וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ישראל אחראית לתקיפת מתקן הגרעין ליד טהראן בחודש שעבר

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 15:27

הממשלה בטהראן אמרה כי פעולת החבלה נועדה לשבש את שיחות הגרעין בווינה - אך תקיפות כאלו רק יחזקו אותה. לפי דיווחים, המתקן בכרג' משמש לייצור צנטריפוגות והותקף ברחפן. תמונת לוויין הראו כי הגג באתר חסר

בווידאו: ראיסי מתייחס לראשונה מאז שנבחר לנשיא איראן להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

איראן האשימה היום (שלישי) את ישראל בתקיפת מתקן הגרעין בחודש שעבר באזור טהראן. דובר הממשלה, עלי רביע, אמר כי התקיפה נועדה לסכל את שיחות הגרעין בווינה, אך הוא טוען כי פעולות כאלו רק יחזקו את איראן.

"המשטר הציוני ביצע את הפעולות האלו כדי לאותת שהוא יכול לעצור את איראן ולומר שאין צורך לשוחח עם איראן", אמר רביע. "אך בכל פעולת חבלה, הכוח שלנו גדל". רביע טען כי נגרם רק נזק מוגבל נגרם למתקן בכרג', שבאזור טהראן, אך תמונות לוויין הראו כי הגג באתר חסר. לפי הדיווחים, במקום מיוצרות הצנטריפוגות להעשרת אורניום וכי המתקן הותקף ברחפן ששוגר מתוך המדינה.

איראן לא מסרה פרטים רבים על המתקפה, שלטענתה סוכלה. המרכז הגרעיני רחב הידיים שוכן בכרג', עיר השוכנת 40 ק"מ מצפון-מערב לבירה טהראן. ב-23 ביוני, הטלוויזיה הרשמית אמרה כי סוכלה תקיפת מבנה השייך לסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן מבלי שנגרם נזק או נפגעי.

"הנזק לציוד אינו משמעותי", אמר דובר הממשלה היום. "חור נפער בתקרת אחד המבנים התעשייתיים כך שהגג הוסר לצורך תיקונים", אמר רביע על תמונת הלוויין.

תמונת לוויין מאתר הגרעין בעיר כרג', איראן, 24 ביוני 2021. The Intel Lab, אתר רשמי
תמונת לוויין של האתר בכרג' אחרי התקיפה בחודש שעבר/אתר רשמי, The Intel Lab

הרשויות באיראן לא פירטו איזה מתקן בכרג' הותקף. באזור שוכנים שני אתרים הקשורים לתכנית הגרעין שלה, כולל המרכז למחקר רפואי וחקלאי, שהוקם ב-1974. המתקן אינו מוזכר ברשימת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אף שאתר גרעיני סמוך כן.

בשנים האחרונות דווח על כמה פעולות חבלה שפגעו באתרי גרעין באיראן, כולל שתיים במתקן העשרת האורניום בנתנז בשנה האחרונה. טהראן האשימה את ישראל באחריות לפגיעה במתקן, ובירושלים לא אישרו או הכחישו זאת.

אם אכן הצליחה איראן לסכל את המתקפה, תהיה זו הצלחה נדירה אחרי שנים של מחדלים ביטחוניים שהביכו את המשטר, כולל שתי פעולות חבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז וחיסול אבי תכנית הגרעין הצבאית מוחסן פחריזאדה בשנה האחרונה.

בניו יורק טיימס דווח בחודש שעבר כי המפעל בכרג' נכלל ברשימת המטרות הפוטנציאליות שהציגה ישראל בתחילת השנה שעברה לנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ ולבכירי ממשלו, כולל לשר החוץ מייק פומפאו וראש ה-CIA ג'ינה הספל. זאת כחלק מהמאבק החשאי והרחב של ישראל בתכנית הגרעין של איראן. לדברי גורם מודיעיני בכיר, הקמפיין הישראלי נגד איראן נעשה בידיעתו ובברכתו של טראמפ.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully