וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות באתיופיה: ראש הממשלה שהבטיח דמוקרטיה בדרך לשלטון אוטוריטרי

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 10:12

אחמד אביי אמר כי אלו יהיו הבחירות "החופשיות וההוגנות הראשונות" במדינה, אך באזורים רבים לא תתקיים הצבעה בשל המצב הביטחוני ובעיות לוגיסטיות. חלק ממפלגות האופוזיציה מחרימות את ההליך, והמלחמה האכזרית בתיגאי מצילה צל כבד על חתן פרס נובל לשלום

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד בעצרת בחירות בעיירה ג'ימה, 16 ביוני 2021. AP
עומד לבסס את אחיזתו בשלטון. אביי בעצרת בחירות, בשבוע שעבר/AP

אתיופיה מקיימת היום (שני) בחירות לפרלמנט, שיהיו המבחן האלקטורלי הראשון עבור ראש הממשלה אביי אחמד. זאת בזמן שבעיות ביטחוניות ולוגיסטיות ברחבי המדינה לא יאפשרו הצבעה ביותר ממאה מ-547 מחוזות הבחירה במדינה. תורים ארוכים נרשמו בחלקים מהבירה אדיס אבבה, בעוד שכלי רכב צבאיים נפרסו במקומות מרכזיים בעיר.

הבחירות, שנדחו משנה שעברה, עומדות במרכז הרפורמות שמקדם אביי מאז שעלה לשלטון ב-2018 אחרי עשרות שנים של שלטון אוטוריטרי. לרפורמות היה חלק בזכייתו בפרס נובל לשלום שנה לאחר מכן. הוא תיאר את הבחירות בתור "הניסיון הראשון של המדינה לבחירות חופשיות והוגנות". עם זאת, חלקים באופוזיציה יחרימו את הבחירות בטענה שמפלגתו של אביי מפעילה שיטות דיכוי כבעבר. חלקן אמרו כי נמנע מהן לקיים קמפיין בחלקים מהמדינה המאוכלסת ביותר באפריקה.

מפלגת השגשוג של אביי, שהוקמה ב-2019 במיזוג מפלגות הקואליציה הקודמת, צפויה לבסס את אחיזתה ולזכות ברוב המושבים בבית הנבחרים. התוצאות הראשוניות יוכרזו בתוך חמישה ימים, והן יאושררו בתוך 23 ימים. מתוך 50 מיליון בוחרים פוטנציאליים, יותר מ-37 מיליון איש נרשמו להצבעה.

מצביעים בתור לקלפי באדיס אבבה, אתיופיה, 21 ביוני 2021. AP
ארה"ב ואירופה לא שלחו משקיפים לבחירות. תורים בקלפי באדיס אבבה, הבוקר/AP

אביי עומד בפני ביקורת בינלאומית גוברת על המלחמה שהוא מנהלת במחוז תיגראי בצפון המדינה, שהחלה אחרי שהנהגת החבל, שעתה נמצאת במחתרת, התנגדה לדחיית הבחירות בשנה שעברה בשל מגיפת הקורונה. לא הוכרז על מועד לקיום בחירות ב-38 מחוזות הבחירה בתיגראי.

מנהיגי תיגראי דיווחו בימים האחרונים על לחימה עזה בין אנשיהם לבין צבא אתיופיה וכוחות מאריתריאה השכנה. אלפים נהרגו בלחימה, שהפכה למלחמת גרילה. צבא אתיופיה אמר כי מדובר בקרבות מאתגרים בשל תוואי השטח הקשה. במקביל, מאות אנשים נהרגו בהתפרצויות של אלימות אתנית במחוזות אמהרה, אורומיה ובנישנגול-גומוז.

אביי, שנבחר כראש הממשלה ב-2018 על ידי הקואליציה השלטת ולא עמד למבחן הבוחר, דחה את החששות הבינלאומיים. "כשכל העולם אומר שאנחנו נילחם ביום הבחירות, אנחנו נלמד אותם שיעור במקום", אמר בעצרת תמיכה בשבוע שעבר.

מצביעים בתור לקלפי באדיס אבבה, אתיופיה, 21 ביוני 2021. AP
"זאת החובה שלנו להישאר מאוחדים, ולא של הממשלה"/AP

במערב הביעו דאגה לגבי הבחירות. ארצות הברית מסרה כי היא "מודאגת מאוד מהאווירה שבה נערכות הבחירות הקרובות", והאיחוד האירופי אמר כי הוא לא ישלח משקיפים משום שבקשתו לייבא ציוד תקשורת נדחתה.

בתגובה, אתיופיה אמרה כי היא איננה זקוקה למשקיפים חיצוניים, אף שהיא הסכימה לקבל כוח משקיפים של האיחוד האפריקני. מזכ"ל האו"ם ציין את האווירה "המאתגרת" והזהיר מפני מעשי אלימות.
"זאת החובה שלנו להישאר מאוחדים, ולא של הממשלה", אמר תושב אדיס אבבה, אחרי שמאות שוטרים צעדו במפגן כוח לקראת ההצבעה.

למפלגתו של אביי יש 2,432 מועמדים בבחירות. המפלגה הגדולה ביותר אחריה, אזרחי אתיופיה למען צדק חברתי, רשמה 1,385 מועמדים. בסך הכול, 47 מפלגות מתמודדות בבחירות, אך רובן הן מפלגות אזוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully