וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן חושב שקל לקבל משכנתא? הוא שר אוצר מנותק

איציק אלרוב

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 10:56

השר ליברמן אמר כי הוא "מודאג מכך שהתנאים לקבלת משכנתא בישראל קלים מדי", ושקד הודיעה כי "לא צפויה ירידה במחירי הדירות בשנים הקרובות". דווקא ברקע התקציב הכולל רפורמות רבות, בולטת במיוחד ההתעלמות ממשבר הדיור. ממשלת שינוי? חובה ההוכחה מוטלת על שריה גם בטיפול

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר אמש (שני) כי הוא "מודאג מכך שהתנאים לקבלת משכנתא בישראל קלים מדי". אמירה זו, לצערי, איננה מגיעה בחלל ריק. רק לפני שבוע ימים אמרה שרת הפנים איילת שקד כי לא צפויה ירידה במחירי הדירות בשנים הקרובות. גם שר השיכון זאב אלקין נתן את התחזית שלו, ואמר בכנס הקבלנים באילת כי מחירי הדירות בכלל ימשיכו לעלות בשנים הקרובות. שלל האמירות הללו מצד שרים בכירים בממשלת השינוי אמורות להטריד כל אדם בישראל שחולם על קורת גג לו ולמשפחתו.

אי אפשר לומר ששרי הממשלה הזו לא התברכו באומץ פוליטי. אתמול אישרה הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022. תקציב זה עמוס רפורמות בחקלאות, במערכת הבריאות, בענף הכשרות, בביטחון הפנים, בקידום התחבורה הציבורית ובעוד עשרות נושאים אזרחיים. דווקא בגלל זה, ההתעלמות של הממשלה ממשבר הדיור, הנושא המרכזי היחיד שטורד את מנוחתם של דור שלם של צעירים שלא רואים עתיד, צורמת מאוד.

עשור למחאה החברתית | איציק אלרוב. באדיבות המצולם, אתר רשמי
התקציב עמוס רפורמות אך נעדר התייחסות למשבר הדיור. אלרוב/אתר רשמי, באדיבות המצולם

בשנת 2021, מחירה של דירה ממוצעת בישראל עומד על 1.58 מיליון שקלים. לשם השוואה, בשנת 2009, מחירה של אותה הדירה בדיוק עמד על 922 אלף שקלים בלבד. מדובר בזינוק של יותר מ-70%. מיותר לציין כי השכר הממוצע במשק לא זינק באחוזים דומים, ואפילו לא קרוב לכך.

כל זאת לא גרם לאנשים לקנות פחות דירות - הרי אנשים צריכים מקום מגורים לחיות בו. במקום זה, הזוגות הצעירים פשוט השתעבדו לבנקים ולמשכנתאות במאות אלפי שקלים שאותם הם יצטרכו להחזיר ממש עד לגיל הפנסיה. את הבעיה הזו ממשלת השינוי צריכה לפתור.

משבר הדיור מלווה את ישראל כבר למעלה מעשור. אכן, זה לא יהיה רציני להטיל את האשמה כולה על חברי הממשלה שקמה רק לפני מספר שבועות, אך האחריות לתיקון היא לגמרי על הכתפיים שלהם. תפקידם אינו לנבא את העתיד או לספר לנו עד כמה המצב גרוע. זאת אנו יודעים טוב מהם, הרי אנחנו אלה שמשלמים את המשכנתאות הרצחניות הללו בכל חודש.

עוד בוואלה!

עשור למחאה החברתית: מה קרה למחיר הקוטג' שהוציא את ישראל לרחובות?

לכתבה המלאה
המחאה החברתית בתל אביב. ראובן קסטרו
מחירה של דירה ממוצעת עלה ביותר מ-70% בעשור האחרון. מחאת יוקר המחיה, 2011/ראובן קסטרו

הציפייה מהממשלה שמתהדרת בתואר "ממשלת שינוי" היא קודם כל - לשנות. על שרי הממשלה לתקן את המצב ולשנות את המציאות, פשוטו כמשמעו. גם שר השיכון, גם שרת הפנים וגם שר האוצר חייבים להפנים שיוקר המחיה ומחירי הדיור אינם גזרת גורל. המשברים הללו נוצרו, התפתחו והתנפחו בידי אדם, בטעויות שנעשו בעבר, ושרים אמיצים יכולים לפתור אותם.

אין ספק, מהלך זה דורש אומץ להתמודד מול כוחות כבירים במשק. אך זה בדיוק מה שמצופה מממשלה שמגדירה את עצמה ככזו ש"באה לשנות". עליה להציג אלטרנטיבה למדיניות של קודמתה ולהציב יעדים מדידים ושקופים. כך הציבור יוכל לראות אם אנו בדרך לפתור את הבעיה או רק להעמיק אותה. ככה עושים שינוי באמת. על כתפיהם של שרי הממשלה הנוכחית מונחת חובת ההוכחה כולה.

כותב טור זה הוא איציק אלרוב, יועץ תקשורת ופעיל חברתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully