות ההנאה, פעל ביטן לקידום אינטרסים של אותם גורמים, תחילה במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובהמשך במסגרת תפקידו כח"כ ויו"ר הקואליציה, תוך ניצול מעמדו, קשריו והשפעתו בשלטון המקומי ובמשרדי הממשלה.

בין הנאשמים בכתב האישום: מירב שמולי פעילת ליכוד וחברה קרובה של ביטן, עו"ד אבי דוידוב , העוסק בניהול וליווי מיזמי נדל"ן, המהנדס אלי נחום, אלברט ביטון יזם נדל"ן וחבר ליכוד, בעל מניות ומנהל בחברת אמריקן סייף רום בע"מ שמואשמת באישום החמישי, ליהי סונק קופרלי מנהלת נכסי הנדל"ן של חברת חצי חינם, יצחק ג'דע הבעלים ומנהלה של חברת משרהיט בע"מ העוסקת בייבוא וייצור של ריהוט משרדי, יזם הנדל"ן ופעיל הליכוד יוסף רענן, השחקן לשעבר ואיש העסקים חיים רביבו.

לקריאת כתב האישום המלא

דיון בבג"ץ | עתירת ח"כים מהליכוד ומש"ס נגד הרכב ועדות הכנסת 9 באוגוסט 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
הוגש נגדו כתב אישום. ביטן/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

לפי האישום הראשון, בין השנים 2011-2017 התקיימה בין ביטן לבין עד המדינה ד.ג. מערכת יחסים שוחדית מתמשכת, במסגרתה לקח הנאשם ביטן מד.ג. טובות הנאה כספיות בתמורה לקידום שלושה פרויקטים נדל"ניים שבהם היה מעורב ד.ג. בתחום השיפוט של עיריית תל-אביב.

בין הפרויקטים אליהם מתייחס האישום: פרויקט גרשון כ"ץ, בו סייעו ביטן וגלעדי להגדיל את מספר יחידות הדיור ולבטל מתקן חניה שהיה חלק מהיתר הבניה; פרויקט אלוף בצלות בו סייעו ביטן וגלעדי לצמצם את החניון מחמישה מפלסים לשלושה; פרויקט מעונות הסטודנטים, בו ביקשו היזמים להגדיל את מספר יחידות הדיור ולהקטין את שטח הדירות של הסטודנטים. תמורת הסיוע קיבל ביטן הטבות כספיות בסך של 285 אלף שקלים ועוד סכומים לא ידועים, וגלעדי קיבל אף הוא סכומים נוספים.

מהאישום השני, פרשת דניה סיבוס, עולה כי בין השנים 2015-2013 לקח ביטן טובות הנאה כספיות מחברת דניה סיבוס בע"מ, באמצעות עד המדינה מ.י., בסך של 336,300 ש"ח, בתמורה לקידום תכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431. יש לציין כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החליט שלא להגיש כתב אישום נגד רונן גינזבורג ואייל לנגר, מראשי חברת דניה סיבוס, ונגד חברת דניה סיבוס, לאחר שנערך להם שימוע.

ארנון גלעדי. יואב איתיאל
גם נגדו הוגש אישום. ארנון גלעדי/יואב איתיאל

לפי האישום השלישי, פרשת שעבני, עולה כי בין השנים 2016-2013 לקח ביטן ממוטי שעבני, יזם נדל"ן, ומהחברה שבבעלותו - מסא.א.א דיור מוגן בע"מ, טובות הנאה בדרך של סיכום בין השניים לפיו ביטן יקבל זכויות בפרויקט הנדל"ן "ראשון סנטר" או את שוויון הכספי של הזכויות. ביטן סייע לשעבני לשנות את ייעוד הקרקע מדיור מוגן למגורים ומסחר, וסוכם כי הוא יקבל דירה בפרויקט שייבנה. כדי לקדם את הפרויקט, ביטן נפגש עם ראש עיריית ראשון לציון דב צור, והגיע בעצמו לדיון בוועדה המחוזית. הוועדה שינתה את ייעוד הקרקע אך הפחיתה את מספר יחידות הדיור, כך שהפרויקט לא היה כלכלי ולכן לא קודם.

באישום הרביעי, פרשת נחום, נטען כי בחודש אוגוסט 2017 לקח ביטן מאלי נחום, מהנדס שהחזיק משרד אדריכלים בראשון לציון, טובות הנאה כספיות בסך 60 אלף שקלים, לאחר שמערכת מקוונת חדשה להגשת תכנית בניה גרמה לו לנזקים. הוא ידע כי נחום זקוק לסיועו בעניין דרישה מנהלית להגשת תכניות בניה באמצעות המערכת המקוונת. בשל כך, נחום העביר לביטן את טובות ההנאה הכספיות במזומן באמצעות מ.י.

באישום החמישי, פרשת ביטון, נטען כי בחודש ספטמבר 2017 לקח ביטן מאלברט ביטון, יזם העוסק בנדל"ן טובות הנאה כספיות בסך 10,000 שקלים, בתמורה לסיוע של ביטן מול עיריית ראשון לציון בהפחתת חובות הארנונה של החברה של ביטון, על סך של כחצי מיליון שקלים. ביטן נפגש עם בכירים בעירייה ויזם שינוי בסיווג הארנונה של אולם האירועים מאולם אירועים למחסן.

מהאישום השישי, פרשת חצי חינם, עולה כי בשנת 2014, בתקופה שביטן כיהן כיו"ר ועדת המשנה לרישוי ותכנון של הוועדה המקומית ראשון לציון, הוא סייע לקדם שימוש חורג בקרקע ופטור מהיטל השבחה עבור החברות "חצי חינם" ו"תוצרת חקלאית". זאת, תמורת שוחד על סך של כ-40 אלף שקלים. בנוסף, בשנת 2017 ביקש ביטן מחצי חינם טובות הנאה כספיות בסך של 10,000 שקלים בתמורה לקביעת פגישה עם מנכ"לית תאגיד המים של ראשון לציון, בשל בעיה בלחץ מים שהתעוררה באחד מסניפי חצי חינם.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט 17 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הגיש את כתב האישום לאחר שביטן ויתר על חסינותו. מנדלבליט/ראובן קסטרו

באישום שביעי, פרשת ג'דע, נטען כי באוקטובר 2017 לקח ביטן מיצחק ג'דע, הבעלים ומנהלה של חברת משרהיט בע"מ, טובות הנאה כספיות בסך של 23,400 שקלים. החברה עוסקת ביבוא וייצור של ריהוט משרדי, ובכתב האישום נטען כי הכספים ניתנו לביטן בתמורה לסיוע שהעניק לג'דע בקשר עם קידום בניית מלון בשכונת עיר ימים בנתניה. ביטן קידם פגישה בין יזם המלון ובין שר התיירות.

דמות המפתח בכתב האישום השמיני היא מ.י, מקורבו של ביטן שסייע לו בעניינים כספיים שונים ובעניינים נוספים, בין היתר בהתמודדותו בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2013 ובארגון חתונת בתו בשנת 2017 .מ.י. הסיע לעיתים את ביטן למקומות שונים, השתתף עמו באירועים פוליטיים וחברתיים ואף טס עמו לחו"ל. בתמורה העסיק ביטן את בתו של מ.י. במשרת אמון כעוזרת פרלמנטרית בלשכתו כחבר כנסת, וסייע לו לחמוק מפיקוח על עבירות הבניה בביתו במשמר השבעה.

על פי האישום התשיעי, ביטן לא דיווח לרשויות המס על הכנסותיו מטובות ההנאה הכספיות שלקח, בסך מאות אלפי שקלים, בכוונה להתחמק מתשלום מס.

על פי האישום העשירי, בו ביטן לא מואשם, בשלהי שנת 2017 לקח ארנון גלעדי טובות הנאה כספיות, תוך שימוש בחשבון בנק שנועד למימון פעילותו הפוליטית, משלושה יזמי נדל"ן שונים, להם סייע בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון, בסך של 30 אלף שקלים. גלעדי אסף את הכספים באמצעות רענן יוסף, שהפקיד אותם בחשבון בנק ששימש למימון פעילויות לקידום מועמדותו של גלעדי וטיפוח תדמיתו הציבורית, ושזהותו של גלעדי כנהנה בו הוסתרה. איש העסקים חיים רביבו, אחד משלושת יזמי הנדל"ן, נתן שוחד לגלעדי באמצעות העברת סכום בסך עשרת אלפים תמורת קידום ענייניו בעיריית תל אביב.

ביום חמישי האחרון, כאמור, ויתר ביטן על חסינותו. עורכי הדין דרור מתתיהו, שרון כהנא ואפרים דמרי, שמייצגים את ביטן, העבירו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את החלטתו. "ח"כ ביטן החליט לא לבקש מהכנסת חסינות בפני העמדה לדין, אלא להתמודד עם האישומים בבית המשפט, תוך ביטחון מלא כי בתום ההליך המשפטי יוכרע שלא נפל כל פסול במעשיו וששמו ינוקה מכל רבב", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully