וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות נדירות בקובה בשל הקורונה והמשבר הכלכלי

12.7.2021 / 9:24

אלפים פקדו את הוואנה וערים אחרות, במחאה הגדולה ביותר באי הקומוניסטי זה עשרות שנים, ומחו על המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז נפילת ברית המועצות, העדר הדמוקרטיה והטיפול הכושל במגיפה. "חירות, מיגל-דיאס תתפטר", הם קראו נגד הנשיא, ששלח את כוחות הביטחון לרחובות

הפגנות נגד ממשלת קובה ובעדה בבירה הוואנה, 11 ביולי 2021. רויטרס
עימותים בין מתנגדי הממשלה לתומכיה בבירה הוואנה, אתמול/רויטרס

אלפי אזרחים מחו אתמול (ראשון) בקובה נגד הממשלה הקומוניסטית, בהפגנות הגדולות ביותר באי זה עשרות שנים, וקראו "חופש" ולנשיא מיגל דיאז-קאנל להתפטר.

ההפגנות, מהוואנה הבירה ועד לעיר סנטיאגו, פרצו על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר שחווה קובה מאז נפילת ברית המועצות, שהייתה בעלת בריתה החשובה ביותר, ושיא במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. האזרחים הביעו זעם על מחסור במוצרי יסוד, על השלטון הלא דמוקרטי ועל התמודדות המשטר עם המגיפה.

בהוואנה, אלפים יצאו לרחובות באזורים שונים בעיר, כולל במרכזה ההיסטורי. הם קראו "דיאז-קאנל תתפטר", ובתגובה יצאו תומכי הממשלה להפגנות משלהם כשהם מניפים את דגל קובה וקוראים "פידל", על שמו של מנהיג המהפכה פידל קסטרו. השוטרים השתמשו בגז פלפל נגד כמה מפגינים וצלם של סוכנות הידיעות אי-פי.

ברחבי הבירה נראו כוחות מיוחדים רכובים על ג'יפים עם מקלעים, והמשטרה הייתה פרוסה בכוחות גדולים זמן רב אחרי שרוב המפגינים שבו לבתיהם עד השעה 21:00, עם תחילת העוצר הלילי שהוטל כדי להיאבק בקורונה.

"אנחנו עוברים זמנים קשים מאוד", אמרה מירנדה לזארה, מורה למחול בת 53, שהצטרפה לאלפי המפגינים בהוואנה. "אנחנו זקוקים לשינוי המערכת".

תומכי ממשלת קובה בהפגנה בבירה הוואנה, 11 ביולי 2021. רויטרס
במשטר מאשימים את ארה"ב בעידוד ההפגנות. תומכי הממשלה בהוואנה, אתמול/רויטרס

בנאום ששודר אתמול בטלוויזיה, האשים דיאס-קאנל, העומד בראש המפלגה הקומוניסטית, את ארצות הברית בהלהטת הרוחות. וושינגטון, האויבת המרה של הוואנה מתקופת המלחמה הקרה, הידקה בשנים האחרונות את אמברגו הסחר שהטילה על קובה אחרי המהפכה של קסטרו.

דיאס-קאנל, שמוקדם יותר השנה הפך למנהיג הראשון של קובה הקומוניסטית שאינו בן למשפחת קסטרו, אמר כי רבים מהמפגינים היו כנים בתחושותיהם, אולם לדבריו הם נחשפו למניפולציות בקמפיינים ברשתות החברתיות שמנוהלים מארצות הברית ו"שכירי חרב" בשטח. הוא הזהיר כי ממשלו לא יסבול "פרובוקציות" נוספות, וקרא לתומכי המשטר להיאבק בהן.

ג'ולי צ'אנג, תת-שר החוץ בפועל של ארצות הברית לענייני האזור, אמר כי הוא מודאג מאוד מ"הקריאות לקרב" של השלטונות בקובה וכי הוא עומד לצד זכותו של העם הקובני להפגנות שלוות.

שוטרים סמויים עוצרים מפגין במחאה נגד ממשלת קובה בבירה הוואנה, 11 ביולי 2021. רויטרס
שוטרים סמויים עוצרים מפגין במחאה בהוואנה/רויטרס

באזור אחד בהוואנה, המפגינים כילו את זעמם על ניידת משטרה ריקה, הפכו אותה ואז יידו עליה אבנים. במקום אחר, הם קראו "מדכאים" לעבר השוטרים. כמה מפגינים אמרו שהם הצטרפו להפגנות ברחובות אחרי שראו תיעודים ברשתות החברתיות, שחשיבותן הגברה מאז כניסת האינטרנט הסלולרי לקובה לפני שנתיים וחצי אף שהגלישה אתמול הייתה חלקית.

האי הקריבי, שבו חיים 11 מיליון תושבים שמוגבלים ביכולת שלהם להביע ביקורת על המשטר, ראה מספר הולך וגדל של הפגנות בשנה האחרונה. ואולם, אף אחת מהן לא הייתה גדולה ומפוזרת במקומות רבים כל כך במדינה כמו זו אתמול.

מייקל בוסטמנטה, עוזר פרופסור להיסטוריה של אמריקה הלטינית באוניברסיטה הבינלאומית בפלורידה, אמר כי אלו ההפגנות הגדולות ביותר נגד המשטר הקומוניסטי מאז קיץ 1994, "רק שעכשיו הן לא מוגבלות לבירה, והן כנראה אפילו לא התחילו שם".

הפסקות חשמל ומחסור בתרופות

ההפגנות פרצו אתמול בסביבות שעות הצהריים בסן אנטוניו דה לוס באנוס שבמחוז ארטמיסה, הגובל בהוואנה. סרטון שהופץ ברשתות החברתיות הראה מאות תושבים הקוראים בסיסמאות נגד הממשלה ומעלים דרישות רבות, מחיסונים נגד קורונה ועד תום הפסקות החשמל היומיומיות.

"רק עברתי בעיר כדי לקנות קצת מזון והיו שם הרבה אנשים, חלקם עם שלטים, מפגינים", אמרה קלריס רמירז, תושבת העיר, בשיחת טלפון. "הם מוחים על הפסקות החשמל, על המחסור בתרופות".

הנשיא דיאס-קאנל ביקר בעיר, ואחר כך קרא בנאומו: "אנחנו קוראים לכל המהפכנים במדינה, לכל הקומוניסטים, לצאת לרחובות בכל מקום שיש מאמץ לייצר פרובוקציות כאלה".

בהמשך היום, התפשטו ההפגנות מאות קילומטרים מזרחה אל פאלמה סוריאנו שבמחוז סנטיאגו דה קובה. "הם מחו על המשבר, שאין אוכל או תרופות, שצריך לקנות הכול במטבע זר, ועוד ועוד", אמרה קלאודיה פרז, תושב העיר.

באזור השעה 15:00, ההפגנות הגיעו להוואנה והתפזרו לקראת 20:00, כשכמה מהמפגינים התייאשו לאחר שכוחות הביטחון סיכלו את ניסיונם להגיע ל"כיכר המהפכה".

קובה נמצאת במשבר כלכלי הולך ומחריף בשנתיים האחרונות. הממשלה מאשימה בעיקר את הסנקציות האמריקניות ומגיפת הקורונה, בעוד שמתנגדיה מציינים את חוסר היכולת השלטונות שלה ואת השיטה החד-מפלגתית כגורמים לקריסה הכלכלית. השילוב של הסנקציות, חוסר יעילות והקורונה השביתו את ענף התיירות והאטו את זרם ההכנסה ממקורות זרים אחרים. קובה תלויה בהם כדי לייבא את רוב המזון והדלק שלה עבור ענפי החקלאות והייצור.

הכלכלה התכווצה ב-10.9% בשנה שעברה, וב-2% עד יוני. מצוקת המזומנים הובילה למחסור במוצרי יסוד, והאזרחים נאלצו לעמוד שעות ארוכות בתור בעיצומה של המגיפה. קובה החלה במבצע חיסונים המוני, ו-1.7 מיליון מאזרחיה כבר חוסנו פעמיים, ופי שניים מהם קיבלו מנה אחת מתוך שלוש. עם זאת, וריאנט הדלתא גרם לזינוק במספר הנדבקים החדשים, ואתמול נרשם שיא יומי של 6,923 מאובחנים ו-47 מתים - פי שניים מאשר בשבוע הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully