וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכספים לבריאות וקרבות המיליארדים: הממשלה במרתון לילי על תקציב המדינה

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 8:16

ישיבת הממשלה הופסקה בתחילת הלילה, אך הצוותים המקצועיים של המשרדים המשיכו בשיחות עם אנשי האוצר, והושגה התקדמות לפשרה על תוספת של שני מיליארד שקלים לתקציב הבריאות. כעת השרים צפויים להתכנס מחדש ולהצביע על התקציב וחוק ההסדרים, שיכלול שורת רפורמות

הממשלה התכנסה אמש (ראשון) להמשך הדיון בהצעת משרד האוצר לתקציב המדינה לשנים 2022-2021, וכן בחוק ההסדרים, הכולל את כל הרפורמות הגדולות שממשלת בנט-לפיד מבקשת לקדם בשנתיים הקרובות. זאת, לנוכח הפערים הגדולים שעוד נותרו מול חלק גדול מהמשרדים.

במסגרת הסיכומים עם משרד הבריאות, האוצר הסכים לתת תוספת של עוד מיליארד שקלים לתקציב, כדרישת שר הבריאות ניצן הורוביץ, ובסך הכל משרד הבריאות יכלול תוספת של שני מיליארד שקלים, שישמשו, בין היתר, לקיבוע תקני הקורונה, הוספת רופאים ואחיות והרחבת סל הבריאות. התוספת שנוספה לבריאות במהלך הלילה תחייב ככל הנראה קיצוצים וגזרות ממשרדים אחרים.

הישיבה החלה ב-11:00 בבוקר, יצאה להפסקה בצהריים, והתחדשה לקראת 20:00. במהלך הלילה הופסק הדיון, אך נמשכו המגעים של משרד האוצר עם שאר המשרדים והושגה התקדמות במחלוקת על תקציב הבריאות, שנחשב למוקש המרכזי בדרך לאישור התקציב. כעת, הממשלה צפויה להתכנס מחדש כדי להצביע על התקציב וחוק ההסדרים.

בנט, ליברמן, סער וקארה בהשקת התכנית למלחמה ברגולציה. דוברות משרד האוצר,
יסיימו את הישיבה עם תקציב? בנט, סער וליברמן/דוברות משרד האוצר

במקביל לישיבת הממשלה, הצוותים המקצועיים של משרדי הממשלה ניהלו אתמול שיחות עם אנשי משרד האוצר על תקציבי משרדיהם בחדרים הסמוכים. כמו כן, נציגי רע"ם, שחברה בקואליציה אך לא מיוצגת בממשלה, מקיימים שיחות ופגישות להבטחת התקציבים הייעודיים לחברה הערבית במשרדים השונים שהובטחו להם במסגרת ההסכם הקואליציוני.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר במהלך הישיבה כי "אני יודע דבר אחד - אנחנו מסיימים את הישיבה עם תקציב". מנגד, שר הבריאות ניצן הורביץ נשמע פחות אופטימי מראש הממשלה, ואמר כי "בוא לא נגיד 'הופ' לפני שקפצנו". שר האוצר אביגדור ליברמן סיכם כי "יהיו דרמות באמצע, אבל בסוף הבוקר יהיה לנו תקציב חדש".

מנסור עבאס במליאת הכנסת 12 ביולי 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
מנסה להבטיח תקציב לחברה הערבית. עבאס/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בין היתר, שרי הממשלה החליטו לקדם החלטה שתסיר חסמים לייצוא הקנביס הרפואי מישראל במסגרת חוק ההסדרים. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנתה לשר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר הבט"פ עמר בר לב וגייסה את תמיכתם בסעיף שאמור להגדיל את פוטנציאל הייצוא של הקנאביס הרפואי מישראל.

ייצוא קנאביס רפואי מישראל אושר כבר ב-2019 ומדובר למעשה בתיקון להחלטת הממשלה ההיא, שלא יושמה וקודמה בגלל מערכות הבחירות החוזרות ונשנות. הסעיף בחוק ההסדרים קובע שהממשלה תפעל להסרת חסמים ולצמצם את ההגבלות שעדיין קיימות כיום בתחום יצוא הקנביס הרפואי. בין היתר, ההחלטה תאפשר יאפשר יצוא של חומרי גלם וכן מוצרים שלא עומדים בהכרח בתקן ישראלי אך מאושרים על ידי מדינות היעד לייצוא.

סער: "כדאי לראות איך הבדואים מכתרים יישובים"; זנדברג: "הם אוייבים?"

במהלך הדיון עלה נושא תקציב הרשות לטיפול בבדואים והתגלה ויכוח בין שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ).

סער: "כדאי לעלות על מסוק ולראות איך כפרים בדואים מכתרים יישובים".

זנדברג קבלה על השימוש במושג "מכותר": "זה שטח מדינת ישראל. המינוח מכתרים מדבר כאילו הם אויבים. אפשר להשתמש במינוח אחר".

סער : "אם היו גרים לידך לא היית מדברת ככה".

זנדברג: "זה לא העניין איפה אני גרה או איפה הוא גר, זו לא דרך לדבר על אזרחי המדינה".

שר הרווחה מאיר כהן: "אי אפשר להקים יישוב לכל מאה משפחות".

זנדברג: "אם אפשר יישובים כפריים קטנים ליהודים, אפשר גם לערבים".

שיירת חקלאים בדרכה להפגנה מול משרד האוצר בירושלים במחאה על רפורמת החקלאות, 1 באוגוסט 2021. יואב איתיאל
"אנשים צעירים לא באים לחקלאות". הפגנת חקלאים, היום/יואב איתיאל

עוד המשיכו השרים לדון בשורת רפורמות, בהן הרפורמה לייבוא ובתקינה שתפחית את מחירי התמרוקים.

נציג משרד האוצר: "דאודורנט עולה כאן 17 שקל במקום 10 שקלים שעולה בחו"ל, יש כאן הזדמנות"

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "תגיד קנית פעם דאודורנט?! 30 שקל עולה, איזה 17 שקל? איפה אתה חי?"

שר הדתות מתן כהנא: "לא יודע, הליידי ספידסטיק שאני משתמש בו מחזיק להרבה זמן".

אישור הממשלה צפוי לעבור בקלות

אישור הממשלה צפוי לעבור בקלות, כשהאתגר הגדול של הקואליציה יהיה אישור התקציב בכנסת עד נובמבר, עם רוב דחוק של 61 ח"כים.

בשבוע שעבר, תקציב הביטחון כבר סוכם בפגישה משולשת של בנט, ליברמן ושר הביטחון בני גנץ. אולם, מלבד משרד הביטחון - כמעט בכל המשרדים האחרים יש עדיין פערים ומחלוקות, ובעיקר במשרדים החברתיים-אזרחיים הגדולים כמו הבריאות, החינוך והתחבורה.

המכשול המרכזי מסתמן בתקציב הבריאות, בו קיים פער של כמיליארד שקלים בין משרד האוצר והבריאות. במקביל לאיומיו של הורוביץ, במשרד הבריאות מתנגדים גם לרפורמה בייבוא, שהיא חלק מחוק ההסדרים, שאמורה להקל על הרגולציה בייבוא מזון ותמרוקים.

שר הבריאות ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים בכנסת בנושא חוק הפונדקאות 11 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
פחות אופטימי. הורוביץ/פלאש 90, יונתן זינדל

בטרם נפתחה הישיבה, ליברמן אמר כי צפויים להיות "משברים ודיונים אל תוך הלילה והבוקר", אך ציין כי בסופו של הדיון הארוך יימצא "שביל הזהב" והתקציב יאושר. ליברמן עוד הוסיף כי "תוך חודש וחצי היינו צריכים להביא תקציב וחוק הסדרים, וכמי שמחווה תקציבים מ-1996, נעשתה פה עבודה מאומצת יסודית שכמותה לא ראיתי. להביא את כל העבודה הזו היה מאוד לא פשוט".

ברקע ההפגנות על הרפורמה בחקלאות, אמר ליברמן כי: "החקלאות היא ערך ציוני לאומי התיישבותי ביטחוני, וחייבים לשמור על החקלאות ישראלית. בעשור האחרון מחירי הפירות עלו יותר מ-100%, ירקות יותר מ-80%. נותרו 7,000 חקלאים פעילים בישראל, גילם הממוצע הוא 66, אנשים צעירים לא באים לחקלאות. הדרך היחידה שלנו לשמור על החקלאות היא להפוך אותה לחדשנות - לכן נתנו פה סכומים שמעולם לא היו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully