וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה התכנס: שבים מחו"ל יידרשו בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 19:45

זה היום השני שכמות הנדבקים חוצה את רף ה-500 ביום. הקבינט דן בהצעות משרד הבריאות, בהן הטלת הגבלות על קייטנות והגדלת צוותי הדיגום, וקבע כי המדד לפעולות הממשלה יהיה היקף החולים הקשים. ממונה הקורונה אש: "מעריך שבמאות חולים קשים נחיל הגבלות נוספות"

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה, נחמן אש/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה התכנס היום (רביעי) בעקבות המשך הגידול בתחלואה בקורונה. במסגרת הדיון נקבע כי שני הווקטורים המרכזיים יהיו הורדת ה-R, לצד פגיעה מינימלית במשק. הפרמטר המוביל לבחינת פעולות הממשלה ימשיך להיות היקף החולים הקשים.

ההתכנסות באה לאחר התכנסות דומה אתמול שהסתיימה ללא הכרעה. ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר כי לאור הנתונים שנאספו עד כה על התחלואה - הממשלה תשאף להגנה על האזרחים לצד שמירה על השגרה ופגיעה מינימלית בכלכלה.

"אנחנו נשתדל ככל האפשר להיות שקופים", אמר בנט בפתח ישיבת הקבינט. "נסביר לציבור מה אנחנו עושים, ונשתדל לתת התראה ארוכה מראש לפני מהלכים ולאפשר. כלומר, במקום לסגור או לאסור ולהסביר מה לא, אנחנו נסביר איך כן, ככל האפשר".

בדיקות וחיסונים לנגיף הקורונה לילדים בכפר סבא 6 ביולי 2021. ראובן קסטרו
הודעה מראש על הגבלות. מתחם חיסונים/ראובן קסטרו

בתוך כך, ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס בהצהרה לתקשורת להמשך העלייה בתחלואה, ואמר כי להערכתו אם מספר החולים הקשים יגיע למאות - משרד הבריאות ינחיל הגבלות נוספות על הציבור. "הסיכוי שנגיע לסגר רחוק מאוד, אני מעריך שלא נגיע לשם", אמר. ממונה הקורונה ציין שנבחנת אפשרות לקצר את משך הבידוד, וכי הנתונים יבחנו.

לדבריו, ההתפרצות המחודשת של הנגיף החלה גם במגזר הערבי והחרדי, וכי הדרך לעצור את התפשטותו היא המשך ההתחסנות של הציבור. "מאחר שווריאנט הדלתא מדבק יותר - צריך יותר מחוסנים לעצור את ההדבקות", אמר אש. "צריך להתנהל כשיש הרבה מאומתים סביבנו כמו בשגרת קורונה, למרות שרובנו מחוסנים. להקפיד על מסכות וריחוק חברתי".

אש התייחס להחלטת הקבינט לחייב שבים מחו"ל בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית לבדיקה שביצעו בנתב"ג. "המלצנו לבצע בדיקות בכניסה למוסדות גריאטריים, ביציאה לקייטנות וחובת בידוד לחוזרים מחו"ל עד קבלת תשובה שלילי. בנוסף, החוזרים ממדינות עם תחלואה גבוהה יחויבו בבידוד כמו החוזרים ממדינות מסוכנות". הוא הוסיף כי הם "מקווים שמספר החולים הקשים לא יגיע למספר שהיו בגלים הקודמים בגלל המחוסנים".

תדרוך פרויקטור הקורונה, נחמן אש 26 בנובמבר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"הסיכוי שנגיע לסגר רחוק מאוד". ממונה הקורונה פרופ' אש/ראובן קסטרו

במהלך היום הודיע משרד הבריאות הודיע כי 521 מאומתים לנגיף הקורונה אובחנו, וכי זה היום השני ברציפות שכמות המאומתים חצה את רף ה-500.

התפשטותו של זן דלתא, הזן ההודי של נגיף הקורונה בישראל הובילה לגל תחלואה חדש שמתפשט בקצב מהיר בישראל, בעיקר בילדים ובני נוער. בשבוע האחרון היו כ-1,546 מקרים חיוביים חדשים של נגיף הקורונה, כש-43 אחוזים מתוכם בקרב ילדים בגילאי 10-19. העלייה בתחלואה מתבטאת גם בהדבקה של מבוגרים מחוסנים שנובעת מיעילות גבוהה אך לא מוחלטת של החיסון במניעת הדבקה בזן דלתא, שהוא המדבק ביותר שזוהה עד כה.

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי חלה ירידה ביעילות החיסון נגד נגיף הקורונה. מניתוח אפידמיולוגי של שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות עולה כי יש ירידה ביעילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64% גם כן. הירידה נצפתה בו-זמנית עם התפשטות ווריאנט דלתא בישראל.

מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
יומיים רצופים של מעל 500 מאומתים ביום. חיסון הקורונה/ראובן קסטרו

וירוסים - נגיפים, ובכלל זה גם נגיף הקורונה, עוברים מוטציות כל הזמן, חלקן מזיקות לנגיף ואחרות עוזרות להישרדותו. כך למשל, חלק מהמוטציות גורמות לנגיף להיות מדבק וחזק יותר. כשהנגיף עובר לאדם אחר, המוטציה משתכפלת ומתפשטת בעצמה ואם היא נוחלת הצלחה וממשיכה להדביק אחרים ולהתפשט - היא הופכת לווריאנט. אנשים לא מחוסנים למעשה מספקים לנגיף הזדמנויות רבות נוספות להדביק ולהשתכפל.

"כשמוטציות קורות בנגיפים, אלה ששורדות הן בדרך כלל המוטציות שהופכות את הנגיף למדבק יותר ומקלות עליו להתפשט באוכלוסייה. בכל פעם שהנגיף משתנה, זה מעניק לו פלטפורמה חדשה להוסיף לעצמו עוד ועוד מוטציות. כעת אנחנו רואים נגיפים שמתפשטים ביעילות גבוהה הרבה יותר", הסביר אנדרו פקוז, מיקרוביולוג ואימונולוג מבית הספר לבריאות הציבור ע"ש בלומברג באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully