וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נרצח או התאבד? מתנגד משטר בלארוסי נמצא מת בפארק בקייב

משטרת אוקראינה אמרה כי ויטלי שישוב, שלא שב לביתו אחרי ריצת בוקר אתמול, נמצא תלוי באחד הפארקים בבירה. הוא עמד בראש ארגון שעזר לבלארוסים לחמוק מרדיפת משטר לוקשנקו, ועמיתיו אמרו כי הוא סיפר על מעקבים ועל זרים שפנו לבת זוגו

ויטלי שישוב, פעיל בלארוסי שנמצא מת בקייב. טוויטר, אתר רשמי
המשטרה פתחה בחקירת רצח. ויטלי שישוב/אתר רשמי, טוויטר

פעיל בלארוסי נמצא היום (שלישי) מת בפארק ליד ביתו בקייב, יממה לאחר שדווח כי הוא נעדר - כך מסרה משטרת אוקראינה. היא אמרה כי ויטלי שישוב נמצא תלוי, לא הרחק ממקום מגוריו.

שישוב, שעמד בראש ארגון שעזר מקייב לאזרחים בלארוסים להימלט מרדיפת המשטר בארצם, דווח כנעדר אתמול על ידי בת זוגו לאחר שלא חזר הביתה מריצת הבוקר שלו. המשטרה מסרה כי היא פתחה בחקירת רצח, והיא תחקור את כל האפשרויות, כולל חשד שהרצח הוסווה כהתאבדות.

מפקד משטרת אוקראינה, איגור קלימנקו, אמר בתדרוך לכתבים כי שישוב בן ה-26 נמצא עם חתכים באפו ובברכו, אך מוקדם מדי לקבוע אם הוא הותקף. עמיתיו של שישוב סיפרו כי הוא חש שהוא תחת מעקב מתמיד מאז שעזב את בלארוס בשנה שעברה, אחרי שהשתתף בהפגנות נגד המשטר. הוא הוזהר מפני איומים אפשריים, כולל חטיפה או רצח.

אוקראינה, פולין וליטא הפכו למקומות מפלט עבור גולים בלארוסים, שנמלטו ממולדתם אחרי שהרודן אלכסנדר לוקשנקו הפעיל יד קשה נגד האופוזיציה אחרי בחירות שנויות במחלוקת בשנה שעברה.

Activists attend a rally next to the Belarusian Embassy to Ukraine to commemorate Vitaly Shishov, a Belarusian activist living in exile who was found hanged in a park near his home this morning, in Kyiv, Ukraine August 3, 2021. REUTERS/Gleb Garanich. רויטרס
אוקראינה הפכה מקלט לגולים. אזרחים בלארוסים מפגינים בקייב, היום/רויטרס

שישוב עמד בראש ארגון הבית הבלארוסי באוקראינה, המסייע לבלארוסים למצוא מקומות לינה, מקומות עבודה וייעוץ משפטי. הארגון אמר אתמול כי הוא לא מצליח ליצור קשר עם שישוב, שעזב את ביתו בשעה 9:00 והיה אמור לחזור כעבור שעה.

"זה מעורר דאגה שאלו שברחו מבלארוס עדיין לא יכולים לחוש בטוחים", אמרה מנהיגת האופוזיציה הגולה, סבטלנה, אחרי שנפגשה עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון. היא אמרה כי ייתכן שמותו של שישוב הוא פשע.

דובר משרד החוץ של ארצות הברית אמר כי וושינגטון עוקב מקרוב אחרי חקירת מותו של שישוב. "אנחנו מגנים בצורה התקיפה ביותר את המשך הרדיפה האלימה של החברה האזרחית בבלארוס ואת הדיכוי חוצה הגבולות של משטר לוקשנקו", אמר הדובר נד פרייס.

"המשטר של לוקשנקו במלחמה"

השלטונות בבלארוס מתארים את המפגינים נגד המשטר בתור עבריינים או מהפכנים אלימים הנתמכים על ידי המערב, ואמרו כי הפעולות שנקטו רשויות אכיפת החוק מתאימות והכרחיות. מותו של שישוב דווח על ידי סוכנות הידיעות הרשמית של בלארוס, אך הרשויות במינסק לא הגיבו מעבר לכך ולא ניתן היה להשיג את הדובר של לוקשנקו.

במאי, מתנגד המשטר והעיתונאי רומן פרוטסביץ' נעצר על ידי כוחות הביטחון הבלארוסיים אחרי שהטיסה שלו מיוון לליטא אולצה לנחות במינסק. מוקדם יותר השבוע, אצנית בלארוסית מצאה מקלט בשגרירות פולין בטוקיו אחרי שסירבה להוראות המאמנים שלה לחזור לבלארוס מהאולימפיאדה.

"הוזהרנו באופן חוזר ונשנה על ידי גורמים מקומיים ואנשינו בבלארוס מפני כל הפרובוקציות, כולל חטיפה וחיסול", נמסר מהארגון שבראשו עמד שישוב. "ויטלי התייחס לאזהרות האלו באיפוק ובהומור".

איגור, אזרח בלארוסי בן 24 שמכיר את שישוב מאז אוקטובר שעבר, סיפר לרויטרס כי שישוב ידע שהוא תחת מעקב, כשהוא ציין מקרים שבהם מכונית עקבה אחריו או כאלו שבהם זרים ניגשו אל חברתו בזמן שהם הפגינו בקייב. "המשטר של לוקשנקו במלחמה, והוא עצמו במלחמה. הוא נמצא במלחמה עם כל מי שיכול להביע התנגדות כלשהי", אמר איגור, שהזדהה רק בשמו הפרטי.

מפקד משטרת אוקראינה אמר כי שישוב לא עדכן את המשטרה על החשדות שלו, והמשטרה לא הייתה מודעת לשום סוכן זר שעוקב אחריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully