וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: שומר נאצי לשעבר בן 100 יעמוד לדין על סיוע לרצח של אלפי אסירים

3.8.2021 / 9:32

למרות גילו המתקדם, בית משפט בברנדנבורג קבע כי הקשיש, ששירת במחנה הריכוז זקסנהאוזן, כשיר לעמוד לדין על סיוע לרצח של 3,518 אסירים. משפטו ייפתח באוקטובר, אך משך הדיונים יהיה מוגבל. עשרות אלפים נרצחו במחנה, בהם יהודים, שבויים סובייטים, הומואים ואסירים פוליטים

אסירי מחנה הריכוז זקסנהאוזן במסדר ספירה. AP
המחנה שוחרר על ידי הסוביטיים ב-1945. מסדר במחנה זקסנהאוזן/AP

בית משפט בגרמניה קבע אתמול (שני) מועד למשפט של קשיש בן מאה, המואשם ב-3,518 סעיפים של סיוע לרצח בעת ששירת כשומר SS במחנה ריכוז בפאתי ברלין במהלך מלחמת העולם השנייה.

דוברת בית המשפט בנוירופין מסרה כי המשפט אמור להיפתח בתחילת אוקטובר. שמו של הנאשם, ששירת במחנה זקסנהאוזן בין השנים 1942 ל -1945, לא פורסם בהתאם לחוקי הפרטיות בגרמניה. הרשויות אומרות כי למרות גילו המתקדם, הוא נמצא כשיר דיו כדי לעמוד לדין, אם כי ייתכן שיהיה צורך להגביל את מספר שעות הדיונים.

"הערכה רפואית אישרה כי הוא כשיר לעמוד לדין באופן מוגבל", אמרה דוברת בית המשפט, איריס לה קלייר. בית המשפט קיבל את התיק ב-2019 ממשרד מיוחד של התביעה הפדרלית בלודוויגסבורג, שעליו הוטלה המשימה לחקור פשעי מלחמה שבוצעו תחת שלטון המפלגה הנאצית. בית המשפט בנוירופין שוכן מצפון-מערב לעיירה אורנינבורג, שבה פעל מחנה הריכוז זקסנהאוזן. על פי התקשורת המקומית, הנאשם מתגורר במדינת ברנדנבורג שמחוץ לבירה ברלין.

מחנה זקסנהאוזן הוקם ב-1936 והיה המחנה החדש הראשון שהוקם לאחר שאדולף היטלר נתן ל-SS שליטה מלאה על מערכת מחנות הריכוז הנאציים. הוא נועד להיות מתקן לדוגמה ומחנה אימונים לרשת המבוכים שבנו הנאצים ברחבי גרמניה, אוסטריה ובשטחי אירופה הכבושה.

יותר מ-200 אלף איש הוחזקו שם מ-1936 עד 1945. עשרות אלפי אסירים מתו מרעב, ממחלות, עבודות כפייה וסיבות אחרות, כמו ניסויים רפואיים ופעולות השמדה שיטתיות של הנאצי שכללו ירי, תליה וגזים. מספר הקורבנות המדויק שנוי במחלוקת. לפי ההערכות המחמירות, 100 אלף אסירים נרצחו במחנה, אך חוקרים סבורים שההיקף המדויק יותר הוא בין 40 אלף ל-50 אלף.

האסירים היהודים נשלחו לאושוויץ

בשנים הראשונות של המחנה, רוב האסירים היו אסירים פוליטיים או אסירים פליליים, לצד כמה עדי יהוה והומואים. האסירים היהודים הראשונים נשלחו לשם ב-1938 לאחר אירועי ליל הבדולח. במהלך המלחמה, מחנה זקסנהאוזן הורחב וקלט שבויי מלחמה סובייטים - שנורו באלפיהם - כמו גם שבויים אחרים.

בדומה למחנות אחרים, גם בזקסנהאוזן זכו האסירים היהודים ליחס קשה במיוחד, ורוב אלו שנותרו בחיים עד 1942 נשלחו למחנה ההשמדה אושוויץ. זקסנהאוזן שוחרר באפריל 1945 על ידי הסובייטים, שהפכו אותו למחנה אכזרי משלהם.

גרמניה פועלת להעמיד לדין שומרים לשעבר במחנות הנאציים, מאז הפסיקה ההיסטורית ב-2011, שבה הורשע ג'ון דמיאניוק על סיוע לרצח המוני. הוא מת בזמן שערער על ההרשעה, אך גזר הדין קבע תקדים חוקי. לפניו, בתי המשפט נדרשו להציג ראיות למעורבות ישירה במעשי הזוועה שבוצעו בזמן מלחמת העולם השנייה ובשואה.

על אף שמספריהם של החשודים בפשעים הנאציים הולך ויורד עם השנים, התביעה ממשיכה לנסות ולמצות את הדין עמם. ביולי שעבר, שומר נאצי לשעבר בן 93 הורשע בסיוע לרצח של יותר מ-5,000 אסירים. עם זאת, במרץ השנה קבעה התביעה כי שומר לשעבר בן 96 נמצא לא כשיר לעמוד לדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully