וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן משתלט על צפון אפגניסטן: אלף חיילים נמלטו לטג'יקיסטן, רוסיה בהיכון

6.7.2021 / 11:11

כוחות הביטחון האפגניים באזור בורחים מעבר לגבול, והנשיא הטג'יקי שוחח עם פוטין על התדרדרות המצב הביטחוני עם נסיגת הכוחות הזרים. מוסקבה, שמחזיקה בבסיס גדול ברפובליקה הסובייטית לשעבר, הבטיחה לתמוך

בווידאו: כוחות אפגניסטן בבסיס חיל האוויר האמריקני בגראם שפונה/צילום: רויטרס

נשיא טג'יקיסטן הורה אתמול (שני) על גיוס 20 אלף חיילי מילואים לתגבור כוחות משמר הגבול עם אפגניסטן, אחרי שיותר מאלף חיילים אפגנים נמלטו מעבר לגבול לאור התקדמות טליבאן. מנוסתם מבליטה את התדרדרותו המהירה של המצב הביטחוני באפגניסטן, עם נסיגת הכוחות הזרים אחרי 20 שנות מלחמה וקיפאון בשיחות השלום.

נשיא טג'יקיסטן, אמומלי רחמון, קיים מרתון שיחות עם מנהיגים בעולם על המצב באזור, כולל עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמחזיק בנוכחות צבאית גדולה במדינה. הקרמלין מסר כי פוטין הבטיח שמוסקבה תתמוך ברפובליקה הסובייטית לשעבר ביצוב גבולה עם אפגניסטן במידת הצורך - גם באופן ישיר וגם באמצעות גוש ביטחוני אזורי.

הבסיס הגדול ביותר של רוסיה מחוץ לגבולותיה פועל במדינה הענייה שבמרכז אסיה, והיא פרסה בו טנקים, מסוקים ומטוסי קרב. גורמים בממשלת טג'יקיסטן אמרו כי היא בוחנת הקמת מחנות לפליטים מאפגניסטן.

מאות אנשי ביטחון אפגנים כבר ברחו מעבר לגבול בשבועות האחרונים, אך מספריהם ביום ראשון היו מהגבוהים ביותר עד היום וקרו יומיים בלבד לאחר שארצות הברית פינתה את הבסיס האווירי בגראם שבדרום המדינה. הבסיס היה גם מרכז צבאי חיוני של ברית המועצות אחרי שפלשה לאפגניסטן ב-1979, וגם היא עזבה דרכו עשור לאחר מכן.

כוחות מיוחדים מצבא אפגניסטן בפרובינציית בדחשאן, 4 ביולי 2021. רויטרס
כוחות מיוחדים מצבא אפגניסטן בפרובינציית בדחשאן, השבוע/רויטרס

משמר הגבול של טג'יקיטן אמר אתמול כי טליבאן השתלט על שישה מחוזות מפתח בפרובינציית בדחשאן שבצפון המדינה, הגובלת גם בטג'יקיסטן וגם בסין, ובעקבות זאת 1,037 אנשי כוחות הביטחון האפגניים ברחו אל טג'יקיסטן. מנהיגי המדינות דנו במצב בשיחת טלפון שקיימו ביום ראשון.

"ניתנה תשומת לב מיוחדת להסלמה במצב באזורים הצפוניים של אפגניסטן הסמוכים לטג'יקיסטן", נמסר בהודעת לשכת נשיא טג'יקיסטן. עוד נמסר כי רחמון הביע דאגה מ"המעברים הכפויים" של אנשי כוחות הביטחון האפגניים. לשכתו של שליט טג'יקיסטן מסרה כי הוא שוחח גם עם מנהיגי אוזבקיסטן וקזחסטן וכינס את מועצת הביטחון של ארצו.

גורם אפגני בכיר אישר כי מאות חיילים עברו את הגבול לטג'יקיסטן, אך לא ציין מספר מדויק. "טליבאן ניתק את כל הכבישים ולאנשים האלו אין לאן ללכת חוץ מלעבור את הגבול", אמר. זביהוללה אטיק, חבר פרלמנט מהפרוביניציה, אמר לרויטרס כי טליבאן כבש 26 מ-28 ממחוזות הגבול - שלושה מהם ללא קרב. לדבריו, הארגון הצליח לשבות עשרות חיילים שלא קיבלו אישור לחצות את הגבול לטג'יקיסטן.

מטוס תובלה של צבא ארה"ב מפנה מסוק בלק הוק במהלך ההכנות לנסיגה מאפגניסטן, 16 ביוני 2021. רויטרס
הכנות לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, בחודש שעבר/רויטרס

טליבאן הפסיק לתקוף את הכוחות המערביים במדינה, אך המשיך לפגוע בכוחות הממשלה ובסיסי צבא במקביל להתקדמותו המהירה בשטח. שיחות השלום בין הצדדים נותרו תקועות.

ביום שני, היועץ לביטחון לאומי של אפגניסטן, המדוללה מוהיב, אמר כי הממשלה הופתעה מהמתקפה של טליבאן, אך היא תגיב במתקפת נגד. מוסקבה אמרה כי הקונסוליה הרוסית בעיר מאזר-י-שריף בצפון אפגניסטן משעה את פעילותה בשל המצב הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully