וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים: ספינה נחטפה על ידי איראן סמוך לחופי האמירויות

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 7:49

לפי גורמים בבריטניה, כוחות איראניים חמושים עלו לסיפון ה-Asphalt Princess. ארבע ספינות נוספות דיווחו על איבוד שליטה סמוך לאי פוג'ירה שבמפרץ עומאן, ושירות הסחר הימי של בריטניה דיווח על "תקרית לא פיראטית". איראן הכחישה: "תירוץ לפעולה עוינת"

בווידאו: בנט בגבול לבנון במסר לאיראן אחרי הפגיעה בספינה/צילום וסאונד: עומר מירון וניר שרף / לע"מ לע"מ

הספינה Asphalt Princess נחטפה על ידי איראן או בעלי בריתה סמוך לחופי איחוד האמירויות הערביות - כך דווח היום (שלישי) ב"טיימס" הבריטי. לפי גורמים בבריטניה, ההערכה היא שכוחות איראניים חמושים עלו על כלי השיט, שמפליג תחת דגל פנמה.

ארבע ספינות נוספות דיווחו כי הן איבדו שליטה בסמוך לאי פוג'ירה שבמפרץ עומאן. משרד החוץ באיראן כינה את הדיווחים אודות חטיפה אפשרית כ"חשודים", ובהמשך טענו בטהראן שהדיווחים הם "תירוץ לפעולה עוינת".

לפי דיווח ברשת סקיי ניוז הבריטית מפי גורם ביטחוני בריטי, קבוצה של שמונה או תשעה חמושים עלו על סיפון הספינה. "אנו חוקרים בדחיפות אירוע על כלי שיט מול חופי איחוד האמירויות", נמסר בהודעת משרד החוץ בבריטניה.

משרד החוץ האיראני דחה את הדיווחים, ואף הזהיר מפני כל ניסיון לייצר "אווירה שקרית" כלפי טהראן. "הדיווחים על התרחשותם של סדרת אירועי אבטחה של ספינות במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן מעוררים חשדות", נמסר מטעם דובר משרד החוץ האיראני.

ASPHALT PRINCESS. fleetmon, אתר רשמי
הספינה שדווח שנחטפה, Asphalt Princess/אתר רשמי, fleetmon

קודם לכך הודיע שירות הסחר הימי של בריטניה על "תקרית לא פיראטית" באזור, והמליץ לכלי שיט לנהוג במשנה זהירות. הוא ציין כי הוא לא שולל אפשרות ל"חטיפה".

לפי אתר המעקב אחרי ספינות MarineTraffic.com, הספינות דיווחו דרך מערכת הזיהוי האוטומטית שלהן כי הן "לא תחת שליטה". בדרך כלל, משמעות הדבר היא שכלי שיט אינו יכול להמשיך עוד בנתיבו. לא ברור מה גרם ליתר כלי השיט להכריז על איבוד השליטה.

לאחר התקרית, במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי "ארצות הברית מודאגת ובוחנת את הדיווחים". בהודעה שפרסמו הבהירו כי "ימשיכו את התיאום ושיתוף המידע עם בעלות הברית בנוגע לתקרית במפרץ עומאן".

הדיווח על התקרית מגיע ימים אחרי תקיפת מכלית הנפט "מרסר סטריט" לחופי עומאן, שבה נהרגו שני בני אדם - אזרח בריטי ואזרח רומני. המכלית הופעלה עלי חברה בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר, וישראל, ארצות הברית ובריטניה אמרו כי איראן אחראית למתקפה, שבוצעה באמצעות מל"טים. טהראן מכחישה והזהירה להגיב בכל מקרה של "הרפתקנות" נגדה.

"לשבת בשלווה בטהראן ולהצית משם את כל המזרח התיכון - הדבר הזה נגמר", הזהיר מוקדם יותר היום ראש הממשלה נפתלי בנט בעת סיור בפיקוד הצפון על רקע המתיחות עם איראן. "אנחנו פועלים לרתום את העולם, אבל במקביל יודעים גם לפעול לבד".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר אתמול כי וושינגטון פועלת עם בעלות בריתה לטובת תגובה מתואמת למתקפה של איראן.

ההסלמה האחרונה מגיעה במקביל לחילופי השלטון באיראן והקפיאון בשיחות הגרעין בין טהראן למעצמות. היום קיבל הנשיא הנכנס של איראן, איברהים ראיסי, את האישור הרשמי של המנהיג העליון עלי חמינאי, לפני תחילת כהונתו הרשמית בטקס שיתקיים ביום חמישי. ראיסי, איש דת קיצוני שעמד בראש הרשות השופטת טרם בחירתו, אמר כי הוא יפעל להסרת הסנקציות "הרודניות" של ארצות הברית.

ראיסי, שנמצא בעצמו תחת סנקציות אמריקניות בשל האשמות בהפרות זכויות אדם בעבר, הבטיח לשפר את תנאי החיים של אזרחי איראן, שהוחרמו מאז שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018. עם זאת, מחליפו של הנשיא חסן רוחאני הדגיש: "אנחנו לא נקשור את הכלכלה לרצונם של זרים".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully