וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון ההפיכה בירדן: 15 שנות מאסר נגזרו על שני בכירים לשעבר

בית משפט קבע כי באסם עוודאללה, שהיה בעבר יועץ של המלך עבדאללה, ובן משפחת המלוכה שריף חסן זיד, קשרו קשר עם הנסיך חמזה כדי לפגוע בממלכה. "ניסו ליצור כאוס ומרד בחברה הירדנית", קבע השופט. השניים מכחישים ומתכננים לערער. התביעה מכחישה שעוודאללה עבר עינויים

בווידאו: 2 הנאשמים בניסיון ההפיכה בירדן/מתוך טוויטר

בית משפט בירדן גזר היום (שני) 15 שנות מאסר על שני בכירים לשעבר בארמון, שהורשעו בניסיון להדיח את המלך עבדאללה. בית המשפט לעבירות ביטחון קבע כי באסם עוודאללה ובן משפחת המלוכה שריף חסן זיד אשמים בהמרדה ובהסתה נגד הממלכה ההאשמית, וכי הם היו "נחושים לפגוע בה" ולהחליף את עבדאללה באחיו למחצה, הנסיך חמזה. על עוודאללה, שהיה בעבר יועץ בכיר של המלך עבדאללה ומחזיק באזרחות אמריקנית, נגזרו גם עבודות פרך.

השניים הורשעו בקשירת קשר עם הנסיך חמזה, שהיה יורש העצר עד שהודח לטובת בנו של עבדאללה, ובחיפוש אחרי סיוע זר. גזר הדין הוכרז לאחר משפט שהתנהל בדלתיים סגורות, והסתיים לאחר שישה דיונים בלבד. השניים הכחישו את המיוחס להם.

"עמדותיהם של שני הנאשמים הן נגד המערכת הפוליטית והמונרכיה והם ניסו ליצור כאוס ומרד בחברה הירדנית", אמר השופט. השניים נראו מובאים לבית המשפט במדי אסירים כחולים, כשהם אזוקים ומלווים על ידי חברי יחידת עלית ללוחמה בטרור.

משפטם של באסם עוודאללה ושריף חסן זיד שהורשעו בניסיון הפיכה, רבת עמון, ירדן, 12 ביולי 2021. ללא, עיבוד תמונה
עוודאללה (מימין) ושריף חסן זיד מובאים לבית המשפט, היום/עיבוד תמונה, ללא

בית המשפט דחה את בקשת ההגנה לזמן יותר מ-20 עדים, בהם חמזה. יורש העצר לשעבר, שנשלח למעצר בית, נמנע מהעמדה לדין אחרי שהביע נאמנות מחודשת למלך בסוף אפריל. הצהרתו הביאה לסיומו של המשבר שטלטל את הממלכה ההאשמית, אחרי שחשף פילוג במשפחת המלוכה שנחשבה לאי של יציבות במזרח התיכון הסוער.

חמזה נראה לצדו של עבדאללה במהלך הנחת זר על קבר החייל האלמוני בעמאן לאחר הצהרת הנאמנות, והביקורת שלו כלפי הארמון והתנהלותו הושתקה מאז.

מלך ירדן עבדאללה השני בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן, 26 במאי 2021. AP
קיבל גיבוי מארה"ב. המלך עבדאללה בפגישה עם בלינקן בעמאן, מאי/AP

עורך דינו של עוודאללה, התובע הפדרלי האמריקני לשעבר מייקל סליבאן, אמר כי המשפט לא היה הוגן. "'המשפט' התנהל בבית משפט צבאי סודי שבו הוא לא קיבל הזדמנות להפריך את הטענות של התביעה והוא לא קיבל אפשרות לזמן עדים שהיו מספקים ראיות להגנתו", מסר בהצהרה. הוא הוסיף כי מרשו היה נתון להכאות ועינויים פסיכולוגיים.

משפחתו של עוודאללה, שמוצאה פלסטיני, אמרה אף היא כי היא עונה במעצרו וכי ההודאה הוצאה ממנו בכוח. התביעה הציבורית בירדן אמרה כי עוודאללה לא היה נתון לאיומים או עינוים בשום שלב והכחישה שהעדות שלו ניתנה תחת לחץ. ההגנה הודיעה שהיא תערער על הפסיקה.

בית המשפט אימת את מהימנות הראיות שהציגה התביעה על בסיס התכתבויות מיורטות מהאינטרנט. עוודאללה ייעץ לכאורה לנסיך החמזה על פרסום ציוצים ביקורתיים שהוא רצה לשלוח כדי לקדם את שאיפותיו הפוליטיות. הרשויות אמרו כי ההודעות הן ראיות מבוססות לכך שחמזה רצה לנצל את הזעם העממי נגד המדינה, וכי השניים לחצו עליו להגביר את הלחץ שלו בקרב מנהיגי השבטים המתוסכלים שתומכים באופן מסורתי במלוכה.

תומכיו של חמזה, שלא נראה שוב מאז אפריל, טוענים כי ההדלפות של ההתכתבויות נועדו לעשות לו רצח אופי.

מאבטחים מחוץ לבית משפט בו נגזר דינם של באסם עוודאללה ושריף חסן זיד, רבת עמון, ירדן, 12 ביולי 2021. רויטרס
המשפט התנהל בדלתיים סגורות. שוטרים מחוץ לבית המשפט בעמאן, בחודש שעבר/רויטרס

בחודש שעבר דווח כי מעמדו של עבדאללה התערער בשנים האחרונות בעקבות לחץ שהפעילו ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית בשל התנגדותו ל"עסקת המאה" של הנשיא לשעבר. לפי הדיווח, הלחץ על המלך התפרץ בפומבי בתחילת אפריל, כשכוחות הביטחון עצרו את אחיו למחצה, בחשד לערעור יציבות המשטר, ואת עוודאללה, שהיה בשנים האחרונות מקורב ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

ריאד מיהרה להתייצב לצד עבדאללה, בניסיון להתנער מכל רמז למעורבותה במשבר, והיא אף שלחה את שר החוץ שלה לביקור בעמאן לאחר גל המעצרים, שבתחילה מנה כ-15 איש.

היה זה המשבר החמור ביותר בירדן מאז שעבדאללה הוכתר עם מות אביו חוסיין ב-1999. חמזה נדחק לשוליים בשנים האחרונות, אחרי שהוזז מתפקיד יורש העצר ב-2004, לטובת בנו הבכור של עבדאללה, חוסיין.

המלך יגיע בסוף השבוע לפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, ויהיה המנהיג הערבי הראשון שזוכה לכך מאז כניסתו של הנשיא הדמוקרטי לתפקיד בינואר. ירדן היא בעלת ברית חשובה של ארצות הברית במלחמה בטרור באזור, ושכנותה לסוריה, עיראק, ישראל והגדה המערבית הופכת אותה לבעלת חשיבות אסטרטגית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully