וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב קיימו שיחות על שיתוף פעולה נגד מל"טים איראניים

23.6.2021 / 13:56

השיחות בין המדינות התקיימו לפני שלושה שבועות, בנוגע למל"טים, טילי שיוט וטילים מדויקים שאיראן מעבירה למיליציות שיעיות ולארגוני טרור באזור. בצל החשש שארגונים פרו איראניים יוכלו לבצע תקיפות באמצעותם, המשלחת הישראלית העבירה הצעות לנטרול האיום

ארצות הברית וישראל קיימו לפני כשלושה שבועות שיחות ביטחוניות על שיתוף פעולה נגד כלי טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט וטילים מדויקים, אותם מעבירה איראן למיליציות שיעיות ולארגוני טרור באזור - כך אמרו בכירים אמריקנים וישראלים שמעורים בתכני השיחות.

הן בישראל והן בארצות הברית קיימת דאגה הולכת וגוברת מכך שאיראן מציידת את בעלות בריתה באזור במל"טים חמושים, טילי שיוט וטילים מדוייקים. האיראנים העבירו טכנולוגיה מהסוג הזה למורדים החות'ים בתימן, למיליציות השיעיות בעיראק, למיליציות פרו-איראניות בסוריה ולחיזבאללה בלבנון. האיראנים העבירו ידע בנושא גם לחמאס ולג'יהאד האסלאמי בעזה.

מל"ט מתאבד פוגע במטרה במהלך תרגיל של משמרות המהפכה של איראן, 15 בינואר 2021. AP
מל"ט איראני "מתאבד" בתרגיל של משמרות המהפיכה/AP

בישראל ובארצות הברית חוששים מכך שארגונים פרו-איראנים יוכלו לבצע התקפות מדויקות תוך שימוש ב"נחילים" של כלי טיס בלתי מאויישים חמושים שיוכלו להתחמק ממערכות המכ"ם לפגוע בצורה מדוייקת במטרות צבאיות. החשש הזה גובר בעקבות שורה של התקפות באמצעות כתב"מים איראנים בחודשיים האחרונים.

ב-8 במאי תקפה מיליציה פרו-איראנית באמצעות מל"ט חמוש את בסיס עין אל-אסד בעיראק בו נמצאים רוב החיילים האמריקנים במדינה. לא היו נפגעים אך נגרם נזק למבנים בבסיס. התקפה דומה התרחשה כמה ימים קודם לכן באותו מקום. ב-6 ביוני הפילו הכוחות האמריקנים שנמצאים בבסיס שני מל"טים שהיו בדרכם לבצע התקפה נוספת.

ב-18 במאי במהלך מבצע "שומר החומות" בעזה מל"ט איראני חמוש שהמריא מבסיס בסוריה ניסה לחדור למרחב האווירי של ישראל כדי לבצע התקפה אך אותר והופל על ידי חיל האוויר. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הציג חלקים ממנו בפגישתו עם שר החוץ הגרמני יומיים לאחר מכן.

נתניהו בפגישתו עם שר החוץ האיראני בה הציג את המל"ט

נתניהו לשר החוץ הגרמני: איראן שלחה את המל"ט מסוריה/צילום: לע"מ

שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לישראל בנושא היה יוזמה של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן שהציע זאת למקבילו הישראלי מאיר בן שבת במהלך פגישתם בוושינגטון בסוף אפריל. בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי לפני כשלושה שבועות התכנסה לראשונה קבוצת העבודה שהוקמה לנושא. את הצוות האמריקני הוביל מחזיק תיק המזרח התיכון בבית הלבן, ברט מקגרק, ואת הצוות הישראלי הוביל סגן היועץ לביטחון לאומי, ראובן עזר.

בכירים ישראלים שעודכנו בפרטי השיחות אמרו כי המשלחת הישראלית הציעה לנצל את העובדה שישראל הועברה לפני כמה חודשים מגזרת האחריות של פיקוד אירופה בצבא ארצות הברית לגזרת לפיקוד המרכז כדי להתחיל בשיתוף פעולה בין ארצות הברית, ישראל ומדינות ערב המתמודדות אף הן עם האיומים מאיראן. רעיון נוסף שהעלתה ישראל בשיחות עם הבית הלבן היה לייסד "אזור אסור לטיסה" במזרח התיכון עבור מל"טים איראניים. בכירים ישראלים ציינו כי היה מדובר ברעיון ראשוני בלבד שעדיין לא ברור האם וכיצד ניתן ליישמו.

הבכירים מצפים לפגישות נוספות של הצוות המשותף במיוחד לאור העובדה שהאמריקנים מודאגים מאוד מהתקפות באמצעות מל"טים וטילי שיוט על כוחותיהם בעיראק בפרט ובמזרח התיכון בכלל. האמריקנים סבורים כי ככל שהטכנולוגיה הזו תהפוך לזמינה יותר, כך האיום על כוחותיהם ילך ויגדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully