וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון גינתה את המהלכים של ארדואן בצפון קפריסין: "פעולה חד-צדדית"

במהלך סיור בצפון ניקוסיה הנשיא הטורקי הכריז כי 50 שנות מאמצים של האו"ם נכשלו וכי בקפריסין צריכים להיות "שני עמים ושתי מדינות עם מעמד שווה". במועצה יצאו נגד אמירתו: "מביעים צער עמוק בנוגע לפעולות החד-צדדיות של המדינה ומנהיגיה בקפריסין"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ומנהיג קפריסין הצפונית ארסין טטר בסיור בצפון ניקוסיה, 20 ביולי 2021. רויטרס
מעוניין בשתי מדינות נפרדות בקפריסין. ארדואן בסיור בצפון ניקוסיה, שלישי/רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה היום (שישי) את התבטאויותיו של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על צפון קפריסין. ארדואן קרא השבוע להקמת שתי מדינות באי, במקביל לפתיחתו המחודשת של אתר תיירות בשטח שנוי במחלוקת, ומועצת הביטחון קראה להסדר "צודק" שבמסגרתו קפריסן תישאר מדינה אחת, במסגרת של פדרציה של שני חלקי האי.

"מועצת הביטחון מגנה את ההודעה של ההנהגה בטורקיה ומנהיגי החלק הטורקי של קפריסין", נכתב בהצהרה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות הצרפתית. גורמים דיפלומטיים אמרו כי היא מוסכמת ותאומץ רשמית בהמשך. עוד נכתב בהודעה כי "מועצת הביטחון מביעה צער עמוק בנוגע לפעולות החד-צדדיות הללו הנוגדות את החלטותיה והצהרותיה הקודמות".

בהצהרתה, מועצת הביטחון אשררה את "מחויבותה להסדר מתמשך, מקיף וצודק בהתאם לרצונות העם הקפריסאי, ומבוססת על פדרציה דו-קהילתית ודו-אזורית, תחת שוויון פוליטי".

קפריסין חולקה אחרי פלישת טורקיה ב-1974 בעקבות הפיכה צבאית בחסות יוון, שמטרתה הייתה לאחד את האי עם יוון. האיחוד האירופי צירף את האי לגוש ב-2004, תחת הממשלה של החלק הדרומי והיווני של האי שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. החלק הטורקי של האי מוכר כמדינה עצמאית רק על ידי אנקרה. השלטון הרשמי בניקוסיה והאו"ם שואפים שהמדינה תישאר מאוחדת, תחת שתי ממשלות אזוריות. למרות העדר פתרון, השלום באי נשמר.

במהלך סיור שערך בצפון ניקוסיה המפולגת ביום שלישי, הכריז ארדואן כי 50 שנות מאמצים של האו"ם נכשלו, וכי בקפריסין צריכים להיות "שני עמים ושתי מדינות עם מעמד שווה". ארצות הברית הביעה חשש כי לדבריו תהיה השפעה שלילית על המאמצים שמוביל האו"ם כדי להגיע לפתרון בקפריסין.

הפגנות נגד נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן במהלך ביקורו בקפריסין הטורקית, 19 ביולי, 2021. רויטרס
מפגינים נגד ארדואן במהלך ביקורו בקפריסין הטורקית, השבוע/רויטרס

מנהיג קפריסין הטורקית, ארסין טטר, בעל בריתו של ארדואן, הודיע ביום שלישי על צעד נוסף לקראת פתיחתה המחודשת של ורושה. העיירה הייתה בעבר אתר הנופש המוביל באי, אך אוכלוסייתו היוונית ברחה עם הפלישה של טורקיה ב-1974. טטר אמר כי 3.5% מוורושה, שרבי-הקומות הנטושים שלה נמצאים בשטח שבשליטת צבא טורקיה, יהפכו לשטח אזרחי.

"מועצת הביטחון קוראת לביטול מידי של דרך הפעולה הזאת ולביטול כל הצעדים שננקטו בוורושה מאז אוקטובר 2020", נכתב בהצהרת מועצת הביטחון. "מועצת הביטחון מדגישה את החשיבות שבכיבוד ויישום מלא של החלטותיה, כולל העברת ורושה לניהול האו"ם".

מקור באו"ם סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ההחלטה הייתה צפויה לעבור כבר ברביעי, אך היא נדחתה בשל דיונים בין הנציגים הדיפלומטים על הקשחת הגינוי של ארדואן. מדובר במהלך נדיר, משום שבמקרים רבים הצהרות מסוג זה מרוככות כדי לקבל תמיכה מירבית מ-15 חברות המועצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully