וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת לבנון: "אנחנו ימים ספורים מפיצוץ חברתי"; גנץ הציע סיוע דרך יוניפי"ל

שר הביטחון העביר את ההצעה דרך גורמי הקישור בצה"ל, בצל המשבר הכלכלי במדינה וניסיונות חיזבאללה להכניס ללבנון השקעות איראניות לשיקום מצבה. ראש ממשלת לבנון התריע: המשבר עלול לזלוג אל מחוץ לגבולות המדינה

שר הביטחון בני גנץ העביר לאחרונה הצעה לסיוע הומניטרי ללבנון, זאת בצל המשבר הכלכלי אליו נקלעה. ההצעה הועברה דרך יוניפי"ל באמצעות גורמי הקישור בצה"ל, נוכח מצבה הקשה של המדינה, וכן ברקע מאמצי חיזבאללה להכניס השקעות איראניות למדינה בחלק מהמאמץ לצאת מהמשבר.

גנץ רמז על כוונותיו שלשום, בטקס חנוכת אנדרטת צד"ל במטולה. "כישראלי, כיהודי וכאדם, הלב כואב למראה התמונות של הרעבים ברחובות לבנון", אמר. "ישראל כבר הציעה בעבר סיוע ללבנון, וגם כיום אנו נכונים לפעול, ולהשפיע על מדינות נוספות שיסייעו ויושיטו יד למען צמיחתה ויציאתה מהמשבר".

בווידאו: ראש ממשלת לבנון קורא לסיוע בינלאומי ומבהיר "אנחנו ימים מפיצוץ חברתי"/צילום: רויטרס

בינתיים נמשכת ההידרדרות בארץ הארזים, וראש הממשלה חסן דיאב הצהיר כי ארצו נמצאת במרחק ימים ספורים מ"פיצוץ חברתי". דיאב, העומד בראש ממשלה זמנית, קרא לקהילה הבינלאומית להתערב להצלת לבנון. "התמונה הפכה ברורה - לבנון והלבנונים על סף קריסה", אמר בפני שגרירים ונציגי משלחות דיפלומטיות בלבנון והזהיר כי השלכות המצב עלולות לזלוג אל מחוץ למדינה. עם זאת הבהיר כי אין ביכולתו לפתוח מחדש בשיחות עם קרן המטבע הבינלאומית - אלא רק לאחר לאחר הקמת קבינט מחדש.

צבא לבנון נפרס לפני כשבוע סביב מוסדות ממשלתיים בעיר טריפולי שבצפון המדינה, אחרי לילה של הפגנות ומהומות במחאה על ההחמרה במצב הכלכלי. עשרה חיילים וכמה מפגינים נפצעו. הפגנות ספורדיות נרשמו כמה ימים מוקדם יותר בכמה מוקדים אחרים בלבנון, בעקבות החרפת המשבר שהחל לפני 20 חודשים.

המדינה סובלת ממחסור חמור במוצרים חיוניים כמו דלק, תרופות ומוצרים רפואיים, מה שעורר את זעם הציבור. הלירה צנחה אתמול לשפל של כל הזמנים, ל-18 אלף לירות לדולר. המטבע המקומי איבד יותר מ -90% מערכו מאז תחילת המשבר באוקטובר 2019, עם פרוץ הפגנות נגד האליטה הפוליטית שנמצאת בשלטון מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990. המפגינים האשימה אותה בשחיתות ובניהול כושל של כלכלת המדינה.

הבנק העולמי תיאר את המשבר בלבנון כאחד הגרועים ביותר שחווה העולם ב-150 השנים האחרונות, שקורה במקביל למבוי פוליטי סתום מאז האסון בנמל ביירות באוגוסט שעבר.

מפגינים חוסמים כבישים במחאה על התדרדרות בתנאי המחייה, ביירות, לבנון, 24 ביוני 2021. AP
הפגנות בלבנון, בשבוע שעבר/AP

המצב בלבנון לא צפוי להשתפר בזמן הקרוב, בשל העימות הפוליטי בין הנשיא מישל עאון לראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי, המעכב את הקמת הממשלה מאז שהחל לנסות להקים קואליציה באוקטובר. במקביל, השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על חבילת חילוץ הופסקו מאז השנה שעברה.

הבנק העולמי אמר כי התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של לבנון צפוי להתכווץ השנה ב-9.5%, אחרי התכווצות של 20.3% בשנה שעברה ושל 6.7% ב-2019. מאז אותה שנה, עשרות אלפי אנשים איבדו את מקום עבודתם במדינה שבה חיים שישה מיליון איש, כולל מיליון פליטים סורים. יותר ממחצית האוכלוסייה חיה בעוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully