וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: לא נסכים לדרישת ארה"ב לקשור את הסכם הגרעין לתכנית הטילים

המנהיג העליון של איראן האשים את "העקשנות והפחדנות" של וושינגטון במבוי הסתום בשיחות, ואמר כי היא לא הצליחה להבטיח שלא תפרוש שוב מההסכם בעתיד. "האמריקנים התנהגו בפחדנות ובזדון"

בווידאו: ראיסי מתייחס לראשונה מאז שנבחר לנשיא איראן להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

המנהיג העליון של איראן הכריז כי טהראן לא תקבל את דרישותיה ה"עקשניות" של וושינגטון בשיחות לחידוש הסכם גרעין מ-2015, ואמר כי ארצות הברית סירבה להבטיח כי היא לא תפרוש ממנו פעם נוספת בעתיד.

"האמריקנים התנהגו בפחדנות ובזדון", אמר חמינאי לחברי הממשלה היוצאת בראשות הנשיא חסן רוחנאי. "הם הפרו כבר את הסכם הגרעין מבלי ששילמו מחיר על כך. עכשיו הם אומרים במפורש שהם לא יכולים לתת ערבויות שזה לא יקרה שוב. על הדורות הבאים להשתמש בניסיון הזה. בזמן הממשלה הזאת זה נעשה ברור שאי אפשר לסמוך על המערב", הוסיף חמינאי, בביקורת מרומזת על הממשל היוצא.

מאז 9 באפריל, טהראן והמעצמות מנהלות מגעים להצלת הסכם הגרעין שממנו פרש לפני שלוש שנים נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ. הסבב השישי של השיחות העקיפות בין טהראן לוושינגטון הסתיים ב-20 ביוני, יומיים לאחר שאיש הדת הקיצוני איברהים ראיסי נבחר לנשיא הרפובליקה האסלאמית. הצדדים המעורבים במשא ומתן טרם הודיעו מתי יתחדש המשא ומתן.

כמו חמינאי, ראיסי תומך בחזרה להסכם הגרעין, אך גורמים רשמיים אמרו כי ממשלתו עשויה לאמץ גישה "נוקשה". לחמינאי, ולא לנשיא, יש את המילה האחרונה בקביעת המדיניות של איראן, כולל בתחום הגרעין.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, במפגש עם הממשלה בטהראן, 28 ביולי 2021. רויטרס
"על הדורות הבאים ללמוד שאסור לסמוך על המערב". חמינאי, היום/רויטרס

גורמים רשמיים באיראן ובמערב אומרים כי עדיין נותרו פערים משמעותיים לפני חזרה הדדית להסכם, שבמסגרתו ריסנה איראן את תוכנית הגרעין בתמורה להקלה בסנקציות הנוקשות שהטיל טראמפ ב-2018. טהראן הפרה בתגובה את ההסכם, אך היא טוענת שצעדיה הפיכים אם וושינגטון תבטל את כל הסנקציות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן רוצה לחזור להסכם הגרעין, ובהמשך להרחיב אותו עם הגבלות נוספות על תכנית הגרעין, כמו גם על תכנית הטילים והפעילות האזורית של איראן.

חמינאי חזר על התנגדותו התקיפה להרחבת הסכם הגרעין. "בשיחות הגרעין האחרונות, האמריקנים התעקשו בתוקף על עמדתם העקשנית. הם מבטיחים הבטחות ואומרים על הנייר שהם יסירו את הסנקציות, אך בפועל הם לא עשו זאת והם לא יעשו זאת", אמר המנהיג העליון.

חמינאי אמר כי וושינגטון "עקשנית" בדרישתה להוסיף משפט להסכם הגרעין הקיים. "על ידי הוספת משפט זה, הם רוצים לספק תירוץ להתערבות נוספת שלהם בהסכם הגרעין ועבודות הטילים (האיראניות) ובנושאים אזוריים", אמר חמינאי. "אם אם נסרב לדון בנושאים אלה, האמריקנים יאשימו את איראן בהפרת הסכם הגרעין והם יגידו שההסכם נגמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully