וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיסי: על ארה"ב לשוב מידית להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 14:14

נשיא איראן הנבחר אמר במסיבת עיתונאים ראשונה מאז ניצחונו כי הוא לא יסכים להיפגש עם ביידן. לדבריו, "מדיניות החוץ שלנו לא תוגבל להסכם הגרעין". הוא שב על התנגדותה של טהראן לדון בתכנית הטילים שלה. "נמשיך להגן על הפלסטינים"

בווידאו: נשיא איראן הנבחר ראיסי עם הנשיא היוצא רוחאני/צילום: רויטרס

נשיא איראן הנבחר, איברהים ראיסי, אמר היום (שני) כי מדיניות החוץ של ממשלו לא תוגבל על ידי הסכם הגרעין ושלל את האפשרות שייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. במסיבת עיתונאים ראשונה מאז שהוכרז ביום שבת כמנצח בבחירות, אמר ראיסי כי על וושינגטון לשוב מיד להסכם הגרעין ולהסיר את כל הסנקציות.

"מדיניות החוץ שלנו לא תוגבל להסכם הגרעין", אמר ראיסי במסיבת עיתונאים בטהראן. "תהיה לנו אינטראקציה עם העולם. אנחנו לא נכבול את האינטרס של אזרחי איראן להסכם הגרעין". ראיסי, שיחליף את חסן רוחאני באוגוסט, אמר כי וושינגטון הפרה את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 והאשים את האיחוד האירופי בכך שלא עמד בהתחייבויותיו. לדבריו, על ארצות הברית ואירופה לקיים את התחייבויותיהן במסגרת ההסכם.

בהמשך לקו הרשמי של המנהיג העליון עלי חמינאי, ראיסי אמר כי תכנית הטילים של טהראן אינה פתוחה למשא ומתן. זאת למרות דרישות מדינות המערב, המפרץ וישראל לכלול את הסוגיה במהלך שיחות הגרעין המתקיימות בווינה.

"הסוגיות האזוריות והטילים אינן פתוחות למשא ומתן. הם (ארצות הברית) לא עמדו בהסכם הקודם, אך הם רוצים להיכנס לדיונים חדשים?", תקף איש הדת השיעי בן ה-60, הידוע כמבקר חריף של המערב.

אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
מקורב לחמינאי. ראיסי במסיבת עיתונאים בטהראן, היום/רויטרס

ראיסי הבטיח להמשיך "להגן על הפלסטינים", שלדבריו הם "הבעלים האמיתיים של האדמה". הוא אמר כי על ערב הסעודית לעצור את מלחמתה בתימן, וכי טהראן שמה בעדיפות עליונה את שיפור היחסים עם שכנותיה.

הנשיא הנבחר, ראש מערכת המשפט כיום, התייחס גם לסנקציות האמריקניות המוטלות עליו בשל מעורבותו בהפרות זכויות אדם. לדבריו, בתור שופט, הוא "תמיד הגן על זכויות אדם" ולכן הוא ראוי לפרס. לטענתו, הסנקציות הוטלו עליו בשל עבודתו כשופט. ארגוני זכויות אדם קשרו אותו להוצאות להורג של אלפי אסירים פוליטים בשנות ה-80 וכן להעמדתם לדין של מפגינים אחרי גל המחאה של 2019. זאת הפעם הראשונה שבה הוא מתייחס לטענות.

גורמים איראניים ומערביים סבורים כי ניצחונו של ראיסי, הנחשב ליורש עתידי של חמינאי, לא ישפע על עמדתה של טהראן במשא ומתן מאחר שלמנהיג העליון יש את המילה האחרונה בנושא. השיחות נמשכות מאז אפריל והמעצמות מנסות למצוא את הדרך שתאפשר לארצות הברית ולאיראן לשוב ולקיים את ההסכם. ממשל טראמפ פרש ממנו ב-2018 והטיל מחדש סנקציות על טהראן, שבתגובה האיצה את פיתוח תכנית הגרעין שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully