וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מתקן הגרעין באיראן הותקף על ידי רחפן ששוגר מתוך המדינה

עודכן לאחרונה: 24.6.2021 / 9:17

בניו יורק טיימס דווח כי המתקן בפאתי טהראן היה מפעל לייצור צנטריפוגות, אך לא ברור אם הרחפן שפגע בו גרם לנזק כלשהו. איראן טענה רק שסיכלה את מתקפה על מבנה של הסוכנות לאנרגיה אטומית, אך לא פירטה כיצד ומה הייתה המטרה. "המתקן היה בין המטרות שהציגה ישראל לטראמפ"

בווידאו: ראיסי מתייחס לראשונה מאז שנבחר לנשיא איראן להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

המתקפה על מתקן הגרעין שבפאתי טהראן נעשתה על ידי רחפן ששוגר מתוך איראן - כך דווח הלילה (חמישי) בניו יורק טיימס. לפי הדיווח, שציטט גורם איראני המעורה בפרטי התקיפה וגורם מודיעיני בכיר, המתקן היה מפעל לייצור צנטריפוגות להעשרת אורניום. לפי אותו גורם איראני, לא ברור אם נגרם נזק כלשהו למבנה שבאזור כרג'. בניו יורק טיימס דווח כי המפעל, שבו מיוצרות הצנטריפוגות המתקדמות ביותר עבור תכנית הגרעין של איראן, היה ברשימת המטרות שהציגה ישראל לממשל טראמפ בתחילת השנה שעברה.

הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן הסתפקה רק בהצהרה שלפיה אתמול בבוקר סוכלה מתקפה על אחד המבנים שלה, מבלי שנגרם נזק או היו נפגעים. היא לא נקבה בשם האתר. הסוכנות ציינה כי פרטי המתקפה תחת חקירה והודתה לשירותי הביטחון על שסיכלו את האיומים המופנים כלפי "פעילות הגרעין האזרחית של איראן". טהראן מכחישה שהיא אי-פעם רצתה לפתח נשק גרעיני, בניגוד לטענות בישראל.

אחרי התקרית, סוכנות התעופה של איראן הציגה אתמול תקנה חדשה הדורשת מכל הרחפנים האזרחיים להירשם באתר ממשלתי בתוך חצי שנה, והמורשים יקבלו רשיונות.

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
המפעל נכלל במטרות שהציגה ישראל לארה"ב. צנטריפוגות חדשות ביום הגרעין האיראני, אפריל/רויטרס

בשנים האחרונות דווח על כמה פעולות חבלה שפגעו באתרי גרעין באיראן, כולל שתיים במתקן העשרת האורניום בנתנז בשנה האחרונה. טהראן האשימה את ישראל באחריות לפגיעה במתקן, ובירושלים לא אישרו או הכחישו זאת.

אם אכן הצליחה איראן לסכל את המתקפה, תהיה זו הצלחה נדירה אחרי שנים של מחדלים ביטחוניים שהביכו את המשטר, כולל שתי פעולות חבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז וחיסול אבי תכנית הגרעין הצבאית מוחסן פחריזאדה בשנה האחרונה.

הגורם המודיעני הבכיר שצוטט בניו יורק טיימס אמר כי המפעל נכלל ברשימת המטרות הפוטנציאליות שהציגה ישראל בתחילת השנה שעברה לנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ ולבכירי ממשלו, כולל לשר החוץ מייק פומפאו וראש ה-CIA ג'ינה הספל. זאת כחלק מהמאבק החשאי והרחב של ישראל בתכנית הגרעין של איראן. לדברי הגורם, הקמפיין הישראלי נגד איראן נעשה בידיעתו ובברכתו של טראמפ.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במשחק הפוטבול השנתי של חיל הים, 13 בדצמבר 2020. AP
תמך בקמפיין החשאי של ישראל נגד תכנית הגרעין האיראנית. טראמפ/AP

התכלית בבפגיעה במתקן לייצור צנטריפוגות היא ברורה, והוצאתו מכלל שימוש יכולה לגרום לעיכוב משמעותי לתכנית הגרעין. לפי ההערכות שונות, מספר רב של צנטריפוגות ניזוקו במתקפה האחרונה על נתנז בחודש אפריל, והמפעל שהותקף אתמול היה אמור לייצור חלופות להן, כולל צנטריפוגות מתקדמות יותר שיכולות להעשיר אורניום בקצב גבוה יותר. היכולת של איראן לפתח ולהפעיל את הצנטריפוגות הללו היא אחת מהסוגיות המרכזיות שבהן דנות המעצמות בשיחות הגרעין בווינה.

בניו יורק טיימס ציינו כי המתקפה אתמול באיראן דומה לזו שבוצעה נגד מתקן של חיזבאללה בביירות באוגוסט 2019, אז הושמדה מכונה שלפי גורמים ישראליים הייתה חיונית לפרויקט דיוק הטילים של הארגון. באותה תקיפה, רחפנים חמושים זעירים שוגרו מאזור החוף של ביירות והתרסקו על המתקן. הכוחות שביצעו את המתקפה, שלפי גורמים בחיזבאללה היו ישראליים, נאספו על ידי צוללת לאחר המבצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully