וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ראשון בהפגנות בקובה: "הקומוניסטים איבדו שליטה"

משרד הפנים אמר כי מפגין בן 36 היה חלק מקבוצה שתקפה מבנה ממשל בפרבר של הבירה הוואנה, אך עדי ראיה סיפרו כי כוחות הביטחון פתחו באש. יותר ממאה נעצרו, הגישה לרשתות החברתיות נחסמה. "הם לקחו רבים, צעירים ומבוגרים"

כוחות מיוחדים ברחובות הוואנה, קובה, 13 ביולי 2021. רויטרס
כוחות מיוחדים ברחובות הוואנה, שני/רויטרס

אדם אחד נהרג במהלך ההפגנות נגד המשטר הקומוניסטי בקובה - כך אמרו הרשויות באי, המפעילות יד קשה נגד המחאה החריגה שפרצה ביום ראשון. המפגין, בן 36, נהרג בפרבר של הבירה הוואנה במהלך עימותים בין שוטרים למפגינים ביום שני בערב.

לפי משרד הפנים, הוא היה חלק מקבוצה שתקפה מתקן ממשלתי, הציתו שריפות ותקפו שוטרים ואזרחים בפרבר לה גינרה. עם זאת, עדי ראיה אמרו כי כוחות הביטחון תקפו את המפגינים שיצאו לרחובות בספונטניות. וולדו הררה, המתגורר באזור, אמר לרויטרס כי כוחות הביטחון שלפו אקדחים והחלו לירות במפגינים.

"אני חושב שהקומוניסטים איבדו שליטה, לא יהיה להם פתרון למצב הזה", אמר.

המחאה פרצה ביום ראשון, כשאלפים מחו על המחסור במזון ותרופות, עליית המחירים והטיפול של הממשלה במגיפת הקורונה. קובה אוסרת על קיום הפגנות לא מאושרות ונשיאה מיגל דיאס-קאנל האשים את ארצות הברית והאמברגו הכלכלי שלה בתסיסה הציבורית. הוא כינה את המפגינים "אנטי-מהפכנים" וקרא לתומכי המפלגה הקומוניסטית להיאבק בהם.

ההפגנות דעכו ברובן מאז תחילת השבוע, ועדי ראיה דיווחו כי המשטר משתמש בגדודי "התגובה המהירה" - קבוצות של אזרחים חמושים שגויסו על ידי המשטר - נגד המפגינים. עד ראיה של רויטרס ראה עשרות אנשים עם מקלות יוצאים מהפרבר לה גינרה ביום שני בערב.

מפגין נעצר במהלך הפגנה נגד הממשלה בהוואנה, קובה, 11 ביולי 2021. רויטרס
"אנחנו רק מבקשים חירות". מעצר מפגין בהוואנה, השבוע/רויטרס

לפי ההערכות, יותר ממאה איש נעצרו מאז תחילת ההפגנות ביום ראשון וקרובי משפחה מחפשים מידע על מקום הימצאם. אישה שחיפשה את בנה בן ה-21 בתחנת משטרה בבירה הוואנה סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא נלקח מביתו. "הם אזקו והכו אותו", היא סיפרה. "הם לקחו רבים מהשכונה, צעירים ומבוגרים".

אדם צעיר, שהזדהה בתור קרלוס אלברטו ושוחח בטלפון עם רשת BBC, סיפר כי הוא מתחבא בביתה של חברתו אחרי שהשתתף בהפגנה. "אני מפחד שאותו דבר יכול לקרות לי", אמר. "אנחנו רק מבקשים חירות ובגישה הזו הם חושפים מי הם באמת: דיקטטורה".

מאז יום ראשון, נקטעה הגישה לאינטרנט הסלולרי, שנכנס לשימוש בקובה רק בסוף 2018 ונמצא בשליטת המשטר. NetBlocks, העוקב אחרי הגישה לאינטרנט ברחבי העולם, דיווח כי ספקית האינטרנט הממשלתית חסמה את הגישה לרשתות חברתיות, בהן ווטסאפ ופייסבוק.

בווידאו: נשיא קובה מאשים את ארה"ב באחריות למחאה במדינה/צילום: רויטרס

פייסבוק אמרה כי היא מודאגת מהגבלת השירות של הרשת בקובה. "אנחנו מתנגדים להשבתות, השתקות ושיבושים אחרים של האינטרנט המגבילים את הדיון בקהילה שלנו. אנחנו מקווים שהחיבוריות תשוב בהקדם האפשרי ושהקובנים יוכלו לתקשר עם משפחה וחברים", אמר ג'ו אוסבורן, דובר של החברה שבבעלותה האפליקציות ווטסאפ ואינסטגרם. בטוויטר אמרו כי הם לא איתרו חסימה של השירותים שלהם.

"השק שלנו זה האינטרנט. אם הם לוקחים אותו, אנחנו לא חמושים", אמר תושב הבירה גינו אוקמרס, שניסה להתחבר לרשת מנקודת ווי-פי ממשלתית. "הממשלה לא רוצה שהאנשים יראו את האמת".

שר החוץ של קובה, ברונו רודריגס, נשאל אם ההגבלות על החיבור לאינטרנט הן מכוונות והשיב כי המצב "מסובך". הוא אמר כי הפסקות חשמל עשויות לשבש את שירותי התקשורת והוסיף כי "קובה לעולם לא תוותר על הזכות להגן על עצמה".

סוכנות הידיעות הרשמית בקובה דיווחה אתמול כי ראול קסטרו, שפרש מהנהגת המפלגה הקומוניסטית באפריל, השתתף בכינוס הלשכה הפוליטית שלה ביום ראשון שבה נידונו "הפרובוקציות". הנשיא דיאס-קאנל אמר בעבר כי הוא ימשיך להתייעץ עם קסטרו לגבי נושאים בעלי חשיבות רבה.

התאחדות הבישופים בקובה הודיעה כי היא חוששת שהתגובה למחאה תהיה "עמידה במקום" ולא ניסיון לפתור את החששות הלגיטימיים של המפגינים, ואפילו הקשחת עמדות לא יעילה.

פיצול אידיאולוגי

באמריקה הלטינית, היחס להפגנות התפצל לפי קווים אידיאולוגיים. נשיא מקסיקו האשים את האמברגו האמריקני בזעם הציבורי המתפרץ, ואילו צ'ילה ופרו דחקו במשטר לאפשר מחאות פרו-דמוקרטיות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר ביום שני כי ארצות הברית "עומדת בנחישות עם אזרחי קובה המבקשים את זכויותיהם האוניברסליות". דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס, קרא לממשלה בהוואנה לפתוח את כל אמצעי התקשורת.

רוסיה, בעלת בריתה הוותיקה של קובה, הזהירה מפני ניצול המשבר לטובת "התערבות חיצונית".

  • עוד באותו נושא:
  • קובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully