וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההצבעה על חוק האזרחות: בקואליציה בוחנים את קידום מתווה הפשרה של השר פריג'

עודכן לאחרונה: 4.7.2021 / 20:34

לוואלה! נודע כי בניסיון להגיע לפשרה עם סיעות מרצ ורע"מ, בקואליציה יבחנו מחר האם ניתן לקדם חלקים עיקריים מהמתווה שהציע השר ממרצ. באופוזיציה טרם החליטו סופית כיצד יצביעו, וייתכן כי מפלגות הימין יהפכו את ההצבעה לאי אמון בממשלה

המשבר על החוק שאוסר איחוד משפחות של פלסטינים צפוי להגיע מחר (ראשון) לשיאו בכנסת, והוא יהווה מבחן ראשון לקואליציה, שלושה שבועות בלבד לאחר השבעת הממשלה. לוואלה! נודע כי בניסיון להגיע לפשרה עם סיעות מרצ ורע"מ, בקואליציה יבחנו מחר האם ניתן לקדם חלקים עיקריים ממתווה פשרה שהציע השר עיסאווי פריג' ממרצ.

לפי פרטי המתווה שיידון, הוראת השעה של החוק תוארך בחצי שנה במקום שנה, ובמקביל תקום ועדה שתבחן בתקופה זו פתרונות הומינטריים למשפחות מסוימות שיחורגו מהחוק ויהנו מזכויות סוציאליות כמו עניינים רפואיים או יציאה משותפת מהארץ, בהתאם לחוות דעת של גורמים ביטחוניים. שרת הפנים איילת שקד לא שללה את המתווה לחלוטין אך צפויה לדון בו לראשונה רק מחר בשיחות שתקיים בין מרכיבי הקואליציה. לאחר הדיון, תתקבל החלטה סופית.

שקד הצהירה היום כי החוק יעלה להצבעה כלשונו, גם אם לא תקודם פשרה בקואליציה, זאת יממה לפני פקיעתו הסופית. היא הוסיפה כי היא מצפה מהאופוזיציה לתמוך בו. לדבריה, "גם אנשי האופוזיציה ראו את חוות הדעת של השב"כ לפני פחות מחודש והבינו שהחוק הזה חייב לעבור". באופוזיציה טרם החליטו סופית כיצד יצביעו על הצעת החוק במליאת הכנסת, וגם נשקלת אפשרות שבה תהפוך ההצבעה לאי אמון בממשלה.

איילת שקד וגדעון סער באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצפה מהאופוזיציה לתמוך. שקד/ראובן קסטרו

עם זאת, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הבהיר היום לחלק מראשי הסיעות כי ההחלטה הסופית תחייב את כל חברי הכנסת בליכוד, בציונות הדתית ובמפלגות החרדיות וכך הופכת ההצבעה לא רק למבחן לקואליציה אלא גם למבחן של לכידות האופוזיציה. חברי כנסת מסוימים בליכוד, בהם אבי דיכטר, אותתו בימים האחרונים כי בכוונתם לתמוך בהצעת החוק, גם אם תתקבל החלטה אחרת.

מצב כזה עלול ליצור סדקים משמעותיים בתוך גוש נתניהו בין היתר לאור איומים שהשמיע היום יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, בפני ראש האופוזיציה, לפיהם, "אם לא כולם יהיו מאוחדים, גם אנחנו נפעל איך שאנחנו רוצים".

נתניהו האשים מוקדם יותר היום כי "בנט ולפיד לא מסוגלים לשמור על אופיה היהודי של מדינת ישראל", ולדבריו, יש לקדם את חוק יסוד: ההגירה, זאת במטרה "לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אנחנו חייבים למנוע כניסה והתאזרחות של המוני פלסטינים לישראל מדי שנה". החוק הקיים פשוט אינו עונה על הדרישה הזאת".

נתניהו הוסיף כי "הם מתעקשים על החוק הפגום שאפילו אותו הם לא מסוגלים להעביר בלעדינו כי הם הרכיבו ממשלה עם רע"מ ומרצ. הם מצפים מאיתנו להעביר את החוק המחורר, לא כדי לפתור את הבעיה של מדינת ישראל ולהבטיח את שרידותה כמדינה יהודית ודמוקרטית, אלא כדי להבטיח את השרידות של הקואליציה שלהם. זאת חוצפה ובושה שאי אפשר לתאר".

עיסאווי פריג' בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
לפי הצעתו, תקום ועדה שתבחן פתרונות הומינטריים למשפחות מסוימות. פריג'/ראובן קסטרו

הוועדה המסדרת צפויה להתכנס מחר בבוקר כדי לקבוע את זהות הוועדה שתדון בחוק בכנסת. בקואליציה סבורים כי לא יהיה להם רוב, והיא תפסיד בהצבעה הזאת, ולמרות זאת נקבע דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על החוק עצמו.

אם הקואליציה לא תצליח לקבוע את זהות הוועדה שתדון בחוק, הוא יעבור ישירות להצבעה במליאה, וזו תתקיים בלילה שבין יום שני לשלישי, לקראת סוף סדר היום. עד אז יהיה ניתן לקיים הידברות בתוך הקואליציה או עם סיעות האופוזיציה כדי לצלוח את המשבר הראשון של הממשלה החדשה. וגם אם זה לא ייפתר, ניתן להניח שהממשלה לא תיפול מכך.

ראשי המחנה הלאומי בישיבה סגורה בכנסת, 14 ביוני 2021. ללא, אתר רשמי
שוקלים אפשרויות. ראשי סיעות הימין באופוזיציה/אתר רשמי, ללא

חוק איחוד המשפחות הוא הוראת שעה המוארכת מדי שנה מאז שנת 2003, והוא נחקק ברקע האינתיפאדה השנייה. מטרתו להטיל מגבלות על מתן אזרחות או היתרי שהייה בישראל לפלסטינים שנישאו לישראלים, כמו גם לאזרחי איראן, לבנון, סוריה ועיראק המבקשים לקבל מעמד על רקע איחוד משפחות. היה זה אחד החודשים הקשים ביותר באינתיפאדה השנייה, ימים ספורים אחרי הפיגוע במלון פארק בנתניה ועם תחילת מבצע "חומת מגן".

למחרת הפיגוע במסעדת מצה בחיפה, בו נהרגו 16 אזרחים, הורה שר הפנים דאז אלי ישי לכל מנהלי לשכות האוכלוסין בארץ להפסיק את הליכי "איחוד המשפחות". הליכים אלה אפשרו לתושבי השטחים שהם בני זוגם של אזרחים ותושבים ישראלים לקבל מעמד חוקי בישראל. העילה לחקיקתו הייתה ביטחונית: המחבל שביצע את הפיגוע בחיפה, שאדי טובאסי, התגורר בג'נין, אך החזיק בתעודת זהות ישראלית, מאחר שאמו הייתה אזרחית ישראלית. החוק חל על בני זוג ועל ילדים מעל גיל 14 שנולדו לזוג מעורב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully