וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל סבא"א: רק מדינות המייצרות נשק גרעיני מעשירות אורניום ברמה של איראן

26.5.2021 / 11:15

גרוסי אמר כי הוא "מודאג מאוד" מרמת העשרת האורניום של טהראן. ההסכם הגביל את המשטר לרמה של 3.67% בלבד, אך היא הגיעה ל-60% בתגובה לסנקציות האמריקניות. מדובר במרחק קצר לעבור עד לרמה של 90% הדרושה לפיתוח נשק גרעיני

נשיא איראן, חסן רוחאני מקבל תדרוך על הישגיה הגרעינים של איראן 10 באפריל 2021. AP
רוחאני בוחן פיתוחים טכנולוגיים בתחום הגרעין, בחודש שעבר/AP

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, אמר כינה רמת העשרת האורניום של איראן "מדאיגה מאוד". בריאיון שפורסם היום (רביעי) בפייננשל טיימס, אמר מנכ"ל הסוכנות המפקחת על הסכם הגרעין כי העשרת אורניום לרמה של 60% משמשת רק מדינות המפתחות נשק גרעיני. טהראן מכחישה שיש לה כוונה כזו.

אזהרתו מגיעה בזמן שאיראן והמעצמות נושאות ונותנות בווינה על חזרתה של ארצות הברית להסכם והסרת הסנקציות בתמורה לחזרתה של טהראן לקיים את הגבלותיו. נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל עיצומים כבדים על כלכלת איראן, שבתגובה הפרה את התחייבויותיה שנועדה להקשות עליה לפתח נשק גרעיני.

"כשמדינה מעשירה אורניום לרמה של 60% זה מדאיג מאוד", אמר גרוסי. "רק מדינות המייצרות פצצות מגיעות לרמה הזו. 60% היא כמעט רמה של כלי נשק, בעוד שהעשרה מסחרית היא 2,3 (אחוז"). הסכם הגרעין, שנחתם ב-2015, הגביל את טהראן להעשרת אורניום לרמה של 3.67%. המרחק בין 60% ל-90%, הדרושים לפיתוח נשק גרעיני, הוא טכני בלבד.

מנכ"ל סבא"א אמר כי לאיראן יש "זכות ריבונית" לפתח את תכנית הגרעין שלה, אך הוסיף: "הרמה הזו דורשת עין פקוחה". גרוסי ציין כי מרבית הצעדים שעשתה איראן ניתנים לביטול במהירות יחסית, אבל הוא הוסיף כי רמת המחקר והפיתוח היא נושא בפני עצמו. "אי אפשר להחזיר את השד לבקבוק - ברגע שאתה יודע לעשות משהו, אתה יודע, והדרך היחידה לבדוק זאת היא דרך אימות".

לדבריו, "התכנית האיראנית גדלה, הפכה למתוחכמת יותר כך שחזרה לינארית ל-2015 לא אפשרית עוד. מה שאפשר לעשות הוא לשמור על הפעילות שלהם מתחת לפרמטרים של 2015".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully