וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השנה הזו תסתיים עם שיא נרצחים": בחברה הערבית מודאגים ממגיפת הפשיעה

עודכן לאחרונה: 4.7.2021 / 8:07

מתחילת השנה נרצחו כ-58 אזרחים ישראלים ממוצא ערבי, 6 מהם רק בשבוע החולף. גופי אכיפת החוק מתקשים להתמודד עם האלימות הבלתי פוסקת, שרק הופכת מתוחכמת ומורכבת יותר. במשטרה מודים כי גם גזרי דין כבדים לא מרתיעים את העבריינים. "המדינה צריכה להתעשת"

החברה הערבית ממשיכה לדמם, כשרק בשבוע החולף נרצחו שישה בני אדם. לפי נתוני מרכז אמאן למאבק באלימות, אמיר נחאש בן ה-19 שנרצח הלילה (שבת) בנצרת הוא קורבן הרצח ה-58 בחברה הערבית מתחילת השנה.

בציבור הערבי ובארגונים חברתיים מודאגים והנושא אינו יורד מסדר היום. בעמותת יוזמות אברהם מציינים כי 26 צעירים ערבים עד גיל 30 קיפחו את חייהם השנה בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה. "לתופעה הקשה של נוער ערבי מנותק וצעירים חסרי מעש השלכות קטסטרופליות על החברה הערבית, וזהו אחד מגורמי העומק המשמעותיים של האלימות והפשיעה", אומרים בעמותה, בגישה שונה מעט מהאצבע המאשימה המופנית בדרך כלל לעבר המשטרה.

המספרים המדויקים תלויים במה סופרים ואיך סופרים, אבל הם תמיד במגמת עלייה. על פי מרכז אמאן, בשנה שעברה נרצחו 113 ערבים. על פי נתוני המרכז, בין קורבנות הרצח השנה 50 גברים ושמונה נשים.

ביום רביעי השבוע נרצחה בדירתה בשכונת חליסה בחיפה מייסר עותמאן, בת 27, אם לארבעה. על פי החשד, הרקע היה סכסוך עם הגרוש שלה על הסדרי ראייה לילדים, כשהוא נמצא בכלל בטורקיה.

ביום ראשון, בלוד, נרצח ג'מיל אזבארקה, בן 33 שנורה למוות ברחוב אבא הלל סילבר בעיר, על פי החשד כחלק מסכסוך הדמים בין משפחות הפשע אבו סעלוק ואזבארקה. יום קודם לכן, בשבת שעברה, יוסף ג'רושי בן ה-58, אשתו נוואל בת ה-46 וביתם ריאן בת ה-16 נורו למוות בכביש 806 סמוך לצומת עילבון שבגליל התחתון. בתם בת השמונה נפצעה באירוע באורח בינוני.

"זה לא גל, אלא רצף מעשי רצח ומגיפת הפשיעה הרצחנית", מבקש לדייק ח"כ אחמד טיבי. "שום דבר לא השתנה ביחס המשטרה ובטיפול המשטרה בארגוני הפשיעה, ולכן שום דבר לא השתנה בהתנהלות ארגוני הפשיעה חוץ מאשר אולי הם נהיו אלימים יותר ולא חוששים עוד מזרועות החוק. אין הרתעה. הם לא סופרים את המשטרה".

מייסר עותמאן, נרצחה בביתה בשכונת חליסה בחיפה, 30 ביוני 2021. ללא, צילום מסך
נרצחה על רקע הסדרי ראייה על הילדים. עות'מאן/צילום מסך, ללא

ח"כ עאידה תומא סלימאן אומרת כי "עיקר הבעיה נחשף בהדלפה לפני יומיים מאחת מישיבות המשטרה, על פיה מתרצים שם את הפשיעה הרצחנית בחברה הערבית בכך שחלק מארגוני הפשיעה מקושרים לשב"כ שנותן להם חסיון למשתפים שלו".

היא הוסיפה כי "הפתרון לא יכול להיות התפיסה שהייתה בעבר. עד שלא תפסיק המדינה להשתמש בארגוני הפשיעה כסוכן שליטה בחברה הערבית ולא תשנה את התפיסה שלה אלינו כאיום בטחוני, לא ישתנה המצב, ונלך להתדרדרות יותר עמוקה. הסיבות 'התרבותיות' שדובר עליהן, הן תרבות השתיקה וקשר השתיקה על הקשר בין זרועות המדינה וארגוני הפשע".

ראש העיר נצרת, עלי סלאם, זעם כשהתבקש להתייחס לרצח בעירו הבוקר. "תשאל אותי על בתי ספר, תשאל אותי על תרבות, אתם התקשורת רק רוצים לדבר על אלימות", האשים.

יוסף ונאוול ג'רושי שנרצחו ליד עילבון. ., צילום מסך
יוסף ונאוול ג'רושי/צילום מסך, .

עו"ד רדא ג'אבר, מנהל מרכז אמאן, אמר לוואלה! כי "השנה הזו על פי כל האינדיקציות תסתיים במספר נרצחים גבוה ביותר, יותר מבכל השנים האחרונות". לדבריו, "המדינה צריכה להתעשת ולהתחיל לפעול ולא להמתין כל הזמן לאישורן של תוכניות גרנדיוזיות ולפעול מידית ובצורה עמוקה. אם היא לא תכתר את ארגוני הפשיעה ותטפל בהם בצורה יסודית ומשמעותית, הפשיעה תגיע לנקודה שכוח ממשלתי יתקשה לטפל בה. ארגוני הפשיעה יהפכו למדינה בתוך מדינה. לפנינו אסון חברתי-כלכלי עם השלכות בלתי צפויות".

ריאן ג'רושי בת ה-16 מרמלה שנרצחה ליד עילבון יחד עם הוריה. ., צילום מסך
ריאן ג'רושי/צילום מסך, .

גורמי אכיפת החוק, בראשם המשטרה והפרקליטות, מתקשים להתמודד עם המספרים, ועם המורכבות והתחכום של מקרי הרצח האלה. יש פענוחים, חקירות המשטרה מובילות להעמדה לדין ויש אף הרשעות. כך למשל שלח השבוע בית המשפט המחוזי בחיפה למאסר עולם וחמש שנים נוספות את ויסאם אבו אלחסנה תושב עזה שרצח את הנער עאדל חטיב בן ה-17 משפרעם לפני שנתיים, תוך שציין כי מדובר במעשה שמגלם "רוע טהור", כשהסיבות שהביאו את הנאשם לביצוע מעשיו הן בצע כסף בלבד.

אולם תיקי הרצח ממשיכים להיערם ביחידות המרכזיות של מחוזות המשטרה, וגורמים גם במשטרה מודים כי בפועל מסתבר שגם גזרי הדין הכבדים לא מצליחים להרתיע את הרוצחים אשר לא לכולם יש רקע פלילי.

"עבריינות זו מגיפה", מסביר ג'אבר, בוגר מכון מנדל למנהיגות חינוכית, "מגיפת הפשיעה לא עוצרת מעליה, וככל שהיא מתפתחת היא לובשת צורות חדשות שאי אפשר לדמיין אותן מראש. יש כבר מוטציות של תופעת הפשיעה וזה מה שאנחנו מתחילים לראות וראינו כבר השבוע בגל מעשי רצח שאינם קשורים בהכרח ישירות זה לזה ובאים מכל מיני כיוונים".

ההרוג באירוע ירי בלוד ככהנ ג'מיל אזבארגה, יוני 2021. צילום מסך, צילום מסך
ג'מיל אזבארקה/צילום מסך, צילום מסך

במאמר שפרסם לאחרונה ג'אבר בערבית, הוא טוען כי האלימות בחברה הערבית היא תוצאה של הפשיעה המאורגנת מכיוון שהיא "נתנה את הלגיטימיות והיא אפשרה מבחינה נפשית ומבחינה חברתית את השימוש בכוח כמוצא לפתרון סכסוכים גם בתוך החיים הנורמטיביים בחברה הערבית". לדבריו, "אם רוצים לטפל באלימות בחברה הערבית יש לטפל בפשיעה וקודם לכל בפשיעה המאורגנת".

"המעורבות של צעירים באירועי אלימות ופשיעה קשורה באופן ישיר לעובדה שקבוצת אוכלוסייה זו הוזנחה ואין לה מסגרות ייעודיות. אף צעיר שכל החיים לפניו לא יבחר בחוסר מעש ותכלית על פני עשייה", אומרים ביזמות אברהם, ומוסיפים כי על מנת להתמודד עם התופעה, "יש לקדם סיוע בהכוונה למסגרות תעסוקה ולימוד לצעירים ערבים מחוץ למעגל עבודה ומסגרות לימודיות, לצד פיתוח והטמעת תוכניות לחינוך נגד אלימות במסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות ביישובים הערביים ובערים המעורבות, המותאמות לחברה הערבית."

"גם רצח אחד הוא יותר מדי, כל נפש היא עולם ומלואו מבחינתי", אומר ניצב ג'מאל חכרוש, העומד זה ארבע שנים בראש מינהלת משטרת ישראל לשיפור השירות בחברה הערבית, "נכון שהתוצאה לא מספקת אבל לדבר על מספרים זו טעות. אוי ואבוי אם נהיה במצב בו נוריד את מספר הנרצחים משישה לשלושה ויקראו לזה הצלחה. המינהלת של חכרוש עוברת בימים אלב שידרוג, בהנחיית המפכ"ל היא אמורה להפוך לאגף שיעסוק בסיכול הפשיעה בחברה הערבית, במיוחד תוך דגש על סכסוכים. "בניגוד לאלה שיושבים על הגדר ומבקרים, אני לוקח את זה אחריות. לא תשמע אותי מפנה האשמות לאחרים".

הוא מבטיח, "שום עבריין לא מקבל חסות ממשטרת ישראל והחוק לא מסמיך אף אחד לפגוע בחוק. מפיצים איזו אמירה שלא הייתה ולא נבראה. "רק ביום רביעי היתה לנו ישיבה עם השר עומר בר לב והמפכ"ל רנ"צ יקב שבתאי והפיקוד הבביר ואמרתי להם שהמשימה העיקרית שלנו צריכה להיות לחזק את שלטון החוק ברחוב הערבי וזה יעשה את שלו. לכן כל התוכניות שלנו הן לכיוון זה. הגיע הזמן לתת ל-97 אחוזים שהם האזרח הנורמטיבי את הבטחון שלהם והתכניות שלנו הן בדיוק זה תוך שילוב יותר צעירים ערבים במשטרת ישראל. המצב מצער ואני קורא לכל בן אדם וגם בחברה שלי, החברה הערבית, בואו נחליט שכולם מקדשים את החיים. כמשימת על. שסכסוכים לא יגיעו לקחת חיי אדם בשום אופן. שום סכסוך לא מצדיק את זה. אין סיבה בעולם לקפד חיי אדם".

ממשטרת ישראל נמסר:
לצערנו אירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח בכל זמן ובכל מקום. פעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי. בשנה החולפת שהייתה בצל המאבק בנגיף הקורונה, המשטרה דווקא הגבירה את הפעילות נגד עבירות נשק ועצרה בישובי החברה הערבית למעלה מ-5,000 חשודים בעבירות ירי ואמל"ח. כמו כן בשנה החולפת, הוגשו בתום חקירות המשטרה 1,548 כתבי אישום נגד נאשמים בעבירות ירי ואמל"ח בכל רחבי הארץ, וכ-85% הוגשו נגד חשודים מהחברה הערבית. רק בחודש החולף, נתפסו מאות אמצעי לחימה, חומרי חבלה, רימונים וכיו"ב ביישובי החברה הערבית בישראל, ובהם גם עשרות כלי נשק מסוגים שונים.

לצערנו גורמים שונים מנסים להציג לעיתים קרובות מציאות אלטרנטיבית ולהטיל דופי בפעילות המשטרה נגד גורמי פשיעה במגזר במקום לחזק את המשטרה בטיפול הנחוש באלימות בחברה הערבית ולפעול בכל הכלים הקיימים בכדי להוביל לשינוי. לצד המשך האכיפה והעמקתה, בכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית. משטרת ישראל תמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד עבירות הנשק, ביישובי החברה הערבית ובכל מקום אחר, הכל בכדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו.

  • עוד באותו נושא:
  • רצח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully