וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקריסה הכלכלית בלבנון: חיילים נפצעו במהומות, תורי ענק לדלק

27.6.2021 / 17:33

הלירה בשפל של כל הזמנים, והאזרחים המיואשים יצאו לרחובות. בטריפולי נפרסו כוחות צבא סביב מוסדות המדינה אחרי לילה של מהומות, בביירות חסמו כבישים. ללא פתרון באופק של המשבר הפוליטי, נסראללה מציע לייבא דלק מאיראן: "לירות אחד בשני בתחנות דלק לא יפתור כלום"

בווידאו: ירי בתחנת דלק בלבנון בשל מחסור במדינה/מערכת וואלה!

צבא לבנון נפרס היום (ראשון) סביב מוסדות ממשלתיים בעיר טריפולי שבצפון המדינה, אחרי לילה של הפגנות ומהומות במחאה על ההחמרה במצב הכלכלי. עשרה חיילים וכמה מפגינים נפצעו. הפגנות ספורדיות נרשמו אתמול בכמה מוקדים אחרים בלבנון, בעקבות החרפה של המשבר שהחל לפני 20 חודשים.

הצבא אמר כי פורעים רכובים על אופנועים השליכו רימוני הלם לעבר חיילים בטריפולי ופצעו תשעה חיילים, בעוד אחר נפצע מאבן. בנוסף לכך, מפגינים תקפו כמה מוסדות מדינה בעיר. ההפגנות הגדולות ביותר היו בעיר הנמל הדרומית צידון, ובטריפולי, העיר השנייה בגודלה בלבנון והענייה ביותר. בבירה ביירות, היו הפגנות קטנות וחסימות כבישים. מחוץ לתחנות הדלק, נרשמו תורים ארוכים גם היום. לפי סוכנות הידיעות הרשמית, השקט שב היום לטריפולי ולערים אחרות.

המדינה סובלת ממחסור חמור במוצרים חיוניים כמו דלק, תרופות ומוצרים רפואיים, מה שעורר את זעם הציבור. הלירה צנחה אתמול לשפל של כל הזמנים, ל-18 אלף לירות לדולר. המטבע המקומי איבד יותר מ -90% מערכו מאז תחילת המשבר באוקטובר 2019, עם פרוץ הפגנות נגד האליטה הפוליטית שנמצאת בשלטון מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990. המפגינים האשימה אותה בשחיתות ובניהול כושל של כלכלת המדינה.

הבנק העולמי תיאר את המשבר בלבנון כאחד הגרועים ביותר שחווה העולם ב-150 השנים האחרונות, שקורה במקביל למבוי פוליטי סתום מאז האסון בנמל ביירות באוגוסט שעבר.

מפגינים חוסמים כבישים במחאה על התדרדרות בתנאי המחייה, ביירות, לבנון, 24 ביוני 2021. AP
המשבר בלבנון - מהקשים שידע העולם ב-150 השנים האחרונות. הפגנות בביירות, בשבוע שעבר/AP

המצב בלבנון לא צפוי להשתפר בזמן הקרוב, בשל העימות הפוליטי בין הנשיא מישל עאון לראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי, המעכב את הקמת הממשלה מאז שהחל לנסות להקים קואליציה באוקטובר. במקביל, השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על חבילת חילוץ הופסקו מאז השנה שעברה.

הבנק העולמי אמר כי התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של לבנון צפוי להתכווץ השנה ב-9.5%, אחרי התכווצות של 20.3% בשנה שעברה ושל 6.7% ב-2019. מאז אותה שנה, עשרות אלפי אנשים איבדו את מקום עבודתם במדינה שבה חיים שישה מיליון איש, כולל מיליון פליטים סורים. יותר ממחצית האוכלוסייה חיה בעוני.

נהגים ממתינים בתור מחוץ לתחנת דלק בביירות, לבנון, 27 ביוני 2021. רויטרס
איראן תסייע לפתור את המשבר? תורים לתחנת דלק בביירות, היום/רויטרס

ביום שישי, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הבטיח לייבא דלק מאיראן אם המחסור יימשך. הוא אמר כי כל התשתית הלוגיסטית מוכנה לכך. מוקדם יותר החודש אמר מנהיג הארגון השיעי הפרו-איראני כי טהראן תוכל לספק דלק ללבנון בלירה המקומית כדי להימנע ממחסור במטבע זר.

נסראללה הזהיר מפני אלימות בין האזרחים. "בכל הכנות, אם אתם יורים אחד בשני בתחנות דלק, זה לא יפתור את המשבר", אמר. "יש מספר גדול של משברים בלבנון, אבל אנחנו מתברכים בביטחון ובשלום האזרחי".

שגרירת ארצות הברית בלבנון, דורות'י שיה, אמרה בתשובה לשאלה כיצד וושינגטון תגיב להגעת משלוחים איראניים לנמלי ביירות כי זה לא פתרון ישים לבעיה. "איראן מחפשת סוג של מדינת לוויין שאותה היא תוכל לנצל למען האינטרסים שלה", אמרה בשבוע שעבר לערוץ אל-ג'דיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully