וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האצנית הבלארוסית קיבלה ויזה הומניטרית מפולין אחרי שסירבה לעזוב את טוקיו

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 15:17

בתום יממה מתוחה בנמל התעופה, כריסטינה צימאנוסקאיה בת ה-24 נכנסה למבנה השגרירות הפולנית בדרך לבקשת מקלט. היא סירבה לשוב לארצה, הנשלטת בידי הרודן לוקשנקו, אחרי שמאמניה הדיחו אותה בעקבות ביקורת עליהם. בעלה הגיע לאוקראינה

האצנית הבלארוסית, כריסטינה צימאנוסקאיה, בשדה התעופה בטוקיו/צילום: רויטרס

האצנית הבלארוסית כריסטינה צימאנוסקאיה קיבלה היום (שני) ויזה הומניטרית מפולין, לאחר שאתמול סירבה לעלות על טיסה חזרה לארצה מטוקיו. היא סיפרה שנלקחה לנמל התעופה בניגוד לרצונה, בעקבות תלונותיה על מאמניה במשחקים האולימפיים. צימאנוסקאיה בילתה את הלילה במלון בנמל התעופה, תחת הגנה של משטרת יפן.

חבר בקהילה הבלארוסית בפולין אמר כי האצנית בת ה-24 תבקש מקלט בפולין, והוסיף כי הוא נמצא בקשר עמה. גורמים בנציגות הפולנית ביפן טרם הגיבו על כך, אך מוקדם יותר אמר בכיר במשרד החוץ של פולין כי היא קיבלה הצעה לוויזה הומניטרית וכי היא חופשייה להמשיך בקריירת הספורט שלה בפולין אם תבחר בכך.

האצנית הגיעה היום לכניסה לשגרירות פולין בטוקיו בוואן כסוף ללא לוחיות רישוי, בסביבות השעה 17:00. היא יצאה עם ציוד הנבחרת שלה, ולאחר מכן בירכה שני פקידים בשגרירות לפני שנכנסה אליה. שתי נשים, אחת מהן נשאה את הדגל האדום-לבן הנחשב לסמל האופוזיציה בבלארוס, הגיעו לשער כדי לתמוך בה.

במקביל, בעלה, ארסני זהדנביץ', נכנס היום לשטחה של אוקראינה. "זה נכון, האדם הזה נכנס לאוקראינה", אמר מקור במשרד הפנים בקייב כשנשאל על בעלה של האצנית.

האצנית הבלארוסית, כריסטינה צימאנוסקאיה, בשדה התעופה, 1 באוגוסט, 2021. רויטרס
בדרך לחיים חדשים בפולין. צימאנוסקאיה בנמל התעופה בטוקיו, אתמול/רויטרס

התקרית הדיפלומטית המתפתחת בשולי האולימפיאדה ממחישה את המצב בבלארוס, מדינה סובייטית לשעבר, שבראשה עומד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. לוקשנקו בן ה-66, שנמצא בשלטון כבר 27 שנה, מכונה "הרודן האחרון של אירופה". מאז הבחירות לנשיאות באוגוסט, שלטענת האופוזיציה זויפו, לוקשנקו מתמודד עם גל מחאות נגדו, וחלק מהמוחים הם גם ספורטאים.

ממשלת יפן מסרה כי הספורטאית בטוחה, בעוד שמארגני האולימפיאדה והוועד האולימפי הבינלאומי בוחנים את כוונותיה. "יפן נמצאת בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים והיא ממשיכה לנקוט פעולות מתאימות", אמר מזכיר הממשלה.

מוקדם יותר אמר דובר מטעם הוועד האולימפי הבינלאומי כי גורמים רשמיים ימשיכו לקיים שיחות עם צימאנוסקאיה והם ביקשו לקבל דיווח מלא מהוועד האולימפי של בלארוס. הוועד אמר כי הוא נקט כמה פעולות נגד הוועד האולימפי של בלארוס לקראת המשחקים האולימפיים, בעקבות דיכוי ההפגנות נגד משטר לוקשנקו. במרץ סירב הוועד להכיר בבחירה של ויקטור לוקנשקו, בנו של הנשיא, לראשות הוועד האולימפי בארצו, ועל האב ובנו נאסר עוד דצמבר לצפות במשחקים בטוקיו.

צימאנוסקאיה סיפרה אתמול כי צוות המאמנים הגיע לחדרה אתמול ואמר לה לארוז. לדבריה, היא נלקחה לנמל התעופה בטוקיו על ידי נציגי הנבחרת האולימפית של בלארוס. היא סירבה לעלות על הטיסה וביקשה עזרה מהמשטרה היפנית, ואמרה לסוכנות הידיעות רויטרס בהודעת טלגרם: "אני לא אחזור לבלארוס".

הוועד האולימפי של בלארוס מסר בהצהרה כי המאמנים החליטו להוציא את צימאנוסקאיה מהמשחקים על פי עצת רופאים בשל "מצבה הרגשי והפסיכולוגי". מאמן האתלטיקה של בלארוס, יורי מויסביץ', אמר לטלוויזיה הממלכתית כי הוא "יכול היה לראות שמשהו לא בסדר איתה, או שהיא התבודדה או לא רצתה לדבר".

האצנית הבלארוסית כריסטינה צימאנוסקאיה במסלול האתלטיקה בטוקיו, 31 ביולי 2021. רויטרס
המחאה נגד לוקשנקו הגיעה גם לספורט הבלארוסי. צימאנוסקאיה בטוקיו/רויטרס

צימאנוסקאיה רצה ביום שישי במקצה 100 מטר נשים, והייתה אמורה לרוץ ביום שלישי 200 מטר, ובמרוץ שליחים של 4X400 מטר ביום חמישי. לדבריה, היא הודחה מהקבוצה בשל "העובדה שדיברתי באינסטגרם שלי על רשלנות המאמנים שלנו".

היא התלוננה באינסטגרם כי היא הוכנסה לקבוצת מרוץ השליחים של 4X400 מטר, לאחר שנמצא כי חלק מחברי הקבוצה אינם כשירים להתחרות באולימפיאדה מכיוון שלא עברו כמות מספקת של בדיקות סמים ולכן הוכנסה במקומם.

"חלק מהבנות שלנו לא טסו לכאן כדי להתחרות במרוץ השליחים כי לא היו להן מספיק בדיקות סמים", אמר צימאנוסקאיה לרויטרס מנמל התעופה. "המאמן הוסיף אותי למרוץ ללא ידיעתי. דיברתי על זה בפומבי, ואז המאמן הראשי ניגש אליי ואמר שהייתה הוראה מלמעלה להדיח אותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully