וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: חוק איחוד המשפחות יאושר ע"י הקואליציה, יגובשו פתרונות למקרים הומניטריים

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 22:54

במפגש שנערך בכנסת נכחו רה"מ בנט, שקד, אלקין, עבאס וראשי הקואליציה סילמן וטופורובסקי, בניסיון להגיע להסכמה על אישור החוק. הפגישה הסתיימה ללא הסכמות סופיות, אבל הפתרון המסתמן הוא שהחוק יאושר בתמיכת הקואליציה ובמקביל יימצא פתרון למצבים "הומניטריים דחופים"

חוק איחוד המשפחות יאושר על ידי כל סיעות הקואליציה - כך מסתמן הערב (שני) בתום דיונים שנערכו בכנסת. במפגש שעסק בחוק נכחו ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת הפנים איילת שקד, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, יו"ר רע"ם מנסר עבאס וראשי הקואליציה עידית סילמן ובועז טופורובסקי.

הפגישה בכנסת אמנם הסתיימה ללא הסכמות סופיות, אבל הפתרון המסתמן הוא שהחוק שאוסר איחוד משפחות יאושר בתמיכת כל סיעות הקואליציה, ובמקביל יימצא פתרון למצבים שנחשבים "הומניטריים דחופים".

מוקדם יותר, לפני הדיונים, בקואליציה לא שללו את האפשרות של שינויים בנוסח החוק כדי לאפשר את תמיכת רע"ם, מרצ והעבודה מבלי להסתמך על קולות חברי האופוזיציה. השרים יאיר לפיד, בני גנץ ומרב מיכאלי הביעו תמיכה באפשרות כזאת. עם זאת, שרת הפנים שקד אמרה כי היא מסרבת לערוך שינויים בחוק ולמרות סירובה של האופוזיציה להביע תמיכה בחוק, היא העריכה כי החוק יאושר במליאה, היות והליכוד ושאר סיעות הימין לא יתנגדו לחוק. שקד לא שללה התחייבות עתידית להקלות סביב איחוד משפחות לאחר אישור החוק במליאה.

מנסור עבאס ונפתלי בנט בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ינסו להגיע להסכמות על החוק. בנט ועבאס, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

הקואליציה עומדת בפני מבחן משמעותי בדמות החוק השנוי במחלוקת, שבוע ויום לאחר שהוקמה ממשלת בנט-לפיד. חוק האזרחות והכניסה לישראל, החוק שלמעשה אוסר איחוד משפחות, אמור לקבל את אישור הכנסת עד ל-6 ביולי, אחרת יפקע. עד כה לא נמצא לו רוב, לאור ההתנגדות של חברי סיעת רע"ם וחלק מחברי סיעות מרצ והעבודה.

זה 18 שנים שממשלות ישראל מאריכות את תוקפו של החוק, שמטרתו להגביל מתן אזרחות או תושבות לפלסטינים שנשואים לערבים ישראלים. מדובר בהוראת שעה המוארכת מדי שנה מאז שנת 2003, עת נחקקה ברקע האינתיפאדה השנייה. מטרתה להטיל מגבלות על מתן אזרחות או היתרי שהייה בישראל לפלסטינים שנישאו לישראלים, כמו גם לאזרחי איראן, לבנון, סוריה ועיראק המבקשים לקבל מעמד על רקע איחוד משפחות. הוראת השעה נולדה בהנחיה של שר הפנים דאז, אלי ישי, בסוף מארס 2002.

עוד בוואלה!

בלי רוב מובטח: חוק האזרחות מהווה מבחן ראשון לקואליציה

לכתבה המלאה
השבעת ממשלת בנט - לפיד | איילת שקד עושה את דרכה לבית הנשיא לטובת התמונה הקבוצתית 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מסרבת לערוך שינויים בחוק. שקד, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בין הצדדים בקואליציה מתנהלות שיחות אודות שינויים במתכונת החוק. לדוגמה, אחת המתנגדות להצביע על הארכת החוק, ח"כ איבתיסאם מרעאנה (העבודה), מבקשת לאפשר לבני הזוג הפלסטינים לנהוג ברכב בשטחי ישראל, לאפשר להם לקבל ביטוח בריאות ממלכתי, וכן להעניק אזרחות ל-2,000 משפחות שהגישו בקשת איחוד לפני שחוקק החוק ב-2003. אם הקואליציה תסכים לשינויים מעין אלה, סביר להניח ששאר המתנגדים לו יביעו בו תמיכה, אך יהיה בכך ויתור משמעותי שעשוי לצייר את ימינה ותקווה חדשה כפשרנים בנושאי ביטחון.

במשך שנים, חברי הכנסת של מפלגות הימין הצביעו בעד החוק, בין היתר בטענה כי מדובר ב"מתג להפחתת פיגועים" ומשיקולים ביטחוניים. כעת, בצל הסיטואציה הפוליטית שנוצרה, מפלגות האופוזיציה שוקלות להתנגד לחוק כדי להביך את הממשלה הנוכחית. בכך, מקווים באופוזיציה להוכיח כי קואליציה המורכבת ממפלגתו של מנסור עבאס, מרצ ושאר מפלגות הימין אינה יכולה להתקיים, מאחר שהפערים ביניהם גדולים מדי לגישור. עם זאת, הדילמה של חברי הכנסת מהצד הימני של המפה נעוצה בשאלה האם התנגדותם עשויה לפגוע בהם יותר מאשר לפגוע בממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully