וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש נגד הנסיגה מאפגניסטן: "הנערות והנשים יסבלו מאוד"

14.7.2021 / 14:58

נשיא ארה"ב לשעבר, שפתח במלחמה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר ב-2001, מתח ביקורת על יציאת הכוחות הזרים מהמדינה. "הנשים מפחדות, אנשי טליבאן האכזרים ישחתו את המתורגמנים שעזרו לארה"ב ולנאט"ו"

בווידאו: ביידן בנאום בבית הלבן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו. בוש מתח ביקורת על הנסיגה מאפגניסטן, על רקע ההישגים הטריטוריאליים של טליבאן. בריאיון עם הערוץ הגרמני הבינלאומי דויטשה וולה, נשאל בוש, שפלש למדינה ב-2001 אחרי פיגועי 11 בספטמבר, אם הנסיגה היא טעות והשיב: "אני חושב שכן, משום שההשלכות יהיו רעות ביותר".

"זה בלתי ייאמן איך החברה השתנתה, מהאכזריות של טליבאן, ופתאום - למרבה הצער - אני חושש שהנשים והנערות האפגניות הולכות לסבול מנזק בל-יתואר", אמר בוש בריאיון שנערך לרגל ביקורה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בארצות הברית, לקראת סוף כהונתה. הוא אמר כי מרקל תמכה במעורבות באפגניסטן "משום שהיא ראתה את ההתקדמות שיכולנו להביא לנערות ולנשים באפגניסטן".

במהלך שלטונו של טליבאן בסוף שנות ה-90, נשים נאלצו להישאר במשך רוב הזמן בבתיהן ללא גישה לחינוך כחלק משלטון השריעה שאכף הארגון הסוני הקיצוני.

"אני עצוב, לורה ואני בילינו זמן רב עם נשים אפגניות, והן מפחדות", אמר נשיא ארצות הברית לשעבר. "אני חושב על כל המתורגמנים והאנשים שעזרו לכוחות האמריקניים וגם לכוחות נאט"ו, ונראה שהם יינטשו מאחור ויישחטו על ידי אותם אנשים אכזריים. זה שובר את לבי".

נשיא ארה"ב ג'ורג' וו. בוש ונשיא אפגניסטן חמיד כרזאי חונכים את השגרירות האמריקנית בקאבול, 1 במרץ 2006. AP
"חושב על כל האנשים שעזרו לנו באפגניסטן, ונראה שהם יישחטו ע"י אותם אנשים אכזריים". בוש, 2006/AP

המלחמה באפגניסטן החלה אחרי המתקפה על מגדלי התאומים בניו יורק והפנטגון ב-11 בספטמבר 2001. וושינגטון העניקה לטליבאן, ששלט במדינה, אולטימטום להסגיר את מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן ולפרק את מחנות האימונים של ארגון הטרור, או להיערך למלחמה. שליט אפגניסטן מולא עומר סירב, וקואליציה בינלאומית בהנהגת ארצות הברית פתחה במלחמה חודש לאחר מכן, באוקטובר.

בחלוף כשני עשורים של מלחמה, שהפכה לארוכה בהיסטוריה האמריקנית, החליטו שני הנשיאים האחרונים לסגת. הנשיא הקודם דונלד טראמפ חתם עם טליבאן על הסכם שלפיו הכוחות האמריקניים והבינלאומיים יעזבו את המדינה עד מאי השנה, אך מחליפו ג'ו ביידן דחה את המהלך בכמה חודשים והוא יגיע לסיומו ב-31 באוגוסט.

מאז תחילת הנסיגה האמריקנית במאי, מחוזות רבים נפלו לידי טליבאן, יחד עם מעברי גבול עם פקיסטן, איראן ומדינות נוספות במרכז אסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully