וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויכוח בקבינט: גנץ, מיכאלי והורוביץ הסתייגו מעיתוי הקפאת כספי המיסים הפלסטיניים

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 15:36

מתאם הפעולות בשטחים והשב"כ הסתייגו מעיתוי הקפאת 600 מיליון שקלים מכספי המיסים הפלסטיניים בגלל תשלום משכורות למחבלים והציעו לדחות את המהלך כדי לא לפגוע ברשות. השרים תמכו בעמדת מערכת הביטחון וטענו כי המהלך מנוגד לאינטרס הישראלי שהוא חיזוק הרשות הפלסטינית

במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה ביום ראשון התרחש ויכוח בין השרים בנושא ההקפאה של כ-600 מיליון שקלים מכספי המיסים שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית. שר הביטחון בני גנץ וכן שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר הבריאות ניצן הורביץ הסתייגו מהקפאת הכספים בעיתוי הנוכחי בשל המצב הקשה ברשות והציעו לדחות אותה.

הדיון בנושא נמשך דקות ספורות בלבד והוויכוח לא עלה לטונים גבוהים. עם זאת, מדובר בפעם הראשונה בה התעוררה מחלוקת בקבינט בנוגע למדיניות בנושא הפלסטיני מאז הקמת הממשלה החדשה.

הקפאת הכספים מתבצעת מתוקף חוק שעבר לפני כמה שנים בכנסת ונועד לקזז מכספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית את הסכום הכולל של הקצבאות שמעבירה הרשות מדי שנה למשפחות של מחבלים שביצעו פיגועים ונהרגו או כאלה שנמצאים בבתי הכלא בישראל.

שר הביטחון, בני גנץ, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, במתחם החיסונים המוקם בנתב"ג ע"י משרד הביטחון, 12 ביולי 2021. ניב אהרונסון
הסתייגו מהמהלך. גנץ והורוביץ/ניב אהרונסון

במהלך ישיבת הקבינט ביום ראשון הציג משרד הביטחון דוח לגבי היקף הקצבאות שהעבירה הרשות למחבלים במהלך 2020. לפי שני בכירים ישראלים שמעורים בתכני הישיבה מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן הביע הסתייגות בפני השרים לגבי הקפאת הכספים בעת הנוכחית.

עליאן אמר לשרים כי עדיין לא הסתיים קיזוז הכספים מ-2019, ולדבריו הרשות נמצאת במשבר כלכלי ופנימי וזקוקה לכספים הללו וקיזוז כפול בו-זמנית יקשה עליה. הוא ציין כי הרשות לא תתמוטט מהקפאת הכספים אבל במהלך יפגע בה עוד יותר. נציגי השב"כ הצטרפו לעמדת מתאם הפעולות בשטחים וגם הם הסתייגו מעיתוי המהלך והציעו לדחות אותו.

גנץ גיבה את המלצת מתאם הפעולות בשטחים, ציין כי העיתוי אינו מוצלח ורמז כי יש לדחות את תחילת ביצוע הקפאת הכספים. "עוד לא סיימנו לקזז את הכספים שהעבירה הרשות למחבלים במהלך 2019", אמר גנץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, 12 במאי 2021. AP
"מצד אחד רוצים לחזק את הרשות ומצד שני מקפיאים להם כספים". אבו מאזן/AP

שרת התחבורה ושר הבריאות הצטרפו לדברי גנץ ותמכו בדחיית מועד הקפאת הכספים. הם טענו שהמהלך יחליש את הרשות בניגוד לאינטרס הישראלי. מנגד, שר המשפטים גדעון סער תמך בהקפאת הכספים ואמר כי מדובר בכספי טרור שהחוק מחייב להקפיא. גם ראש הממשלה בנט תמך במהלך.

בכירים ישראלים שמעורים בתכני הדיון ציינו כי בשלב אחר בישיבה, כאשר בכירי צה"ל הציגו את המדיניות כלפי עזה היתה אחת ההמלצות שלהם לחזק את הרשות הפלסטינית ולהחליש את החמאס. בנקודה הזו העירו מיכאלי והורביץ כי החלטות הקבינט סותרות את המלצות הצבא. "מצד אחד רוצים לחזק את הרשות ומצד שני מקפיאים להם כספים", הם אמרו.

מרחב התמרון ושיקול הדעת של הקבינט מצומצם יחסית. לפי החוק השרים אמורים לאשר שהוצג להם הדוח לגבי סכומי הקצבאות שהרשות העבירה למחבלים ומשפחותיהם ומרגע שאישרו שהדוח הוצג הקפאת הכספים יוצאת לפועל. בכירים ישראלים ציינו לשר הביטחון וראש הממשלה יכולה להיות השפעה מסוימת על עיתוי הקיזוז, אך הדגישו כי ממילא המהלך היה אמור להתרחש בתחילת השנה ועוכב כשבעה חודשים.

בכיר ישראלי ציין שהקפאת הכספים צפויה להתחיל ב-1 באוגוסט ומדי חודש יקוזזו 50 מיליון שקלים מכספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית. הכספים המקוזזים יוקפאו ולא ייעשה בהם שימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully