וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלגת השלטון באתיופיה זכתה ברוב מוחץ בבחירות לפרלמנט

11.7.2021 / 8:29

"מפלגת השגשוג" של ראש הממשלה אביי אחמד גרפה 410 מתוך 436 המושבים, אחרי קמפיין שהתאפיין בחרם של האופוזיציה, אלימות אתנית והמלחמה בתיגראי. בשלושה מחוזות לא נערכו בחירות, אך אביי טוען שהן היו חופשיות והוגנות, לראשונה בהיסטוריה של המדינה

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד בעצרת בחירות בעיירה ג'ימה, 16 ביוני 2021. AP
איבד ממעמדו בעולם בשל המלחמה בתיגראי. אביי אחמד/AP

מפלגתו של ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד זכתה ברוב מוחלט בבחירות לפרלמנט - כך הודיעה היום (שבת) ועדת הבחירות במדינה. הניצחון מבטיח לאביי כהונה נוספת. בעוד שהוא טוען שהבחירות ב-21 בינואר היו לראשונה בהיסטוריה של המדינה חופשיות והוגנות אחרי עשרות שנים של שלטון מדכא, הן נערכו בצל חרם של האופוזיציה, המלחמה במחוז תיגראי, אלימות אתנית ובעיות לוגיסטיות. בשלושה מעשרת המחוזות של אתיופיה, כולל תיגראי, לא התקיימה הצבעה.

לפי ועדת הבחירות, "מפלגת השגשוג" של ראש הממשלה גרפה 410 מתוך 436 המושבים בפרלמנט. יו"ר הוועדה, בירטוקן מידקסה, אמר כי היא סיפקה תוצאות אמינות, אך אחד מבכירי האופוזיציה, בראנו נגה, אמר כי מפלגתו, "האזרחים האתיופים למען צדק חברתי", הגישה 207 תלונות אחרי שגורמים מקומיים וחמושים חסמו משקיפים במחוז אמהרה ובמחוז נוסף בדרום המדינה.

הבחירות היו המבחן האלקטורלי הראשון עבור אביי, שהבטיח רפורמות פוליטיות וכלכליות אחרי שהקואליציה השלטת מינתה אותו לראש הממשלה ב-2018. בתוף כמה חודשים, הוא אישר את פעילותן של מפלגות אופוזיציה, שחרר עשרות אלפי אסירים פוליטים ופתח את אחת הכלכלות הסגורות האחרונות באפריקה. בנוסף לכך, הוא זכה בפרס נובל לשלום אחרי שסיים 20 שנות סכסוך עם אריתריאה השכנה.

עם זאת, הוא מתמודד עתה עם לחץ בינלאומי בשל המלחמה בתיגראי והאשמות של ארגוני זכויות אדם בביטול חלק מאותן חירויות. הוא מכחיש זאת. אביי כתב היום בחשבון הטוויטר שלו כי ההצבעה הייתה "פתוחה באופן היסטורי", אף שהאיחוד האירופי האשים את אתיופיה במאי בכך שלא הצליחה להבטיח שמדובר בבחירות חופשיות.

מצביעים עומדים בתור לקלפי באדיס אבבה, אתיופיה, 21 ביוני 2021. רויטרס
מצביעים בתור לקלפי באדיס אבבה, בחודש שעבר/רויטרס

מפלגת השגשוג של אבי תתמודד מול שברירי אופוזיציה, שמורכבת בעיקר ממפלגות אתניות. במחוזונות הראר וסומלי לא יתקיימו בחירות עד ספטמבר בשל בעיות ביטחוניות ולוגיסטיות, ולא נקבע מועד לקיומן בתיגראי. בסוף החודש שעבר השתלטו מחדש המורדים על רוב שטחו של המחוז ועל בירתו מקלה, שמונה חודשים אחרי תחילת המלחמה שניהלה הממשלה באדיס אבבה נגד החזית העממית לשחרור תיגראי.

הממשלה הכריזה על הפסקת אש חד-צדדית אחרי ההתקדמות של המורדים, שמצדם הציגו רשימה של שבע דרישות כתנאי מקדים להסכמתם להפסקת האש. הם דורשים בין היתר את נסיגת הצבא ומיליציות הנאמנות לו מחלקים בתיגראי שמנוהלים על ידי מחוז אמהרה הסמוך, הטוען שהשטח שלו.

המלחמה גרמה לעקירתם של שני מיליון איש מבתיהם, והאו"ם הזהיר כי מאות אלפים עומדים בפני רעב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully