וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג: 9 שנות מאסר למורשע הראשון בהפרת חוק הביטחון הלאומי

31.7.2021 / 19:54

בית משפט קבע כי טונג אינג-קיט בן ה-24, שקרא "לשחרר את הונג קונג", אשם בעבירות טרור ובדלנות, בהחלטה בעלת השלכות מרחיקות לכת על העיר. "תחזיקו מעמד", אמר טונג, שיערער על העונש. ארגוני זכויות אדם גינו: "חוק הביטחון הלאומי הוא כלי נשק לכליאת מבקרי הממשלה"

טונג אינג-קיט מגיע לבית המשפט על הפרת חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג, 6 ביולי 2020. AP
"תחזיקו מעמד שם כולם, כמ האתלטים של הונג קונג". טונג אינג-קיט לאחר מעצרו אשתקד/AP

בית משפט בהונג קונג גזר אתמול (שישי) תשע שנות מאסר על האדם הראשון שהורשע בעבירות על חוק הביטחון הלאומי. לפסיקה יהיו השלכות ארוכות טווח על מערכת המשפט בעיר הסינית, שאיבדה הלכה למעשה את האוטונומיה שלה בשנה האחרונה.

טונג אינג-קיט, מלצר לשעבר בן 24, הורשע בפעילות טרור ובהסתה לבדלנות, בין הסעיפים האסורים לפי חוק הביטחון הלאומי שהעביר הפרלמנט של סין ביוני אשתקד. הוא הואשם שפגע באופנוע בשלושה שוטרים בשנה שעברה, בעוד שנשא דגל עם סיסמת המחאה "לשחרר את הונג קונג, מהפכה בת-זמננו".
עורך דינו של טונג אמר לכתבים מחוץ לבית המשפט כי צוות ההגנה יערער הן על העונש והן על ההרשה. הוא לא הוסיף מעבר לכך.

טונג לא העיד במהלך המשפט, אך לאחר מכן הוא קרא לתושבי הונג להישאר נחושים כמו האתלטים זוכי המדליות האולימפיות המייצגים את העיר, צ'ונג קה-לונג וסיובהאן הוגיי. "תחזיקו מעמד שם כולם, כמ האתלטים של הונג קונג", אמר טונג, לפי עורך דינו.

שוטרים מחוץ לבית משפט לקראת גזר הדין של האדם הראשון שהורשע בעבירה על חוק הביטחון הלאומי, הונג קונג, 30 ביולי 2021. AP
שוטרים מאבטחים את בית המשפט לקראת גזר הדין, אתמול/AP

השופטים, שמונו על ידי מנהיגת העיר קארי לאם כדי לטפל בתיקים של הביטחון הלאומי, קבעו ביום שלישי כי הסיסמה "עלולה להסית אחרים לביצוע בדלנות". הם השיתו על טונג שש שנות מאסר וחצי על הסתה לבדלנות ועוד שמונה שנים על פעילות טרור, ומתוכן שנתיים וחצי ירוצו בחופף, כך שהעונש הסתכם בתשע שנות מאסר.

"אנחנו סבורים שהעונש הכללי הזה משקף באופן מספק את האחריות של הנאשם בשתי העבירות ואת הסלידה של הציבור, ובמקביל משיג את עונש ההרתעה המבוקש", כתבו השופטים בנימוק החלטתם.

בנוסף לכך, בקשתו של טונג להשתחרר בערבות נדחתה בהתאם לסעיף בחוק הביטחון הלאומי, המטיל על העומד לדין את האחריות להוכיח כי הוא לא יהווה איום ביטחוני אם ישוחרר. טונג גם לא זכה למשפט של חבר מושבעים בשל סכנה לכאורה לביטחונם האישי של המושבעים.

"המפגינים אינם טרוריסטים"

ארגוני זכויות אדם אמרו כי ההרשעה קובעת גבולות חדשים לחופש הדיבור, ולטענתם המשפט קבע תקדים הסותר את החוק הנהוג בהונג קונג.

ימיני מישרה, מארגון אמנסטי אינטרנשיונל, אמרה כי העונש מראה שחוק הביטחון הלאומי לא משמש רק בתור כלי "להטלת טרור על מבקרי הממשלה בהונג קונג, אלא כלי נשק לכליאתם".

ניית'ן לאו, מהפעילים הפרו-דמוקרטים הבולטים בהונג קונג הגולה בבריטניה, אמר כי העונש הכבד הוא "שערורייתי"."טונג אינו טרוריסט, המפגינים בהונג קונג אינם טרוריסטים. ממשלת הונג קונג משתמשת בתיוג הזו כדי להכפיש את התנועה הדמוקרטית ולהצדיק את דיכויה".

ממשלת הונג קונג טרם הגיבה על ההאשמות, אך שר הביטחון, כריס טאנג, אמר לכתבים שהוא מברך על גזר הדין. "בית המשפט קבע כי הסיסמה מתקשרת עצמאות הונג קונג", אמר טאנג. "אם אתה אומר את הסיסמה הזו, אתה צריך לשאת בתוצאות".

כלי הנשק - אופנוע

הונג קונג וסין חוזרות כל העת על הטענה כי כל הזכויות והחירויות שהובטחו למושבה הבריטית לשעבר עם חזרתה לשלטון הסיני ב-1997 נותרו על כנן, אך הן מדגישות כי "הביטחון הלאומי" הוא קו אדום. כל המקרים טופלו בהתאם לחוק, אמרו שתי הממשלות.

אף שההגנה ביקשה מהשופטים להפגין רחמים, כשתיארה את טונג כאדם צעיר והגון התומך באביו ובאחותו הצעירה וכמי שעשה מעשה טיפשי, בית המשפט דחה את רוב הטיעונים בעד הקלה בעונש מכיוון שהוא לא הודה ברשמה.

טונג נמצא אשם בפעולות טרור, אחרי שהשופטים קבעו כי לאופנוע שלו יש פוטנציאל להיות נשק קטלני ומעשיו "היוו אתגר מכוון נגד המשטרה". "מי שמבצע פעולות טרור כדי להפחיד את הציבור על מנת לקדם אג'נדה פוליטית, איזו שלא תהיה, צריך להיות מוקע ולהיענש", כתבו.

משפטו של טונג התמקד בעיקר במשמעות הסיסמה "לשחרר את הונג קונג", שהייתה נפוצה במהלך ההפגנות הפרו-דמוקרטיות ב-2019. ההגנה טענה כי הביטוי עשוי להתפרש באופן שונה אצל אנשים שונים, כולל הרצון לדמוקרטיה וחופש, אך השופטים קבעו כי הם "בטוחים שהנאשם הבין היטב שמשמעות הסיסמה היא עצמאות הונג קונג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully