וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתים יותר, חולים יותר ומעשנים הרבה יותר: פערי הבריאות בחברה הערבית

עודכן לאחרונה: 30.6.2021 / 20:09

עוד עולה מנתוני הכינוס לבריאות בחברה הערבית כי גם בתקופת הקורונה המשיכו הפערים להתחדד: בחברה הערבית מתו מקורונה פי שלושה וחצי מאשר בחברה הכללית, וגיל התמותה בה עמד על 73, בעוד שבחברה היהודית הגיל הממוצע היה 83. "זו לא רק בעיה של ערבים, אלא של החברה כולה"

שיעור האשפוזים בחברה הערבית גבוה ב-40% מאשר באוכלוסייה היהודית - כך פורסם היום (רביעי) בכינוס ה-13 לבריאות בחברה הערבית שהתקיים בנצרת. זאת, כפועל יוצא מכך שהאוכלוסייה הערבית סובלת מריבוי במחלות כרוניות ביחס לשאר האוכלוסייה.

נתונים השוואתיים נוספים מלמדים על המתרחש בחברה הערבית לעומת הציבור היהודי והאוכלוסייה הכללית במגוון נושאים, בהם תוחלת החיים, איכות החיים, צריכת שירותי בריאות, דפוסי התחסנות ואורח חיים. הנתונים מצביעים על פערים רבים, ואלה משתקפים גם בנתוני התחלואה, האשפוז והתמותה במגפת הקורונה.

כך למשל, שיעור חולי הסוכרת באוכלוסייה הערבית גבוה יותר מאשר באוכלוסייה היהודית בכלל, ובגילי 65-55 בפרט. בקבוצת הגיל הזו, שיעור חולי הסוכרת הערבים הוא כמעט כפול. גם בטיפולי הדיאליזה, הנתון עגום: ערבים נצרכים לטיפולי דיאליזה פי שלושה יותר מאשר בחברה היהודית.

בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
פי שלושה וחצי יותר מתים מקורונה מאשר באוכלוסייה הכללית. בדיקות קורונה בג'לג'וליה/ראובן קסטרו

"זו לא רק בעיה של ערבים, אלא של החברה הישראלית", אמרו מארגני הכינוס ה-13 לבריאות בחברה הערבית, שהתקיים היום בנצרת ועסק בפערי החברה. עוד עולה מהנתונים כי יש פערים ניכרים גם באורח החיים: 35% מתוך הגברים הערבים מעשנים, לעומת 20% מקרב הגברים היהודים, ו-32% מהאוכלוסייה הערבית נחשפים לעישון בבית, לעומת 15% בקרב האוכלוסייה היהודית.

פילוח נתון התמותה מקורונה מדאיג לא פחות: בעוד שבאוכלוסייה הכללית מתו מקורונה 0.05% מהאוכלוסייה, בחברה הערבית הנתון גבוה פי שלושה וחצי - 0.17% מהאוכלוסייה מתו מסיבוכים הקשורים לנגיף הקורנה. כמו כן, גיל המתים הממוצע היה צעיר יותר בחברה הערבית בעשור שלם: 73 בחברה הערבית מול 83 באוכלוסייה הכללית, ושיעור המאושפזים ביחס לאוכלוסייה כולה היה כמעט כפול - 8% בחברה הערבית, לעומת 5% באוכלוסייה הכללית.

עוד בוואלה!

אם מחוסנים נדבקים בזן ההודי - למה הם לא צריכים בידוד?

לכתבה המלאה
בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
"זו לא רק בעיה של ערבים, אלא של החברה הישראלית". בדיקות קורונה בחברה הערבית/ראובן קסטרו

לדברי מארגני הכנס, נתוני הפערים מספרים את הסיפור של "מחלת הרקע" של מצב הבריאות באוכלוסייה הערבית וכי מצב זה הוא שהוביל לפערים הגדולים בין יהודים וערבים בתקופת הקורונה. מצב זה עלול ללוות אותנו ואף להחמיר ללא תיקון של מערכת הבריאות באוכלוסייה הערבית בתוכנית מיוחדת של משרד הבריאות.

פרופ' בשארת בשארה, מומחה ברפואת משפחה, יו"ר החברה לקידום בריאות באוכלוסייה הערבית וחבר הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל סיפר כי: "לממשלה יש תוכנית מסודרת להתמודדות עם התחלואה הקשה בחברה הערבית כבר יותר משנתיים, אבל בשל הקיפאון הפוליטי התוכנית לא התקדמה. אני קורא לשר הבריאות הנכנס: עכשיו זה הזמן ליישם את התוכנית, לטובת הבריאות של כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully