וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן לחצה על המיליציות בעיראק להגביר את התקיפות נגד ארה"ב

13.7.2021 / 18:53

מקורות בעיראק אמרו כי מפקד המודיעין במשמרות המהפכה הגיע לבגדאד בשבוע שעבר עם מסר מחמינאי, ולפיו יש להגביר את הלחץ על הכוחות האמריקניים עד יציאתם מהאזור - אך להימנע מהסלמה גדולה מדי. זאת בתגובה לתקיפות האוויריות בגבול וברקע הקיפאון בשיחות הגרעין

משאית שממנה שוגרו רקטות לעבר בסיס עין אל-אסד במחוז אנבאר, עיראק, 8 ביולי 2021. רויטרס
משאית שממנה שוגרו רקטות לעבר בסיס במערב עיראק, החודש/רויטרס

מפקד בכיר במשמרות המהפכה של איראן לחץ על המיליציות השיעיות בעיראק להגביר את התקיפות נגד יעדים אמריקניים במהלך מפגש בבגדאד ביום שני שעבר - כך אמרו שלושה מקורות במיליציות ושני גורמי ביטחון עיראקיים המעורים בפגישה ושדיברו בעילום שם בשל רגישות הנושא.

הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה הותקפו כמה פעמים מאז הביקור של המשלחת האיראנית בהנהגת מפקד המודיעין במשמרות המהפכה, חוסיין טייב. הוא הגיע לבירת עיראק אחרי התקיפות האוויריות האמריקניות בגבול סוריה-עיראק ב-27 ביוני. בתקיפות, שהיו תגובה לשיגורים קודמים נגד יעדים אמריקניים בעיראק, נהרגו ארבעה לוחמי מיליציות.

על פי המקורות במיליציות, בעוד שהאיראנים עודדו אותם לנקום, הם המליצו להם שלא ללכת רחוק מדי כדי להימנע מהסלמה משמעותית. עם זאת, לפי מפקד בכיר באחת המיליציות, הם אכן ייעצו להם להרחיב את התקיפות שלהם באמצעות תגובה נגד הכוחות האמריקניים בסוריה. שני גורמי הביטחון העיראקיים אמרו כי האיראנים העבירו לבעלי בריתם מפות אוויריות של העמדות האמריקניות במזרח סוריה.

גורם בכיר באזור, שתודרך על ידי הרשויות באיראן על הביקור של טייב, אמר כי הוא נפגש עם כמה מראשי המיליציות בעיראק במהלך ביקורו, והעביר את "המספר של המנהיג העליון על המשך הלחץ על הכוחות האמריקניים בעיראק עד שהם יעזבו את האזור".

בווידאו: תיעוד של התקיפה האמריקנית בגבול עיראק-סוריה/מתוך טוויטר

מאז התקיפות האוויריות האחרונות של ארצות הברית, התקיפות נגד כוחותיה או בסיסיה אכן התגברו בעיראק והתרחבו לסוריה והן כוללות שימוש במל"טים חמושים. הפנטגון אמר בשבוע שעבר כי הוא מודאג מאוד מהתקיפות, אחרי שביום רביעי האחרון נפצעו שני חיילים אמריקנים במטח רקטות ששוגר לעבר בסיס עין אל-אסד שבמערב עיראק.

באיראן ובעיראק לא הגיבו על הכתבה, אך שגרירה של טהראן לאו"ם הכחיש החודש את הטענות האמריקניות בדבר תמיכתה בהתקפות נגד הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה וגינה את התקיפות האוויריות נגד המיליציות.

ההסלמה באזור מעיבה על המאמצים הדיפלומטיים להחיות את הסכם הגרעין, שממנו פרש נשיא ארצות הברית לשעבר ב-2018. טהראן וושינגטון החלו בשיחות עקיפות בווינה בתחילת אפריל, אך בשלב זה לא נקבע מועד לסבב שיחות חדש, אחרי נעילתן ב-20 ביוני. כמה גורמים מערביים ואיראניים אמרו כי נותרו עוד פערים משמעותיים בין הצדדים סביב הסרת הסנקציות מאיראן והצעדים שעליה לנקוט כדי לוודא את מחויבותה להסכם הגרעין.

עיראק, המדינה הערבית השיעית הגדולה ביותר, משמשת זירה להתנגשויות בין ארצות הברית לאיראן מאז הפלישה האמריקנית ב-2003 שהפילה את הרודן הסוני סדאם חוסייין. המיליציות השיעיות מנהלות מערכה מתמשכת שהופכת מתוחכמת יותר ויותר נגד הכוחות האמריקניים, ששבו לעיראק ב-2014 כדי להילחם בדאעש אחרי נסיגתם ב-2011.

המעורבות הישירה של חמינאי

טייב הוא איש דת שיעי שלפי מקורות פנימיים באיראן ומומחים לפוליטיקה האיראנית מקורב למנהיג העליון. הגורם הבכיר באזור אמר כי חמינאי שלח אותו לעיראק אחרי שביקוריו של מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני, לא הניבו את ההסלמה הרצויה מבחינתו. קאני החליף את גנרל קאסם סולימאני אחרי שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני בבגדאד בתחילת 2020.

הפגישה שלו בכיר משמרות המהפכה עם מפקדי המיליציות העיראקיות נערכה בווילה בשכונת יוקרה בבגדאד לגדות נהר החידקל, סמוך לשגרירות האמריקנית.

גורם בממשלת עיראק אמר כי נראה שאיראן מנסה להשתמש בבעלי בריתה בעיראק כדי להגביר את יכולת המיקוח שלה בשיחות הגרעין. דיפלומט איראני בכיר אמר כי הביקור מעיד כי חמינאי הולך והופך למעורב ישירות בענייני עיראק לאחר החיסול של סולימאני.

דובר של אחת המיליציות הפרו-איראניות שהותקפו על ידי ארצות הברית בחודש שעבר אישר כי המתקפות האחרונות בוצעו על ידי "ההתנגדות העיראקית". "ההסלמה הצבאית נגד הכוחות האמריקניים תימשך עד שכל הלוחמים שלהם יעזבו את עיראק", אמר חאדים אל-פרטוסי, דובר מיליציית גדודי סיד א-שוהדא.

סעד א-סעדי, בכיר בלשכה הפוליטית של המיליציה הפרו-איראנית אסאיב אהל אל-חאק, הזהיר כי אם האמריקנים ימשיכו בתקיפת המיליציות, אפשר לצפות לתקיפות יעילות יותר נגדם הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully