וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקסיקו תובעת את יצרניות הנשק בארה"ב: "גורמות לנזק אדיר"

הממשלה במקסיקו סיטי דורשת פיצויים של מיליארדי דולרים מחברות הנשק הגדולות, בטענה שהמוצרים שלהן מגיעים לקרטלי הסמים במדינה. עם זאת, מומחים מעריכים כי הסיכוי שלה להצליח בתביעה נמוך מאחר שהחוק האמריקני מגן על היצרניות מפני נשיאה באחריות

שוטרים מאבטחים קלפי במדינת גררו, מקסיקו, 6 ביוני 2021. רויטרס
מקסיקו מנסה להילחם בקרטלים. שוטרים מחוץ לקלפי במדינת גררו/רויטרס

ממשלת מקסיקו הגישה אתמול (רביעי) תביעה נגד כמה מיצרניות הנשק הגדולות בארצות הברית בטענה שהן תדלקו את שפיכות הדמים במדינה דרך המדיניות העסקית הפזיזה שלהן. בתביעה נטען כי החברות ידעו שהן תורמות למעשה לסחר בנשק בלתי חוקי, שהוביל למקרי מוות רבים במקסיקו. הממשלה במקסיקו סיטי דורשת פיצויים של עד עשרה מיליארד דולר מאותן יצרניות נשק גדולות. הן טרם הגיבו לתביעה, שהוגשה לבית משפט במדינת מסצ'וסטס.

ממשלת מקסיקו הסבירה כי היא נקטה צעד זה "כדי לשים קץ לנזק האדיר שהן (החברות) גורמות כשהן מאפשרות באופן פעיל העברה בלתי-חוקית של הנשק שלהן לקרטלי הסמים ופושעים אחרים במקסיקו". במסמך של משרד החוץ של מקסיקו הקשור לתביעה, נטען כי יצרניות הנשק "מודעות לעובדה שהמוצרים שלהן נסחרים ומשמשים בפעילות אסורה נגד האוכלוסייה האזרחית והרשויות במקסיקו". עוד נטען כי החברות השתמשו ב"אסטרטגיות לשיווק נשק קטלני יותר ויותר, ללא מנגנוני אבטחה או מעקב".

ממשלת מקסיקו מעריכה ש-70% מהנשק שנסחר במדינה מגיע מארצות הברית. ב-2019, יותר מ-17 אלף מקרי רצח במקסיקו נקשרו לנשק בלתי חוקי. גורם רשמי אמר לכתבים כי הנזק שנגרם מהסחר בכלי הנשק הוא כ-1.7% מהתמ"ג של מקסיקו.

שר החוץ של מקסיקו, מרסלו אברארד, אמר במסיבת עיתונאים כי "אנחנו הולכים לנצח במשפט ואנו הולכים לצמצם באופן דרסטי את הסחר בנשק בלתי-חוקי למקסיקו". במקסיקו הדגישו כי התביעה אינה מכוונת נגד ממשלת ארצות הברית, ואברארד אמר כי הוא מאמין שממשלו של הנשיא ג'ו ביידן מוכן לעבוד עם מקסיקו כדי לרסן את הסחר בנשק.

עם זאת, מומחים מטילים ספק בסיכויים של מקסיקו להצליח בתביעה. לורנצו מאייר, פרופסור ממכללת מקסיקו, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי החוק האמריקני "כמעט שלא מאפשר ליצרני הנשק לשאת באחריות לסחר הבלתי חוקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully