וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחסן או להמתין? המומחים חלוקים אם לתת לקשישים מנה שלישית נגד קורונה

26.7.2021 / 19:30

חברי הצוות לטיפול במגיפות ידונו שוב ביוזמה לתת מנה נוספת לאזרחים הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר, כששלוש דילמות מפלגות אותם: מידת הדחיפות, הצורך להמתין לאישור הרגולטורי של ה-FDA, והגיל שממנו כדאי לחסן. ללא הסכמה גורפת והמלצה ברורה, הצעד לא ייצא לפועל

חברי הצוות לטיפול במגיפות צפויים לדון ברביעי הקרוב במתן מנת חיסון שלישית לקשישים, לאחר כמה דיונים שהסתיימו בלא החלטה גורפת. אולם, בצל המחלוקות בנושא, נראה כי גם הפעם לא יתקבלו המלצות חד-משמעיות.

חברי הוועדה חלוקים ביניהם בשלושה נושאים: רמת הדחיפות; הצורך לחכות לאישור רגולטורי חיצוני; והשאלה הפרקטית, כלומר: לא רק אם - אלא גם איך לעשות זאת ובאיזו קבוצת גילאים בדיוק.

התחסנות נגד קורונה בדיור מוגן משען רמת אפעל, 14 בינואר 2021. ראובן קסטרו
התחסנות נגד קורונה בבית האבות משען ברמת אפעל, ינואר/ראובן קסטרו

הראשון הוא מידת הנחיצות והבהילות: משרד הבריאות היה רוצה לחסן את בני הגיל השלישי, לפחות בני 70 ומעלה שנמצאים במצב הסיכון הגבוה ביותר - אך חברי חלק מחברי הוועדה חושבים שבמצב הנוכחי, בו ישנם רק 108 חולים קשים ו-30 חולים נפטרו בחודש יולי, אין הצדקה לפי שעה למתן מנת חיסון שלישית.

מכאן נובעת גם הדילמה השנייה: אם לחסן קשישים בפעם השלישית לפני אישור מינהל התרופות והמזון של ארצות הברית (FDA). פרופ' גליה רהב הסבירה לוואלה! כי הרשות הרגולטורית האמריקנית נמצאת בפיגור אחר ישראל, ולכן לא חיכינו לה בהכרעה על אישור מתן חיסון שלישי למדוכאי חיסון.

"בקרב מדוכאי החיסון, אישרנו רק לאחר ממצאים ברורים במחקרים שהראו שההשפעה של שתי המנות לא מספקת והם צריכים עוד בוסטר, במיוחד לאור ההתפרצות", הבהירה פרופ' רהב.

עוד בוואלה!

המדינה הראשונה בעולם: ישראל החלה לחסן במנה שלישית נגד קורונה

לכתבה המלאה

רהב פועלת בימים אלו לקבלת אישור מוועדת הלסינקי, המפקחת על ניסויים בבני אדם, למחקר לבטיחות חיסון שלישי בקרב קשישים. לאחר שיתקבל האישור, קשישים בבית החולים שיבא בתל השומר יקבלו מנה נוספת. "רק לאחר שאדע שהחיסון השלישי בטוח ושאין תופעות לוואי, ובנוסף שהוא כמובן יעיל ומעלה את רמת הנוגדנים בצורה מיטיבה, רק אז אני אתן את הסכמתי לחיסון שלישי לפני אישור ה-FDA". על כן, בשלב זה היא צפויה להתנגד בדיון הוועדה.

"צריך לעבוד בצורה אחראית"

בפני הוועדה יוצג מחקר צרפתי שמראה על יעילות של למעלה מ-30% למנה שלישית במדוכאי חיסון. זהו המחקר העדכני ביותר בתחום, אך מפני שכל המחקרים בוסריים, יש צורך במחקרים ישראלים שיבהירו כיצד נכון לפעול בשלב זה.

חברים אחרים בוועדה מדגישים כי אין לאשר מנת חיסון נוספת לכלל אוכלוסיית הקשישים, ללא אישור הרשות האמריקנית או כל רשות רגולטורית אחרת. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד בריאות הציבור לשעבר, קבע כי צריך לפעול לפי הנהלים. "בחיסון הקשישים אנחנו מדברים על אוכלוסייה נרחבת, לא נכון לפעול משפטית או מנהלתית ללא אישור, כמו שפעלנו עד היום. זה תקדים מסוכן ביותר, וצריך לעבור בצורה אחראית", אמר.

פרויקטור הקורונה נחמן אש אחרי שהתחסן לקורונה. מעריב
דוחף למנה השלישית ביתר שאת. אש/מעריב

הדילמה השלישית שמונחת לפתחה של הוועדה היא פרגמטית: אם חבריה יחליטו לתת אור ירוק למנה השלישית, הם יצטרכו להחליט מאיזה גיל לעשות זאת - כבר מגיל 65, או רק מגיל 75 ומעלה, שזו קבוצת הגיל שאליה השתייכו כל המתים מקורונה בחודש האחרון.

לפי שעה יש רוב לחיסון קשישים בקרב חברי הוועדה, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, דוחף לכך ביתר שאת, כשלדעתו אין צורך לחכות לאישור ה-FDA. אולם, כל עוד חברי הוועדה חלוקים ביניהם ולא מצליחים לגבש הסכמה והמלצה ברורה, לא ייחסנו את הקשישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully