וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחיפה רצו להעביר את החזירים ליער ליד זכרון, ונתקלו בזעם: "מדובר בחזירות"

5.7.2021 / 14:11

תופעת חזירי הבר המשוטטים בחיפה הפכה למטרד עבור התושבים. אוכלוסייתם בעיר מונה כאלפים בשל החלטת ראש העיר לאסור על דילולם. בשל כך, העירייה ורט"ג החליטו להעתיק את החזירים לפארק חושן הסמוך לזכרון יעקב. "מדובר ברעיון הזוי", אמר תושב המקום

בזכרון יעקב זעמו היום (שני) על החלטת עיריית חיפה ורשות הטבע והגנים להעתיק את חזירי הבר הגודשים את רחבי העיר אל פארק חורשן, הסמוך לזכרון יעקב. ההחלטה באה על רקע בעיית החזירים ההולכת ומחריפה עם השנים ובולטת בעיקר בימים האחרונים, כשלהקות החזירים נואשות למים בימים החמים של הקיץ ואלו נראים בעיקר בגנים ציבוריים ליד בריכות דגי נוי וברזי מדשאות.

בקרב תושבי העיר חיפה המתוסכלים, בעיית החזירים כבר מזמן נהפכה למטרד סביבתי והמהלך התקבל בספקנות רבה. אוכלוסיית החזירים בעיר מוערכת באלפים וכל הצעדים שנקטה בהם ראש העיר עינת קליש-רותם, למיגורן התבררו כלא יעילים וזאת לאחר שאסרה על דילולם על ידי צייד.

ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, זיו דשא, שיגר אמש מכתב זועם למנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, שם נכתב: "לא מקובל ונתנגד בכל תוקף למהלך זה". עוד כתב כי "על אחת כמה וכמה, שאין לא נועץ עם גורמי המקצוע ברשות, על כל המשתמע מכך". לדבריו, "לא סביר ולא מקובל לפתור בעיה אחת קשה ככל שתהיה של יישוב אחד ולהעביר את הבעיה לשטח יישוב אחר".

דשא אינו היה היחיד, ראשי רשויות אחרות באזור זעמו גם הם על המהלך. "רשות הטבע והגנים מאכזבים. זו לא השבה לטבע, זה העברת בעיה למקום אחר", אמר לוואלה! איתי ויסברג, ראש המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה. בדבריו ציין כי אלו הדוגלים בהעתקת החזירים מחיפה למקום אחר במקום לפעול לדילולם שוגים. "זו אינה חיה מוגנת ואצלנו בשדות בקעת הנדיב יש ציידים עם רישיון שמדללים אותם. אז במקום לדלל אותם בחיפה ידללו אותם ברמת הנדיב? כאן לא יכנסו לבתים?", טען.

חזירי בר בחיפה, מרץ 2021. יעל בן חיים, תמונות גולשים
חזירי בר משוטטים בחיפה. מרץ/תמונות גולשים, יעל בן חיים
חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021. שלומי גבאי
"אין שום הגיון להעתיק את החזירים ממקום אחד למקום אחר". חזירי בר בחיפה. מרץ/שלומי גבאי

אריה שרון, ראש המועצה האזורית אלונה, התנגד גם הוא למה שכינה כ"פתרון". לדבריו, "כמובן שאני מתנגד לכך מאותן סיבות הנשמעות בזכרון יעקב וכן מהנזקים הצפויים לשטחים החקלאיים שבאזור". שרון גם כועס על הדרך בה קידמו חיפה ורשות הטבע והגנים את המהלך: "חמורה גם העובדה, שההסכם הזה, באם באמת קיים, נערך במחשכים וללא ידעתנו הרשויות הנוגעות לעניין אשר יושפעו מאד מכך וכמובן לרעה", הסביר.

"עד כמה שאני יודע מניסיון בחו"ל זה לא עובד", אמר הוגו יאן טרגו, מנכ"ל רמת הנדיב שגם איתו איש לא תיאם את המהלך ואף לא התייעץ איתו על כך. "הטבע יודע להכיל כמות מסוימת של בעלי חיים. לא יותר ולא פחות. אם יהיו פחות אז יבואו ממקום אחר ואם יהיו יותר אז הם ייצאו מהפארק לחצרות של בתים. אם זה לא רחוק מדי יש סיכוי שיחזרו לאותו מקום ממנו באו ואם לא אז הם ייצאו למקומות בסביבה", הוא הוסיף.

תושב זכרון יעקב, מיקי לב רון הביע גם הוא את כעסו כמו רבים אחרים וטען כי מדובר ב"חזירות". לדבריו, "זה הסיכום שלי במילה אחת לכל המהלך הזה של ראש העיר חיפה". לב רון הסביר כי מדובר ב"רעיון הזוי". הוא תיאר כי "אין בו שום הגיון לקחת בעיה ממקום אחד להעתיק אותה למקום אחר. קליש-רותם שלא יכולה להתגבר על הבעיה שלה מאז שנכנסה לתפקיד לפני שנתיים וחצי מצאה פתרון קסם במרכאות כפולות ומכופלות והוא להעביר אותה אלינו". עוד הוסיף כי "אנחנו מחזקים את ראש המועצה שלנו שמיד הביע את התנגדותו לעניין ואת סלידתו מהדרך שבה נעשו הדברים".

בוודאו: להקת חזירים במרכז הכרמל בחיפה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

מי שנותר אדיש לעניין הוא אסף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, הסבור כי מדובר בלא יותר מ"סערה בכוס תה". איזק טען כי "זו שטות ולא החליטו עדיין להעביר כלום. ברגע שיחליטו זה יהיה מתואם ומאושר מראש". ברשות הטבע והגנים התייחסו לעניין וטענו כי "במסגרת בדיקה משותפת נעשה ניסיון העתקה של מספר מצומצם של חזירים אשר ייענד להם משדר GPS ויעקוב אחר תנועתם והתנהגותם. לאור תוצאות הבדיקה יוחלט האם העתקת חזירים זה אמצעי נוסף שניתן יהיה להיעזר בו. להערכת הרשות ידרשו אמצעים נוספים, שיטה זאת הנה אחת מתוך רבות, והתוצאות, יהיו אשר יהיו לא יפסלו אף שיטה".

ברשות הטבע והגנים מסרו כי מתגבש בימים אלו הסכם עם עיריית חיפה להעסקת פרוייקטור של הרשות בבעלות של כחצי מיליון שקלים בשנה. במסגרת תפקידו, ירכז את הטיפול בסוגיית בעיית החזירים. ברשות אישרו כי "מדובר בגורם מקצועי שילווה את התוכנית המשותפת", אך נמנעו מלמסור פרטים. "כשייחתם ההסכם נפרט את מרכיביו", נמסר. בדומה לכך, גם בעיריית חיפה לא התייחסו כרגע להסכם עד שיחתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully