וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בלבנון: שר החוץ רמז שמדינות המפרץ תמכו בדאעש - והתפטר

שרבל ווהבה נשאל אם הנסיכויות מימנו את הארגון הקיצוני, והשיב: "אז מי, אני?". בתגובה, הן זימנו את שגרירי לבנון, והוא נאלץ לעזוב את תפקידו. הנשיא וראש הממשלה המיועד חרירי התנערו מדבריו מחשש להעמקת המשבר עם המדינות שצמצמו את הסיוע לביירות בשל התחזקות חיזבאללה

בווידאו: שר החוץ של לבנון מאשים את מדינות המפרץ בעלאת דאעש בסוריה ובעיראק/צילום: רויטרס

שר החוץ של לבנון, שרבל ווהבה, ביקש היום (רביעי) מהנשיא להתפטר מתפקידו, לאחר שהתבטאויותיו בריאיון לטלוויזיה על תמיכת מדינות המפרץ בדאעש גרמו למתיחות עמן. ווהבה, שר חוץ בממשלה הזמנית, הציע להתפטר אחרי שנועד עם הנשיא מישל עאון. לפי לשכת הנשיאות, הוא עשה זאת "לאור ההתפתחויות האחרונות והנסיבות שליוו את הריאיון" שהעניק לטלוויזיה.

"אותן מדינות האהבה, הידידות והאחווה, הן הביאו לנו את 'המדינה האסלאמית' ושתלו אותה במרחבי נינווה, אנבר ותדמור", אמר ווהבה בריאיון לרשת אל-חורה, שהדהים את הצופים. אותם אזורים בעיראק ובסוריה היו בשליטת דאעש ב-2014. כשנשאל אם התכוון ב"אותן מדינות" למדינות המפרץ, הוא אמר כי הוא לא רוצה לנקוב בשמות. ואולם, כשנשאל אם מדינות המפרץ מימנו את הארגון הסוני הקיצוני, הוא השיב: "מי מימן אותם אז, אני?".

בעקבות דבריו, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, כווית ובחריין זימנו בימים האחרונים את שגרירי לבנון והביעו מחאות רשמיות. ריאד העבירה לשגריר מזכר עם "עלבונותיו" של ווהבה, ומשרד החוץ של איחוד האמירויות כינה את הערותיו "פוגעניות וגזעניות". כוויית גינתה את דבריו ואמרה כי הם "אלימים ביותר", ואילו בחריין כינה אותם "פוגעניים". הן אמרו כי דבריו סותרים את יחסי האחווה בין מדינות המפרץ ללבנון.

מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ, שבו חברות שש מדינות, ביקשה מווהבה לפרסם התנצלות רשמית בפניהן.

שרבל ווהבה, שר החוץ של לבנון בארמון בעבדא, לבנון, 19 במאי 2021. רויטרס
עורר סערה בזמן של משבר כלכלי כבד. שר החוץ ווהבה/רויטרס

האשמותיו של ווהבה עשויות להקשות על מאמציה של לבנון לשפר את קשריה עם מדינות המפרץ הסוניות על רקע המשבר הכלכלי העמוק שבו היא מצויה. הן נרתעות מלהעביר לביירות את הסיוע הכספי כפי שנהגו בעבר בשל ההשפעה הגוברת של חיזבאללה השיעי הנתמך על ידי איראן.

ווהבה אמר אתמול כי דבריו הוצגו בצורה שגויה, ועאון אמר כי דבריו של השר הם "דעתו האישית" ושיבח את קשרי "האחווה" עם מדינות המפרץ. השניים הם נוצרים מארונים ומקורבים לחיזבאללה.

גם פוליטיקאים בלבנון מתחו ביקורת על שר החוץ. סעד אל-חרירי, ראש הממשלה המיועד שמשפחתו עשתה את הונה בערב הסעודית, אמר כי התמיכה הערבית בלבנון היא חיונית.

"כאילו שלא מספיקים המשברים שהמדינה טובעת בהם והחרם שממנו היא סובלת", אמר חרירי הסוני, שלא מצליח להרכיב ממשלה מאז שהקודמת התפטרה בעקבות האסון בנמל ביירות באוגוסט שעבר ופועלת בתור ממשלה זמנית. הקיפאון הפוליטי במדינה מונע מצרפת ומדינות מערביות אחרות להעביר ללבנון סיוע של מיליארדי דולרים, שאותו הן קושרות ברפורמות מקיפות.

חרירי, שבדומה לאביו שנרצח עמד בכמה ממשלות, טרם הודיע על ממשלה חדשה במדינה שבה תפקיד ראש הממשלה שמור לסונים, יו"ר ההפרלמנט לשיעים והנשיא לנוצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully