וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמורת הסכם פיצויים סודי: האונייה שתקעה את סואץ שוחררה ממצרים

ספינת הענק Ever Given, שחסמה את נתיב השיט במרץ אחרי שעלתה על שרטון, עזבה אחרי 4 חודשים את שטחה של מצרים לאחר הסכם בין קהיר לבעליה וחברות הביטוח. הפרטים בהסדר לא נחשפו, אך קהיר דרשה יותר מחצי מיליארד דולר

ספינת המכולות Ever Given הפליגה היום (רביעי) ממצרים אחרי הסכם פיצויים שנחתם בין קהיר לבין בעליה וחברות הביטוח. האונייה הענקית חסמה את תעלת סואץ במרץ, אחרי שנתקע במעבר, וגרמה לשיבושים כבדים בסחר הבינלאומי. פרטי הסכם הפיצויים לא נחשפו, אבל מצרים דרשה 550 מיליון דולר.

עדי ראייה סיפרו כי האונייה הרימה עוגן קצר אחרי השעה 11:30 והפליגה לכיוון צפון, לעבר הים התיכון, בליווי ספינות גורר, ובכך עזבה את מצרים לאחר סאגה משפטית ממושכת. היא הייתה מושבתת במשך שלושה חודשים בסמוך לעיר אסמאעליה שלחופי התעלה, המחברת בין הים התיכון בצפון לים האדום בדרום ומהווה את הנתיב הקצר ביותר בין אסיה לאירופה.

התעלה, שאורכה 193 ק"מ, נחמסה לתנועה כש-Ever Given עלתה על שרטון בצל רוחות חזקות. היא יצרה פקק תנועה ימי אדיר, ומאות ספינות היו תקועות משני פתחי התעלה. היא חולצה לאחר מבצע שנמשך שישה ימים, בעזרת צי של ספינות גורר וכלי שיט נוספים.

תמונות לוויין של הספינה Ever Given בתעלת סואץ, 29 במרץ 2021. רויטרס
יצרה פקק עולמי. Ever Given חוסמת את תעלת סואץ, מרץ/רויטרס

מאז, רשות תעלת סואץ ביקשה מפיצויים מהחברה היפנית Shoei Kisen שבבעלותה הספינה עבור פעולות החילוץ - שבהן נהרג אדם אחד - הנזק לגדות התעלה ונזקים אחרים. בתחילה עלתה דרישה ל-916 מיליון דולר, אך החברה הבריטית המבטחת את הספיננה דחתה את הסכום ואמרה כי הוא "חריג בצורה יוצאת דופן וחסר ביסוס".

בהמשך, ברשות העלה הורידו את הדרישה ל-550 מיליון דולר. ההסדר הסופי, שפרטיו לא פורסמו, סוכם לפני כמה ימים ונחתם היום במקביל לשחרור הספינה. חאלד אבובכר, עורך דין שייצג את רשות תעלת סואץ, אמר כי היא מחויבת לשמור על תנאיו סודיים.

הספינה, והצוות ההודי שלה, עדיןי עמוסה בכ-18,300 מכונות. היא אמורה לעבור בדיקות בטיחות בנמל פורט סעיד לפני שתמשיך לרוטרדם בהולנד, ומשם לנמל פליקסטו בבריטניה, שם היא תפרוק את הסחורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully