וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 חוקים במסווה של 1: הצלחת הממשלה באישור התקציב תורגש בחשבון הבנק של כולנו

יהודה שרוני

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 14:15

בתוך סבך האינטרסים, הממשלה רשמה הישג בעצם אישור התקציב ל-2022-2021. הוויתורים מוצדקים, החלוקה נראית ידידותית למשתמש, אך הבשורה המשמעותית טמונה בחוק ההסדרים הנלווה. "גל הגזרות", כפי שנתפס על ידי מגזרים מסוימים, עתיד לשנות את יוקר המחיה בישראל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, היה זה שהצליח להסביר בדיוק הרב ביותר את מהות ההחלטה על אישור התקציב. "טוב שסוף סוף סוף הגיע התקציב. היעדר התקציב פגע במשק ואני התרעתי על כך", אמר. ואכן ההישג הגדול, של ממשלת השינוי הוא עצם אישור התקציב, שבו בפועל תלויה הישרדותה. התקציב נדרש לעבור עוד כמה מכשולים, ובראשם אישורו בקריאה ראשונה בעוד כחודש, ושנייה ושלישית בכנסת מיד אחרי החגים.

תקציב 2022-2021 הוא תוצאה של האילוצים הפוליטיים המורכבים של קואליציית השינוי. ברור היה ששר האוצר אביגדור ליברמן לא ילך ראש בראש מול שר הביטחון בני גנץ, הלוביסט הגדול של מערכת הביטחון, ולכן לא היה ספק היה שמשיקולים פוליטיים גנץ יקבל את מלוא מבוקשו, כולל הגדלה של שבעה מיליארד שקל בתקציב.

ההגדלה של שני מיליארד שקל בתקציב הבריאות גם היא הייתה ברורה מאליה, ולגופו של עניין הייתה מוצדקת. ברור היה ששר הבריאות ניצן הורביץ לא יתפטר גם כשלא קיבל את מלוא מבוקשו.

תקציב. דובר צה"ל, GettyImages
תוצאה של האילוצים הפוליטיים. ישיבת הממשלה על התקציב, היום/GettyImages, דובר צה"ל

תקציב המדינה לכשעצמו ידידותי למשתמש: הוא נטול גזרות, אין העלאת מיסים, המע"מ לא יעלה וכך גם מס הכנסה. גם מבחינה מקרו-כלכלית הוצגו יעדים סבירים. המוטו המוביל היה שהקורונה, עם כל הבעיות שנלוות לה, אינה אמורה להשפיע לרעה על המגזר העסקי, מאחר שהממשלה לא תחליט על סגרים. זו הסיבה שתקציב הקורונה ירד משמעותית.

עם זאת, גל הגזרות, כפי שתופסים אותו סקטורים רבים, הסתתר בחוק ההסדרים. בפועל, חוק ההסדרים נועד לעקוף דיון מסודר בכנסת, כי בפרלמנט לא היה סיכוי שהקואליציה תעביר כ-40 חוקים חדשים במחטף של יום אחד.

שפע הרפורמות, הכולל יותר מ-40 שינויים, מוסדר בעובדה שבשלוש השנים האחרונות לא הושקה אפילו רפורמה אחת. הרשימה ארוכה וכוללת בין השאר את הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל הפרישה לפנסיה, הקלות בייבוא, מיסים על כלים חד-פעמיים ומשקאות ממותקים. שינויים אלה אמורים לשפר את איכות החיים ובסופו של דבר גם יובילו להוזלת יוקר המחיה.

ליברמן היה רוצה יותר, במיוחד ביחס למגזר החרדי, אבל הצד הימני של הקואליציה בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט, שר המשפטים גדעון סער ושרת הפנים איילת שקד, קשר את ידיו. ההישג הגדול של הקואליציה באישור התקציב הוא השורה התחתונה - ממשלת השינוי תקבע מחדש את סדרי העדיפויות במדינה.

הכותב הוא הפרשן הכלכלי של מעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully