וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מזהירים: ההתרסקות של לבנון מקרבת את ישראל למלחמה

עודכן לאחרונה: 11.7.2021 / 9:27

במערכת הביטחון עוקבים בדאגה אחר ההתפוררות הכלכלית והשלטונית במדינה, בה מתחזקת דריסת הרגל של איראן וחיזבאללה. גורם ביטחוני בכיר אמר כי הועברו מסרים לארה"ב שעליה לתמוך בצבא לבנון, בניסיון למנוע התחזקות ארגון הטרור על חשבונו. "לבנון השלישית - עניין של זמן"

ההתפוררות הכלכלית הקשה בלבנון והוואקום השלטוני שנוצר במדינה מכניסים את מערכת הביטחון לדריכות. בעוד איראן וחיזבאללה פועלות כדי להרחיב את דריסת הרגל במדינה, גורם ביטחוני בכיר מזהיר כי מצבה הנפיץ אליו הגיעה ארץ הארזים מקרב את ישראל לעימות עם שכנתה. "מלחמת לבנון השלישית היא עניין של זמן", אמר.

לדברי הגורם, חיזבאללה החל לסבסד מוצרי מזון ודלקים, ולפתוח רשת כספומטים עבור אזרחים שיעים בלבד. זאת, בזמן שהמערכת הבנקאית קורסת ותחנות הדלק מקפיצות מחירים בגלל המחסור החריף בשוק. כך, למשל, השבוע פתחו אזרחים באש לאחר שלא קיבלו אפשרות לתדלק כלי רכב.

אותו גורם הצביע על מספר תהליכים מסוכנים שמתרחשים בלבנון בשנה האחרונה, כשהבולט מהם הוא המשך פיתוח והתקדמות בפרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה שמאיים על העורף הישראלי בכלל ועל מתקנים אסטרטגיים כמו תחנות כוח, תשתיות מים וסמלי שלטון, בפרט. במקביל, ממשיך חיזבאללה להתחמש במערכות הגנה אוויריות שמאיימות על חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי במרחב לבנון ובאזור. "זו סוגיה מאוד מדאיגה", אמר הגורם הבכיר.

כוחות צה"ל בגבול לבנון 10 ביוני 2021. דובר צה"ל
על הצבא להיערך ביטחונית. כוחות צה"ל בגבול לבנון/דובר צה"ל

לדבריו, אין התקדמות במשא ומתן בנושא הגבול הימי בין לבנון לישראל נוכח המצב הפוליטי בארץ הארזים שלא מאפשר התקדמות ללא הסכמת חיזבאללה. הארגון, מצדו, מונע מהשלטון בלבנון מלהתפשר גם בנושא שפיכת כמויות זבל גדולות מול מטולה, בצד הלבנוני, אך באופן שפוגע בתושבים. זאת, בעקבות לחץ איראני בנושא ולמרות מעורבות של כוחות יוניפי"ל.

בווידאו: יחידת דבורה להגנה מהירה מול חיזבאללה/צילום: יואב איתיאל

סוגיה נוספת שמדאיגה מאוד את מערכת הביטחון הוא צבא לבנון. לדברי הגורם הביטחוני, התפוררות של הצבא הלבנוני בגלל בעיות שוטפות תחזק את חיזבאללה ותסייע לו להשתלט על מערכות נשק כמו טנקים, מטוסים ואמצעי לחימה. הגורם הבכיר אישר כי מסרים בנושא הועברו לבכירים בממשל האמריקני לפיהם על ארצות הברית לתמוך ולחזק את צבא לבנון כדי למנוע היווצרות של ואקום נוסף בתחום הביטחוני אליו יכנסו במהירות חיזבאללה ואיראן.

תור של מכוניות בכניסה לתחנת דלק באל-ג'יה, לבנון, 29 ביוני 2021. רויטרס
"סוגיה מאוד מדאיגה". תור של מכוניות בכניסה לתחנת דלק באל-ג'יה, יוני/רויטרס

הגורם הביטחוני התייחס להיערכות המצופה מצה"ל למקרה של מלחמה מול חיזבאללה ואמר כי על הצבא לחזק את יכולותיו. זאת, בין היתר, בשל היכולות הקטלניות של חיזבאללה ומורכבותו של עימות מזוין במדינה שמחייב תמרון יבשתי עמוק. לדברי גורמי ביטחון ההתפתחויות בלבנון מחייבות את הדרג המדיני להכריע בהרבה שאלות שקשורות בבניין הכוח של חיזבאללה שמקבל סיוע שוטף מאיראן.

המכשול בגבול

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן יקדמו בשנה הקרובה את התוכניות לסיום המכשול בגבול לבנון בעלות של מיליארד שקלים באופן שימנע מחיזבאללה לממש את איומיו, בהם פשיטה נרחבת על יישובים סמוכי גדר ומוצבי צה"ל.

המכשול יכלול פעולות הנדסיות, חומה גבוהה, גדר חדשה במקומות רגישים ומערכות טכנולוגיות מתקדמות. בנושא מיגון בתי הצפון הקבינט המדיני ביטחוני יקיים דיון מעמיק לקראת חודש ספטמבר במהלכו יוחלט על מימוש התוכנית "מגן הצפון".

  • עוד באותו נושא:
  • לבנון
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully