וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסירות מרוץ לוונצואלה: איראן תכננה לחטוף עיתונאית מניו יורק

משרד המשפטים בארה"ב חשף כי ארבעה אנשי מודיעין איראנים עקבו אחרי מסיח עלינז'אד, המעודדת נשים באיראן להסיר את החיג'אב. הם צילמו את הבית שלה ובחנו נתיבים ימיים לוונצואלה. תושבת קליפורניה נאשמת שסייעה כספית לקבוצה, הנמצאת באיראן. "איראן מפחדת ממני"

ארבעה גורמי מודיעין איראנים תכננו לחטוף עיתונאית איראנית מניו יורק - כך הודיע הלילה (רביעי) משרד המשפטים בארצות הברית. בכתב האישום לא צוינה מי הייתה המטרה, אך מסיח עלינז'אד, ילידית איראנית הנאבקת בחובת עטיית החיג'אב במולדתה, אמרה שזאת הייתה היא. הארבעה, שנמצאים ככל הידוע באיראן, גם תכננו לחטוף אדם מבריטניה ושלושה נוספים מקנדה אל איראן. לפי כתב האישום, הרשת האיראנית עקבה גם אחרי מטרה בדובאי.

התביעה במנהטן אמרה כי איראן תכננה לפתות את העיתונאית למדינה שלישית, ושם לחטוף אותה. גורמי המודיעין אף הציעו כסף לבני משפחתה באיראן כדי שיבגדו בה, אך הם סירבו לעשות זאת. בנוסף לכך, הם שכרו בלשים פרטיים כדי שיעקבו אחרי ביתה בברוקלין ומשפחתה, צילמו בשידור חי את המקום ובחנו שירות המציע לשכור סירות מהירות לפינוי מהעיר ניו יורק וכן נתיבים ימיים לוונצואלה, בעלת בריתה של איראן.

עלינז'אד, בת 44, עומדת בראש הקמפיין "החירות הגנובה שלי", המתנגדת לחובת כיסוי הראש לנשים במולדתה. היא אמרה לניו יורק טיימס כי המזימה מראה שהרשויות באיראן "מפחדות" ממנה, "אחרת הם לא היו שולחים מישהו לחטוף מכאן". עלינז'אד קיבלה באוקטובר 2019 אזרחות אמריקנית ונפגשה אף עם שר החוץ הקודם מייק פומפאו.

הפעילה האיראנית מסיח עלינז'אד בכנס בניו יורק, 12 באפריל 2019. רויטרס
ברחה מאיראן אחרי הבחירות ב-2009. עלינז'אד בכנס בניו יורק/רויטרס

הרשויות אמרו כי החוטפים נעזרו באדם נוסף, תושבת קליפורניה, שנצרה ב-1 ביולי. נילופר בהדוריפר לא נאשמת בהשתתפות ישירה במזימה, אך בסיוע כספי לקושרים ובהפרת הסנקציות על איראן. היא מכחישה את העבירות נגדה והיא שוחררה בערבות. ארבעת הנאשמים האיראנים הם קצין המודיעין האיראני עלירזא שברוגי פרחאני ושלושה מאנשיו, מחמוד חזאין, קייה סדגי ועומיד נורי.

משרד המשפטים אמר כי הארבעה נאשמים גם בהונאה, הלבנת הון והפרת סנקציות. "כפי שנטען, ארבעה מהאנשמים עקבו ותכננו לחטוף אזרחית אמריקנית ממוצא איראני שהייתה ביקורתית כלפי המשטר האוטוקרטי, ולקחת בכוח את הקורבן המיועד שלהם לאיראן", אמרה התובעת הפדרלית אודרי שטראוס.

וויליאם סוויני, ראש לשכת ה-FBI בניו יורק, אמר כי המזימה נשמעת "כמו עלילת סרט מופרכת". לדבריו, "קבוצה הנתמכת על ידי ממשלת איראן תכננה לחטוף עיתונאית בארצות הברית כאן על אדמתנו ולהחזיר אותה בכוח לאיראן - לא במשמרת שלנו".

עוד בוואלה!

מחאות, סאטירה ורעלה: הגולה האיראנית שלא נשברת במאבק מול המשטר

לכתבה המלאה
שר החוץ האמריקני מייק פומאפו והעיתונאית האיראנית מסיח עלי נג'אד. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"אני לא הולכת לחיות בפרנויה". עלינז'אד ופומפאו/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

עלינז'אד עבדה במשך שנים ארוכות כעיתונאית באיראן, והיא ברחה ממנה אחרי הבחירות לנשיאות ב-2009, שבהן ניצח באופן שנוי במחלוקת מחמוד אחמדינג'אד ושאחריהן פרצו הפגנות המוניות שדוכאו באלימות על ידי המשטר. מאז היא הפכה לדמות בולטת בערוצי הלוויין דוברי הפרסית שפועלים מחוץ לאיראן וביקורתיים כלפי המשטר.

"אני אסירת תודה ל-FBI על סיכול המזימה של משרד המודיעין האיראני לחטוף אותי", אמרה בסרטון שפרסמה בטוויטר שלה, ושבו היא נראית עומדת ליד חלון דירתה, כשניידת משטרה חונה בחוץ עם אורות מהבהבים. היא ציינה את העובדה שחטיפתה תוכננה תחת ממשלו של נשיא איראן חסן רוחאני, הנתפס במערב כחלק מהזרם המתון יותר במשטר האסלאמי התומך בחזרה להסכם הגרעין.

היא סיפרה כי הרשויות עדכנו אותה כבר לפני שמונה חודשים כי עוקבים אחריה וכי מצלמים את ביתה. לדבריה, מאז היא זכתה לאבטחה, ולעתים הועברה למקומות מסתור. היא סיפרה כי חברי הרשת האיראנית ניסו כמה פעמים לפתות אותה להגיע לטורקיה באמצעות איומים או הבטחות שתפגוש שם את משפחתה. בשנים האחרונות נחטפו כמה מתנגדי משטר איראנים מטורקיה בחזרה למדינה.

"ידעתי שזה אופיה של הרפובליקה האסלאמית - לחטוף, לעצור, לענות ולרצוח אנשים", אמרה לסוכנות הידיעות אי-פי אחרי הפרסום על סיכול החטיפה שלה. "אך לא יכולתי להאמין שזה יקרה לי בארצות הברית". היא הדגישה כי לא תפסיק את מאבקה. "חיים רק פעם אחת, ואני לא הולכת לחיות בפרנויה. יש לי שתי אפשרויות: להרגיש מסכנה או לגרום לאלו המנסים לדכא אותי להרגיש מסכנים. אני בוחרת באפשרות השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully