וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה באתיופיה: המורדים כבשו מחדש את בירת תיגראי, הצבא הכריז הפסקת אש

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 9:04

תושבים דיווחו כי אנשי החזית העממית לשחרור תיגראי, שניהלו מלחמת גרילה מאז פרוץ הסכסוך בנובמבר, שבו לבירה מקלה לאחר ימים של קרבות. ברחובות פרצו חגיגות, ובאדיס אבבה הודיעו על הפסקת אש חד-צדדית. המלחמה יצרה משבר הומניטרי חמור, ומאות אלפים על סף רעב

כוחות צבא אתיופיה בכביש מצפון לבירת מחוז תיגראי, 8 במאי 2021. AP
כוחות ממשלת אתיופיה בכביש מצפון לבירת תיגראי, בחודש שעבר/AP

אתיופיה הכריזה הערב (שני) על הפסקת אש במחוז תיגראי שבצפון המדינה, אחרי שכוחות המורדים נכנסו לבירת החבל שמונה חודשים אחרי תחילת הסכסוך הקטלני. דובר החזית הלאומית לשחרור תיגראי אמר כי מקלה, הבירה של המחוז, "תחת שליטתנו", לאחר שהממשל הזמני במקום נמלט ממנו עם התקדמות המורדים. עדי ראיה סיפרו כי ראו את הכוחות התיגרניים מקיפים את אתר הזיכרון לחללים, וחלק מהתושבים יצאו לחגיגות ברחובות, שכללו זיקוקים.

התושבים לא דיווחו על עימותים במרכז העיר, אך בימים האחרונים נרשמה הסלמה בלחימה בין כוחות הממשלה לבין המורדים בפאתי העיר. בשבוע שעבר, תושבים סיפרו כי לוחמי החזית נכנסו לכמה עיירות מצפון מקלה, אף שלפחות במקרה אחד הם נסוגו בתוך כמה שעות.

ממשלת אתיופיה טענה שהפסקת האש הוכרזה לבקשת הממשל הזמני במחוז תיגראי, שמונה על ידי אדיס אבבה אחרי הפלת השלטון הקודם. לפי ההודעה, הפסקת האש תימשך עד תום העונה החקלאית, בספטמבר.

עקורים במקלט זמני בבית ספר במקלה, בירת מחוז תיגראי, אתיופיה, 5 במאי 2021. AP
אלפים נהרגו ומאות אלפים על סף רעב. עקורים במקלה/AP

התפנית הדרמטית בסכסוך קורית כשבוע אחרי הבחירות לפרלמנט באתיופיה, שלא נערכו בתיגראי, ושבסיומן אמור לבסס ראש הממשלה אביי אחמד את אחיזתו בשלטון. המלחמה בתיגראי פגעה קשות בתדמיתו של חתן פרס נובל לשלום, שנעזר בכוחותיה של אריתריאה השכנה, האויבת לשעבר, במאבקו בחזית תיגראי - שהייתה חלק מהקואליציה הקודמת באדיס אבבה, עד שנכנס לתפקיד ב-2018. כל הצדדים בסכסוך הואשמו בביצוע מעשי זוועות באזרחים ואלפים רבים נהרגו.

מלבד ההכרזה של צבא אתיופיה, לא נמסרו התחייסויות נוספות מאדיס אבבה להפסקת האש. גם בחזית תיגראי לא הגיבו על ההכרזה, אך דובר מטעמה הבטיח להמשיך במאבק.

מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
מפת הלחימה באתיופיה/אתר רשמי, -

מזכ"ל האו"ם אנטוני גוטרש אמר כי הוא שוחח עם אביי וכי הוא מקווה שהפסקת האש תחזיק מעמד. "זה חיוני שהאזרחים יהיו מוגנים, שהסיוע ההומניטרי יגיע לנזקקים ושיימצא פתרון פוליטי", הוא מסר בהצהרה. מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להיפגש השבוע כדי לדון במצב בתיגראי, לבקשת ארצות הברית, אירלנד ובריטניה.

במקביל, סוכנות הילדים של האו"ם (יוניצף) האשימה את כוחות ממשלת אתיופיה הנסוגים בפירוק הציוד הלווייני שלה בעיר מקלה. כמה תושבים דיווחו מוקדם יותר היום כי כוחות הממשלה עלו על כלי רכב ונטשו את עמדותיהם בעיר.

חלק מהתושבים המקומיים שחגגו את חזרת חיילי הממשל הקודם צעקו "אבי גנב", בעוד שאחרים שרו שירים בעד המורדים ונופפו בדגלי המחוז שבצבע אדום וצהוב.

ביום שלישי שעבר, יותר מ-60 איש נהרגו בתקיפה אווירית בעיירה טוגוגה, שמצפון-מערב למקלה. זאת הייתה אחת התקריות הקטלניות ביותר בלחימה, שיצרה משבר הומניטרי חמור והביאה מאות אלפים אל סף רעב, אף שראש הממשלה אביי אחמד הכריז על ניצחון כבר בסוף השנה שעברה. צבא אתיופיה אמר כי הוא פגע רק בחמושים, ולא באזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully