וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה: עשרות הרוגים בתקיפה אווירית בשוק בתיגראי

שמונה חודשים אחרי שראש הממשלה אביי הבטיח ניצחון מהיר, הלחימה במחוז המורד נמשכת במלוא עוזה. גורמי רפואה סיפרו על מחזות מחרידים: "לא נתנו לנו להגיש עזרה". בצבא אתיופיה טוענים: רק מורדים נפגעו, הם התחזו לאזרחים. המערב והאו"ם קוראים לחקירת הטבח

פינוי פצוע מתקיפה אווירית בשוק בעיירה במחוז תיגראי, אתיופיה, 23 ביוני 2021. AP
פינוי פצוע מתקיפה אווירית בשוק בעיירה במחוז תיגראי, אתיופיה, 23 ביוני 2021/AP

עשרות בני אדם נהרגו ונפצע בתקיפה אווירית של צבא אתיופה בשוק במחוז תיגראי, שם התחדשה בימים האחרונים הלחימה עם המורדים. הצבא טען היום (חמישי) כי הוא לא פגע באזרחים, אלא רק בלוחמי החזית העממית לשחרור תיגראי, שמנהלת לוחמת גרילה בכוחות האתיופיים מאז שהפילו אותה מהשלטון בנובמבר.

עם זאת, ניצולים ועדי ראיה מהתקיפה בעיירה טוגוגה, שקרתה ביום שלישי, סיפרו כי בין הנפגעים גם ילדים רבים. בצבא טענו כי המורדים היו לבושים בבגדים אזרחיים וכי השוק היה נטוש בעת התקיפה. מספר ההרוגים אינו סופי. גורמי רפואי אמרו כי לפחות 64 איש נהרגו ויותר ממאה איש נפצעו, מחציתם קשה.

המתקפה אירעה במקביל לספירת הקולות מהבחירות הכלליות שהתקיימו ביום שני, אף שבתיגראי לא הייתה הצבעה. ראש הממשלה אביי אחמד, שצפוי לחזק את כוחו אחרי הבחירות, שלח כוחות צבא למחוז בנובמבר והבטיח ניצחון מהיר על ההנהגה הבדלנית במחוז.

עם זאת, כשמונה חודשים לאחר מכן, הלחימה נמשכת ובמחוז נוצר משבר הומניטרי חמור. האו"ם מזהיר כי 350 אלף תושבים נמצאים על סף רעב.

רופא שהגיע לשוק אחרי שצבא אתיופיה מנע הגעה של צוותים רפואיים תיאר מראות "מחרידים" של פצועים קשה שהיו שרועים על הקרקע, כשהם זועקים מכאב ללא עזרה רפואית.

"זה היה טראומתי מאוד", הוא סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי בעילום שם מחשש לחייו. "אני חושב שרוב ההרוגים מתו משום שהגענו באיחור, משום שלא הייתה עזרה". לדבריו, אלו שהגיעו לבתי החולים לא היו פצועים קשה. "הפצועים אנוש כבר מתו".

"עניין של חיים ומוות"

רופא מבירת החבל, מקלה, סיפר כי חילוץ הגופות מההריסות ופינוי הפצועים נמשך יומיים אחרי התקיפה האווירית. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום אמר כי העברת הפצועים קשה לעיר היא "עניין של חיים ומוות". דובר האו"ם אמר לכתבים כי אנשי הארגון טרם הצליחו להגיע לזירה.

דובר צבא אתיופיה, קולונל גטנט אדנה, טען כי כוחות הממשל הקודם בתיגראי התכנסו לציין את "יום החללים" בעת התקיפה האווירית. "לחיל האוויר של אתיופיה יש את הטכנולוגיה העדכנית ביותר, כך שזאת הייתה תקיפה מדויקת ומוצלחת", טען בפני הכתבים.

עם זאת, הרופא שהגיע לשטח אמר כי רוב הנפגעים היו אימהות, ילדים ומבוגרים. "היו מעט אנשים צעירים", אמר.

דובר צבא אתיופיה הכחיש גם את הטענות של הלוחמים התיגרנים על התקדמות שרשמו בימים האחרונים, ואמר כי הכוחות נפרסו במקומו אחרים לקראת הבחירות. הממשלה באדיס אבבה מגדירה את החזית העממית לשחרור תיגראי, שהייתה הכוח הדומיננטי במדינה עד לעליית אביי ב-2018, בתור ארגון טרור.

ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם גינו את המתקפה וקראו לחקירה עצמאית. "מניעת סיוע רפואי דחוף לקורבנות היא מעשה מרושע ולא מקובל לחלוטין", מסרה מחלקת המדינה בוושינגטון. "אנחנו קוראים לרשויות באתיופיה להבטיח מידית גישה מלאה וללא עכבות לקורבנות. אנחנו גם קוראים לחקירה דחופה ומידית".

וושינגטון גם שבה וקראה להפסקת אש מידית במחוז שעומד בפני רעב, מהכבדים שידע העולם בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully