וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטפונות באירופה ושרב באמריקה: משבר האקלים הוא כבר לא תיאוריה, אלא ההווה של כולנו

18.7.2021 / 14:20

מומחים מזהירים כי התופעות שנצפות בשבועות האחרונים מעידות שההתחממות הגלובלית נותנת בנו את אותותיה. "זה קורה כאן ועכשיו", אמר בכיר באיחוד האירופי, שגיבש תכנית השקעות מאסיבית להתמודדות עם המשבר. 180 מתו במערב היבשת, בגרמניה ובאוסטריה התחדשו השיטפונות

בווידאו: השיטפונות בגרמניה ובשבדיה/צילום: רויטרס

בזמן שהאיחוד האירופי הכריז על תכנית שאפתנית להשקיע מיליארדי אירו במאבק בשינויי האקלים, התחשרו עננים עבים בשמי גרמניה ושכנותיה והמטירו גשמים חסרי תקדים שהותירו מוות והרס בכל פינה.

למרות האזהרות הרבות, הפוליטיקאים והחזאים נדהמו מעוצמת הממטרים שגרמו לשיטפונות בדים בגבעות המוריקות של מערב אירופה. מדעני אקלים אומרים כי הקשר בין אירועי מזג אוויר קיצוניים וההתחממות הגלובלית והדחיפות להיאבק בה הם ברורים.

אף שטרם ברור אם שינויי האקלים גרמו לשיטפונות האחרונים באופן ישיר, המדענים מתקשים כי התופעה בוודאות קשורה למראות הקיצוניים ברחבי העולם - משריפות במערב ארצות הברית, קנדה וסיביר ועד להצפות בחבל הריין.

הרס בעיירה שולד, גרמניה, אחרי שיטפונות כבדים, 16 ביולי 2021. AP
נזקים חסרי תקדם. הרס בעיירה שולד, שישי/AP

"יש קשר ברור בין הגשמים הקיצוניים ושינויי האקלים", אמר ווים תיירי, פרופסור מאוניברסיטת בריסל. סטפן רהמסטורף, פרופסור למדעי האוקיינוסים מאוניברסיטת פוטסדאם, התייחס לגלי החום האחרונים בארצות הברית ובקנדה, ואמר "חלקם כל כך קיצוניים שאין שום סיכוי שקרו ללא ההתחממות הגלובלית".

סיר דייוויד קינג, יו"ר קבוצת היעוץ "משבר האקלים", אמר כי כל האירועים יחד הם "קורבנות משבר האקלים. אנחנו רק נראה אירועי מזג האוויר הקיצוניים האלו הופכים לתכופים יותר".

עבור דיידריק סמסום, בכיר בנציבות האירופית שעומד מאחורי תכנית האקלים השאפתנית שהוצגה בשבוע שעבר, אמר כי האסון האחרון היה נורת אזהרה.

תושבים שטים בסירת גומי אחרי שנהר מז עלה גדותיו, ליאז', בלגיה, 15 ביולי 2021. AP
תושבים שטים בסירות גומי בעיר ליאז', בלגיה, בשבוע שעבר/AP
שריפות יער באזור סיביר, רוסיה, 17 ביולי 2021. AP
החום הכבד הגיע גם לאזורים קרים במיוחד. שריפות יער בסיביר/AP

"אנשים נשטפו בגרמניה, ובבלגיה ובהולנד. אנחנו בעיצומם של שינויי האקלים", הוא אמר בשיחת ועידה עם מכון המחקר המרכז למדיניות אירופית. "לפני כמה שנים, היית צריך להצביע על נקודה בעתיד או במקום נידח בעולם כדי לשוחח על שינויי האקלים. אבל זה קורה עכשיו, וכאן".

מספר המתים בגרמניה עלה ל-180

בינתיים, מספר המתים מהשיטפונות במערב אירופה עלה היום ל-180 אחרי שצוותי החילוץ חפרו עמוק יותר בתוך ההריסות עם ירידת מפלס המים. גשמים כבדים הובילו לשיטפונות חדשים בדרום-מזרח גרמניה ובאוסטריה, אף שלא בהיקפים הקטלניים של שבוע שעבר.

המשטרה מנתה 110 מתים באזור אהרווילר, מוקד האסון, שבמדינת ריינהלנד-פלטינייט, והיא חוששת שהמספר עוד יעלה. במדינת נורת ריין-ווסטפליה השכנה, המאוכלסת ביותר בגרמניה, אושרו 46 מקרי מוות, כולל ארבעה כבאים. בבלגיה השכנה מתו לפחות 27 בני אדם.

הקנצלרית אנגלה מרקל הגיעה היום לשולד, עיירה השוכנת בגדות אחד העיקולים של נהר האהר ושנחרבה בשיטפונות. היא סקרה את הנזק, אחרי שאתמול אמר נשיא גרמניה בביקורו כי האזור יזדקק לתמיכה ארוכת טווח.

שר האוצר, אולף שולץ, אמר כי הוא יציע חבילת סיוע מידית במהלך פגישת הממשלה הקרובה ביום רביעי. הוא אמר כי יש צורך ביותר מ-300 מיליון אירו וכי תכנית השיקום תעלה מיליארדי אירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully