וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין משנה את שיטת הבחירות בהונג קונג: רק "פטריוטים" יוכלו להתמודד

המפלגה הקומוניסטית תאשר מעתה את המועמדים בעיר על בסיס נאמנותם, בצעד נוסף לחיסול האוטונומיה של העיר. לפי התכנית, שאושרה על ידי הפרלמנט חותמת הגומי, מספר חברי הפרלמנט שייבחרו על ידי הציבור יצומצם

בווידאו: 47 פעילים דמוקרטים בהונג קונג הואשמו בקשירת קשר למעשי חתרנות/צילום: רויטרס

הפרלמנט של סין אישר היום (חמישי) את תכנית המפלגה הקומוניסטית לשינוי שיטת הבחירות בהונג קונג, כחלק מהידוק שליטתה על העיר שנהנתה עד לשנים האחרונות מאוטונומיה. הפרלמנט, שהוא חותמת גומי של המפלגה, אישר את הרפורמה ברוב של 2,895 קולות מול אפס מתנגדים, ומחוקק אחד שנמנע. עתה, ועדה הנאמנה לסין תוכל למנות מחוקקים נוספים לפרלמנט של הונג קונג, ולהפחית את מספרם של אלו הנבחרים ישירות על ידי הציבור.

ההתערבות הישירה של בייג'ינג בפוליטיקה של המושבה הבריטית לשעבר החלה בעקבות מחאות הענק בעיר ב-2019, שדרשו דמוקרטיה רבה יותר. בקיץ האחרון העביר הפרלמנט בבייג'ינג את חוק הביטחון הלאומי, ומאז רוב הפוליטיקאים הפרו-דמוקרטים הנהגת תנועת המחאה בהונג קונג נכלאה או יצאה לגלות. במסגרת ההסכם של סין עם בריטניה ב-1997, הייתה אמורה הונג קונג להינות מחירויות רבות יותר מאלו שבסין עצמה, במסגרת שיטת "שתי מערכות, מדינה אחת", אולם זו הפסיקה להתקיים הלכה למעשה.

שוטר צבאי סיני בכנס CPPCC בבייג'ינג, 10 במרץ 2021. AP
התכנית עברה תחת פיקוחו של השליט שי. שוטר מחוץ לפרלמנט בבייג'ינג, אתמול/AP

מדינות המערב הטילו סנקציות על בכירים בסין ובממשלה הנאמנה לה בהונג קונג, ויוקרתה של העיר כמרכז סחר עולמי נשחקת בהתמדה. משמעות השינויים האחרונים היא שהאפשרות הממשית של האופוזיציה להשפיע על תוצאות הבחירות איננה קיימת עוד. מומחים אמרו כי המנגנון שיאפשר לבייג'ינג לפסול ולאשר פוליטיקאים על בסיס הדרישה המעורפלת ל"פטריוטיות" תגרום לתחרות על מי יותר נאמן לה, מבלי להתחשב בדעת הקהל.

השר בהונג קונג האחראי על היחסים עם סין והחוקה, אריק צאנג, הגדיר פטריוטיות בתור "אהבה כוללת" לסין, כולל להנהגת המפלגה. מנהיגת העיר קארי לאם, המשרדים הממשלתיים השונים, המשטרה, שירות בתי הסוהר ושירות הכבאות שיבחו את בייג'ינג. לאם אמרה כי שינוי השיטה האלקטורלית תחזיר את העיר "למסלולה הנכון".

הצעדים, שעליהם הצביעו הצירים בפרלמנט הסיני בנוכחות המנהיג שי ג'ינפינג, יובילו לשינוי בגודל ובהרכב הפרלמנט ובוועדה האלקטורלית הבוחרת את מנהיג העיר לטובת גורמים פרו-סיניים. הוועדה תתרחב מ-1,200 ל-1,500 נציגים, והפרלמנט יוגדל מ-70 ל-90 מושבים. כיום, מחצית מ-70 המושבים עומדים לבחירה ישירה, אך היחס הזה יתכווץ עם הוספת המושבים שייבחרו על ידי הוועדה. החלק השני מוקצה לנציגי התעשיות, האיגודים והמגזרים השונים, ואלו נבחרים מקרב תומכי סין בהונג קונג.

עוד בוואלה!

סין לא תכיר עוד בדרכונים הבריטיים של הונג קונג אחרי שהוצע להם מקלט

לכתבה המלאה
נשיא סין שי ג'ינפינג מוחא כפיים אחרי שהפרלמנט אישר את התכנית לשינוי מערכת הבחירות בהונג קונג, 11 במרץ 2021. רויטרס
לא מתרגש מהביקורת המערבית. הנשיא שי מוחא כפיים אחרי העברת התכנית, היום/רויטרס

בייג'ינג הבטיחה בעבר זכות בחירה לכל תושבי הונג קונג במסגרת החוקה המקומית שלה, המכונה "החוק הבסיסי". ואולם, עתה לא ברור כיצד תיראה האופוזיציה העתידית בעיר ואיך המסר שלה יוכל לעלות בקנה אחד עם הדרישות לנאמנות. סין דוחה את הביקורת על המהלכים האחרונים בהונג קונג בתור "התערבות זרה", וטוענת שהם הכרחיים כדי להגן על היציבות.

שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, אמר כי השינויים יגבירו את חוסר האמון הבינלאומי בסין. "זהו צעד נוסף של סין לרוקן את המרחב לשיח דמוקרטי בהונג קונג", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully